Biologie en celbiologie (B-KUL-L08A4C)

8 studiepuntenNederlands52 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student
– begrijpt het onderscheid tussen levende en niet-levende stof.
– weet hoe een cel is opgebouwd en functioneert, met inbegrip van genwerking en metabolisme.
– begrijpt hoe verschillende cellen interageren en een organisme vormen
– heeft inzicht in de bouw en het functioneren van een organisme (de verschillende stelsels, zoals ademhaling, bloedsomloop, spijsvertering, voortplanting, het zenuwstelsel en het endocrien systeem)
– kent het onderscheid tussen de voornaamste groepen van levende organismen
– heeft inzicht in de principes van overerving en kan deze toepassen.
– heeft inzicht in de evolutie van leven (inclusief de mens).
 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

Begintermen:

Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.

Voorkennis: Voorkennis in biologie uit het secundair onderwijs is een pluspunt, maar geen vereiste omdat de biologie uit het secundair wordt herhaald.

Attitude
- Grote interesse in de biologie.

Vaardigheden
– Een grote hoeveelheid informatie kunnen verwerken.


 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L09A9B : Fysiologie/neurofysiologie
L00B5B : Inspanningsfysiologie
L01N5A : Research Topics in Physiology and Nutrition
L00B5C : Inspanningsfysiologie

Onderwijsleeractiviteiten

8 sp. Biologie en celbiologie (B-KUL-L08A4a)

8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Moleculaire basis van het leven

Algemene inleiding tot biologie
Chemische principes
Chemische bouwstenen van de levende cel

 

Celbiologie
Celstructuur

Membranen en transport

Energievoorziening van de cel

Celcyclus en celdeling

Erfelijkheid

DNA en genwerking

 

Diversiteit en classificatie van organismen

Virussen en prokaryoten

Eukaryoten

Protostomia en Deuterostomia


Bouw en functie van dieren

Zenuwstelsel

Endocrien systeem

Ademhaling

Circulatie

Spijsvertering
Excretie en osmoregulatie

Immuunsysteem
Voortplantingsstelsel
Evolutie

- Slides met samenvattingen en illustraties in het Nederlands (verdeeld via Toledo)

- Videofragmenten, MP4-audiofragmenten (verdeeld via Toledo)

- Engelstalig handboek “Biology” van Raven, Johnson, Mason, Losos, Duncan; laatste editie met toegang tot het online leerplatform “Connect” (optioneel)

Verwerken van de geziene leerstof: biologische terminologie instuderen.
De leerstof oefenen aan de hand van meerkeuzevragen en oefeningen
Relateren van de concepten uit de cursus

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Biologie en celbiologie (B-KUL-L28A4c)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Studenten kunnen tijdens de lessenreeks 1 punt verdienen op basis van opdrachten of oefeningen. Op basis van de score voor de opdrachten worden de punten proportioneel toegekend. Niet deelnemen aan deze opdrachten of oefeningen resulteert in 0/1 voor dit deel (de student mag nog deelnemen aan het examen).

Het schriftelijk examen (op 19 punten) bestaat uit een combinatie van meerkeuzevragen (met giscorrectie) en open vragen.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen.

De deelscore op de opdrachten tijdens de lessenreeks (op 1 punt) wordt identiek overgenomen in het totaalpunt van de 2e examenkans. Voor dit gedeelte is er m.a.w. geen 2e examenkans.