Inspanningsfysiologie (B-KUL-L00B5C)
Doelstellingen
De student kan
– De fysiologische aanpassingen aan inspanning en training beschrijven en verklaren
– De geziene leerstof toepassen in het kader van inspanning en training als middel tot verbetering van de fysieke fitheid en gezondheid
– De geziene leerstof toepassen in het kader van inspanning en training als middel tot verbetering van het fysieke prestatievermogen
Begintermen
Begintermen:
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
Kennis
Kennis hebben van de celfysiologie
- De algemene structuur van de cel en de celmembraan kennen
- De verschillende typen van cellen en weefsels kennen
Inzicht hebben in de werking van
- de functie van hart en bloedvaten
- de nierfunctie met water- en elektrolytenhuishouding
- de functie van de ademhaling
- de functie van de spijsvertering,
- informatieoverdracht in het zenuwstelsel
- de functie van het hormonaal systeem
De werking kennen van algemene fysiologische regelmechanismen en homeostase
- Bloeddruk
- Watervolumes
- Osmolariteit
- Zuur-base evenwicht
- Voedselinname
Attitude
Interesse in de inspanningsfysiologie
- Het volgen van wetenschappelijke programma’s over fysieke inspanning en training
Nieuwe ontwikkelingen in de inspanningsfysiologie volgen
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(L09A9B) EN GELIJKTIJDIG(L08A4C) EN GELIJKTIJDIG(L08A5A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L09A9B : Fysiologie/neurofysiologie
L08A4C : Biologie en celbiologie
L08A5A : Biochemie
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inspanningsfysiologie (B-KUL-L00B5a)



Inhoud
1. Energie voor de contraherende skeletspier.
Algemeen overzicht van energieleverende processen en substraten
De reserve energierijke fosfaten in de spier
Koolhydraten: D-glucose
Vetten
Integratie van het koolhydraten- en het vetmetabolisme
Proteïnen
2. Selectie van substraten voor energielevering in de spier tijdens inspanning.
Leveringstijd
Capaciteit en vermogen van de energieprocessen
Invloed van training op de substraatselectie tijden inspanning
3. De spiervezeltypes
Het proces van spiervezeldifferentiatie
Eigenschappen van de verschillende spiervezeltypes
Mechanismen van spiervezeldifferentiatie
Praktische implicaties i.v.m. training
4.Melkzuur en pH tijdens inspanning
Informatieve waarde van lactaatmetingen in het bloed
Bloedlactaat tijdens en na inspanning
De melkzuureliminatie
Invloed van inspanning op de melkzuureliminatie tijdens de recuperatie na inspanning
Invloed van training op de melkzuurproductie tijdens inspanning
pH regulatie tijdens inspanning
5. Neuromusculaire adaptaties aan krachttraining
Basisbegrippen omtrent de structuur en de neurale controle van de skeletspier
Neurale adaptaties aan krachttraining
Morfologische aanpassing aan krachttraining
6. Inspanning, omgevingstemperatuur en thermoregulatie
Lichaamstemperatuur / algemene begrippen
Het warmte-evenwicht tijdens inspanning
Inspanning in een warme omgeving
Inspanning in een koude omgeving
7. Fysiologische effecten van extreme hoogte
Historische achtergrond
Acute effecten
Aanpassing aan hoogte
Inspanningscapaciteit op hoogte
Hoogtetraining
Problemen op hoogte
8. Fysiologische problemen met diepzeeduiken
Druk-volume relatie en diepte
Duiken met snorkel of duiken met ingehouden adem
Diepzeeduiken (scuba diving)
Duiktraining
9. Limiterende factoren van VO2 max
De longfunctie tijdens inspanning
De hartfunctie tijdens inspanning
Het arterieel O2-transport tijdens inspannin
De perifere O2-extractie tijdens inspanning
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit de cursustekst P. Hespel en de powerpoint-presentaties van alle hoofdstukken (welke ook integraal deel uitmaken van de leerstof).
Toelichting werkvorm
Memoriseren van de leerstof
Kritisch verwerken van de leerstof
Toepassen van de leerstof op casussen
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Inspanningsfysiologie (B-KUL-L20B5c)
Toelichting
Het schriftelijk examen omvat meerkeuzevragen. De helft van de meerkeuzevragen (met giscorrectie) betreft toetsing van inzicht en integratievermogen, de andere helft betreft kennisvragen.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen.