Respiratorische en internistische revalidatie (B-KUL-L04A4B)

6 studiepuntenNederlands56 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Langer Daniel (coördinator) |  Meer
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • de alarmtekens belangrijk voor het doorverwijzen van patiënten te herkennen
  • pathologie, pathofysiologie, symptomatologie, medische diagnostiek en behandeling van respiratorische en internistische aandoeningen die relevant zijn voor de kinesitherapie uit te leggen en toe te passen
  • het kinesitherapeutische onderzoek en behandeling op basis van voornoemde kennis en in de practica aangeleerde vaardigheden te conceptualiseren en toe te passen. De student wordt geacht met deze informatie een juiste keuze te kunnen maken van de behandelmethode en deze vervolgens ook juist toe te passen.
  • het International Classification of Functioning (ICF)–model te hanteren in hun onderzoek en klinisch redeneren, bij hun beslissingen omtrent welke elementen belangrijk zijn voor de patiënt en wat haalbaar is voor henzelf als kinesitherapeut

Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat studenten

  • wetenschappelijke artikels kritisch kunnen lezen, interpreteren en toepassen
  • op een kritische wijze de verschillende behandelingsmogelijkheden kunnen evalueren
  • evidence-based kinesitherapeutisch leren handelen
  • adequaat literatuur kunnen opzoeken rond een specifieke klinische vraagstelling
  • en daarbij de waarde kunnen inschatten van deze literatuur om zo tot verantwoorde uitspraken te komen

Dit opleidingsonderdeel kan enkel gevolgd worden door studenten ingeschreven in de bachelor/masteropleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie, de bacheloropleiding Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen of de masteropleiding Bewegings- en Sportwetenschappen.

Beginvoorwaarden creditcontract. Naast de gestelde beginvoorwaarden en studievoortgangsvereiste is een toelating noodzakelijk omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag met vermelding van competenties en motivatie.

 

Kennis
-  algemene principes uit de biochemie
o  anorganische chemie: het gedrag van gassen, chemisch evenwicht en toepassingen (het gedrag van zuren, basen, zouten en buffermengsels, o.a. de bufferende werking van het bloed)
o  organische chemie: basisprincipes van de opbouw van koolhydraten, lipiden en eiwitten, en hun rol in de voeding en de energetische huishouding van het lichaam
   o  lactaatproductie en pathways
   o  glucosemobilisatie bij inspanning
   o  caxhexie, metabolisme, proteine catabolism
   o  aeroob vs. anaeroob metabolisme
-  algemene principes uit de celbiologie
o  energieoverdracht in de cel: structuur en rol van elektronencarriers, ATP en co-enzym A, enzym-gemedieerde catalyse.
   o  metabole paden: glycogeenmetabolisme, glycolyse, citroenzuurcyclus, vetzuuroxidatie, gluconeogenese
   o  structuur en functie van de eiwitten: secundaire en tertiaire structuur, functionele diversiteit
   o  structuur en functie van DNA: dubbele-helix structuur, replicatie, mutaties en DNA-herstelmechanismen
   o  eiwitsynthese: transcriptie en translatie, post-transcriptionele en post-translationele modificaties
   o  energiegeneratie in de mitochondrieën: oxidatieve fosforylering en chemi-osmose
   o  weefseltypen en kanker: epithelen, bindweefsel, spieren en zenuwen, kanker
- toepassingen van begrippen uit de mechanica op de statica en dynamica van vloeistoffen (hydraulische werktuigen, bloeddruk)
-  basisprincipes van de algemene evaluatie- en behandelingstechnieken
   o  proces en werkwijze van het evalueren en behandelen in de kinesitherapie
   o  de verschillende evaluatie- en behandelingsstrategieën
   o  kenmerken van een goed kinesitherapeutisch denkproces en werkwijze
-  elementen uit de orgaananatomie en -fysiologie
   o  bouw en werking van de longen
   o  bouw en werking van de lever
   o  bouw en werking van de nieren
   o  bouw en werking van de slokdarm, maag en pancreas
-  principes uit de inspanningsfysiologie
   o  aanpassingen van het cardiopulmonair systeem tijdens inspanning en methodologie van inspanningstests
   o  pulmonaire functie en respiratoire gasuitwisseling
   o  de acute en chronische metabole en musculaire aanpassingen aan inspanning
   o  methodologieën om inspanningscapaciteit te evalueren
-  principes van onderzoeksmethodologie
   o  design
   o  methodologie
   o  interpretatie van resultaten
-  opbouw en visie van het ICF-model

Vaardigheid
-  gebruik kunnen maken van PC en internet
-  algemene methodologische aspecten van wetenschappelijke artikels kunnen analyseren en interpreteren
-  op een creatieve manier kunnen omgaan met de aangeboden informatie
-  basistechnieken van de algemene evaluatie- en behandelingstechnieken der motorische revalidatie kunnen uitvoeren
   o  anamnese
   o  basis klinisch onderzoek: anamnese, inspectie en functie-onderzoek

Attitude
-  de student hanteert een kritische houding bij het volgen van de les
-  de student hanteert een kritische houding bij het lezen van wetenschappelijke literatuur
Toelating tot het opleidingsonderdeel is onderhevig aan het voldoen aan
bepaalde beginvoorwaarden inzake volgtijdelijkheid.

