Vakdidactiek musicologie (B-KUL-O0G57A)

Doelstellingen
Studenten kunnen:
(1) het actuele (Vlaamse) muziek- en cultuuronderwijs situeren binnen een ruimere historische, maatschappelijke en onderwijskundige context.
(2) kritisch reflecteren over (de huidige praktijk van) het actuele Vlaamse muziek- en cultuuronderwijs en zelf kerndoelstellingen formuleren.
(3) de verschillende facetten of componenten van de didactische praktijk benoemen en inhoudelijk kaderen.
(4) bestaande didactische materialen kritisch analyseren, herwerken en zelf vorm geven.
(5) diversiteit en binnenklasdifferentiatie in hun inhoud-, materiaal- en werkvormenkeuze integreren.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0ZA5A : Omgaan met de kunsten in de praktijk
O0G55A : Muziek in het onderwijs 1
O0G61A : Muziek in het onderwijs 2
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Vakdidactiek musicologie (B-KUL-F0ZA6a)



Inhoud
Studenten vertrouwd maken met de didactiek van muzikale vorming en esthetica in het secundair onderwijs (leerplichtonderwijs) en het deeltijdse kunstonderwijs met speciale nadruk op leerinhouden, werkvormen, onderwijsleeractiviteiten en klasmanagementstrategieën. Speciale aandacht gaat naar muzikale werkvormen en muzikale leerprocessen, het gebruik van muzikale omgangsvormen en interactieve ICT-toepassingen.
Studiemateriaal
Handboek en/of artikels
Multimedia
PowerPoint
Voorbeeldmateriaal
3 sp. Vakdidactiek van de kunsten (B-KUL-O0G56a)



Inhoud
Tijdens dit college leert de student
1. het Project Cultuur in de Spiegel kennen en er kritisch over reflecteren;
2. kunsteducatieve organisties ter ondersteuning van de kunst-op-schoolwerking kennen;
3. stappenplannen en werkvormen kennen om concreet met de kunsten in de klas aan de slag te gaan.
De kunstvormen die aan bod komen zijn: (voor kunstwetenschappers) dans, drama, film, muziek, mode & design; (voor musicologen) architectuur, beeld, dans, drama, film, mode & design.
De lessen zijn interactief en worden soms op locatie (excursie) gegeven.
Studiemateriaal
Handboek en/of artikels
Multimedia
PowerPoint
Voorbeeldmateriaal
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakdidactiek musicologie (B-KUL-O2G57a)
Toelichting
Twee OLA’s met elk een beoordeling. Om voor het OPO te slagen, dienen de studenten op beide OLA’s minstens de helft van de punten te behalen. Niet slagen voor 1 van beide onderdelen leidt maximaal tot een tolereerbare onvoldoende voor het geheel