Biologie en celbiologie (B-KUL-L08A4C)
Doelstellingen
De student
– begrijpt het onderscheid tussen levende en niet-levende stof.
– weet hoe een cel is opgebouwd en functioneert, met inbegrip van genwerking en metabolisme.
– begrijpt hoe verschillende cellen interageren en een organisme vormen
– heeft inzicht in de bouw en het functioneren van een organisme (de verschillende stelsels, zoals ademhaling, bloedsomloop, spijsvertering, voortplanting, het zenuwstelsel en het endocrien systeem)
– kent het onderscheid tussen de voornaamste groepen van levende organismen
– heeft inzicht in de principes van overerving en kan deze toepassen.
– heeft inzicht in de evolutie van leven (inclusief de mens).
Begintermen
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Begintermen:
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
Voorkennis: Voorkennis in biologie uit het secundair onderwijs is een pluspunt, maar geen vereiste omdat de biologie uit het secundair wordt herhaald.
Attitude
- Grote interesse in de biologie.
Vaardigheden
– Een grote hoeveelheid informatie kunnen verwerken.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L09A9B : Fysiologie/neurofysiologie
L00B5B : Inspanningsfysiologie
L01N5A : Research Topics in Physiology and Nutrition
L00B5C : Inspanningsfysiologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 92 sp.
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
8 sp. Biologie en celbiologie (B-KUL-L08A4a)



Inhoud
Moleculaire basis van het leven
Algemene inleiding tot biologie
Chemische principes
Chemische bouwstenen van de levende cel
Celbiologie
Celstructuur
Membranen en transport
Energievoorziening van de cel
Celcyclus en celdeling
Erfelijkheid
DNA en genwerking
Diversiteit en classificatie van organismen
Virussen en prokaryoten
Eukaryoten
Protostomia en Deuterostomia
Bouw en functie van dieren
Zenuwstelsel
Endocrien systeem
Ademhaling
Circulatie
Spijsvertering
Excretie en osmoregulatie
Immuunsysteem
Voortplantingsstelsel
Evolutie
Studiemateriaal
- Slides met samenvattingen en illustraties in het Nederlands (verdeeld via Toledo)
- Videofragmenten, MP4-audiofragmenten (verdeeld via Toledo)
- Engelstalig handboek “Biology” van Raven, Johnson, Mason, Losos, Duncan; laatste editie met toegang tot het online leerplatform “Connect” (optioneel)
Toelichting werkvorm
Verwerken van de geziene leerstof: biologische terminologie instuderen.
De leerstof oefenen aan de hand van meerkeuzevragen en oefeningen
Relateren van de concepten uit de cursus
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Biologie en celbiologie (B-KUL-L28A4c)
Toelichting
Studenten kunnen tijdens de lessenreeks 1 punt verdienen op basis van opdrachten of oefeningen. Op basis van de score voor de opdrachten worden de punten proportioneel toegekend. Niet deelnemen aan deze opdrachten of oefeningen resulteert in 0/1 voor dit deel (de student mag nog deelnemen aan het examen).
Het schriftelijk examen (op 19 punten) bestaat uit een combinatie van meerkeuzevragen (met giscorrectie) en open vragen.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen.
Toelichting bij herkansen
De deelscore op de opdrachten tijdens de lessenreeks (op 1 punt) wordt identiek overgenomen in het totaalpunt van de 2e examenkans. Voor dit gedeelte is er m.a.w. geen 2e examenkans.