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 150 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


( GELIJKTIJDIG(L00A6A) OF GELIJKTIJDIG(B3062O) ) EN ( SOEPEL(L02A0A) OF SOEPEL(B3104O) ) EN ( GELIJKTIJDIG(L04J3A) OF GELIJKTIJDIG(B3066O) ) EN ( GELIJKTIJDIG(L04J6A) OF GELIJKTIJDIG(B3069O) )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L02A0A : Inspanningsfysiologie
B3104O : Inspanningsfysiologie
L00A6A : Orgaananatomie en -fysiologie
B3062O : Orgaananatomie en -fysiologie
L04J3A : Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie
B3066O : Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie
L04J6A : Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken
B3069O : Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L05C5A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
L05F8A : Rehabilitation for Internal Disorders
L08F6A : Advanced Methods for Rehabilitation of Respiratory Disorders
L08F8A : Rehabilitation of Respiratory, Cardiovascular and Metabolic Disorders in Children
L08F9A : Rehabilitation in Critically Ill Patients
L09F1A : Capita Selecta in Rehabilitation of Internal Disorders
L09G8B : Stage in de revalidatie bij inwendige aandoeningen
L09J4A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie deel 1: 15 weken
L09J7A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie : 20 weken
L09K6A : Physical Activity, Physical Fitness and Mental Health
L05L1A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 5 weken
L05L2A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 10 weken
L05L3A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 15 weken
L08F5B : Advanced Methods for Rehabilitation of Cardiovascular Disorders
L07L5A : Rehabilitation of Oncological Disorders
L07L6A : Rehabilitation of Metabolic Disorders
L08M3A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 10 weken

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
L04A4A : Respiratorische en internistische revalidatie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

5.2 sp. Respiratorische en internistische revalidatie: theorie (B-KUL-L04A5a)

5.2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College44 urenEerste semester
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

Ziekteleer. Volgende aandoeningen worden behandeld, en onmiddellijk gekoppeld aan mogelijke kinesitherapeutische behandelstrategieën:
• Obstructieve luchtwegaandoeningen (astma, COPD, CF)
• Medische behandeling van COPD en astma
• Restrictieve respiratoire aandoeningen
• Klinisch onderzoek / Functioneel onderzoek
• Inspanningsbeperking bij longziekten
• Het raamwerk revalidatie
• Respiratoire fysiologie over de ontwikkeling long en de meest belangrijke pathologieën bij kinderen
• Oncologie: pathologie en algemene principes van revalidatie

Revalidatie:
• Introductie
• Mucustransport en kinesitherapie
• bewegingsbeschrijving en pathologische beweging van de ademhaling
• Behandeling van het adembewegingsapparaat
• Kinesitherapie bij respiratoire insufficiëntie
• Postoperatieve pulmonale complicaties en kinesitherapie
• Trainingsmodaliteiten in de revalidatie
• Beademing
• Kinesitherapie op intensieve zorgen

  • Gosselink R., Decramer M., Revalidatie bij chronsich obstructieve longziekten, Elsevier gezondheidszorg, (1e ed) via cursusdienst Apolloon of Acco (**)
  • Gosselink ea. Werkboek Kinesitherapie op Intensieve Zorgen – uitgave KU Leuven via cursusdienst Apolloon (**) (!)
  • Gosselink ea. Werkboek Respiratoire Revalidatie – uitgave KU Leuven via cursusdienst Apolloon (**) (!)

(**) Aangeraden: essentieel, maar hiervan zijn PPTs online beschikbaar of je vindt de informatie ook elders terug (beoordeling gebaseerd op studentenbevragingen)

(!) Nodig in volgende opleidingsfasen: niet meteen doorverkopen (beoordeling gebaseerd op studentenbevragingen)

  • Powerpoint presentaties van de lessen op Toledo
  • Gosselink en Coosemans - Practicum tekst op Toledo
  • DVD Kinesitherapie en Intensieve zorgen (via Toledo)
  • DVD Revalidatie bij obstructieve longziekten (via Toledo)
  • Eigen notities

0.8 sp. Respiratorische en internistische revalidatie: praktijk (B-KUL-L08J9a)

0.8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum12 urenEerste semester
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

1. Interpretatie longfunctiemeting – klinisch kinesitherapeutisch onderzoek
2. Klinisch onderzoek adembewegingsapparaat – ademhalingsoefeningen
3. Diagnostiek en behandeling van luchtwegobstructie door mucusretentie
4. Revalidatie (interpretatie inspanningsonderzoek, practicumoverschrijdende casussen)
5. Intensieve zorgen
6. Respiratorische revalidatie bij kinderen

Handboek:
- Gosselink R., Decramer M., Revalidatie bij chronsich obstructieve longziekten, Elsevier gezondheidszorg, (1e ed)
Presentatiesoftware en cursustekst op Toledo
Werkboek Respiratoire Revalidatie – uitgave KU Leuven
Werkboek Kinesitherapie op Intensieve Zorgen – uitgave KU Leuven
Presentatiesoftware en cursustekst op Toledo
Eigen notities

Klinisch practicum

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Respiratorische en internistische revalidatie (B-KUL-L24A4b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


Het schriftelijke examen (waaronder ook casuïstiek, practicum, klinisch redeneren) bestaat uit een multiple choice examen met giscorrectie, waarbij de inhoud de hele cursus bestrijkt. 

Er is aanwezigheidsplicht tijdens de practica. Indien er binnen een OLA 5 of minder practica gegeven worden dient er volledige aanwezigheid te zijn, bij 6 tot en met 10 practica mag een student 1 keer zonder geldige reden afwezig zijn, en indien er 11 of meer practica zijn mag de student 2 keer zonder geldige reden afwezig zijn. Indien een student meer afwezig is dan toegelaten, krijgt de student -1 op de score van het theoriedeel in eerste zittijd.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.