Groei, ontwikkeling en verouderen m.i.v. bio-culturele determinanten (B-KUL-L00B7B)

5 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student kan na het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

Binnen het domein van het opgroeiend kind en adolescent:
Het groei-, maturatie- en ontwikkelingsproces beschrijven van somatische kenmerken, fysiologische kenmerken en motorische kenmerken, waaronder:

  • De methodologie van het groeionderzoek beschrijven
  • De bijzondere problematiek van de analyse van transversale en longitudinale groeikenmerken uitleggen
  • De leeftijd- en geslachtsgebonden variatie in somatische kenmerken gedurende het groeiproces aangeven
  • De veranderingen in lichaamsdimensies en -proporties en lichaamstype bespreken
  • De pre- en postnatale- en geslachtsgebonden groei in bot-, spier- en vetweefsels beschrijven.
  • De leeftijd- en geslachtsgebonden variatie in het fysieke prestatievermogen analyseren

  - de motorische ontwikkeling in de vóórschoolse periode,
  - de ontwikkeling van kracht en motorisch prestatievermogen
  - de ontwikkeling van het aerobe en anaerobe vermogen

  • Het concept biologische maturiteit duiden.
  • De technieken om de biologische maturiteit te estimeren beschrijven
  • De relatie tussen het fysieke prestatievermogen en het biologische maturatieproces uitleggen
  • De factoren die het groei-, maturatie- en ontwikkelingsproces beïnvloeden met enerzijds aandacht voor de rol van fysieke activiteit en anderzijds van de mate van overerfbaarheid van deze kenmerken en hun groeiprocessen beschrijven.
  • De rol van socio-economische status op groei, (fysieke/motorische)ontwikkeling en maturatie beschrijven.
  • De rol van andere/gerelateerde socio-economische factoren op groei, fysieke/motorische ontwikkeling en maturatie beschrijven (armoede, migratie-achtergrond/etniciteit, gezinssituatie, gezinsgrootte…)

Binnen het normaal, niet-pathologisch verouderen:

  • Het verloop van de leeftijds- en geslachtsgebonden veranderingen in weefsel (bot-, spier- en vetweefsel) bij volwassen en tijdens veroudering beschrijven.
  • De effecten van veroudering op basis fitheidscomponenten beschrijven.
  • Het verloop van congnitie en de relatie met fysiek actieve levensstijl bij ouderen omschrijven.
  • De rol van socio-economische status en andere/gerelateerde socio-economische factoren op fysieke activiteit en fitheidscomponenten tijdens de volwassenheid en bij ouderen beschrijven.

 

Het OPO draagt ertoe bij dat de student
 

* Zelfstandig opdrachten leert uitvoeren (individuele of groepsopdracht).

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

Begintermen:

Voorkennis is vereist in biologie en celbiologie, functionele anatomie, chemie, met name:
 
Kennis
* De belangrijkste elementen van de anatomie kunnen beschrijven
          De osteologie (studie van de beenderen) van de belangrijkste botten
          De verbindingen (syndesmologie) tussen deze beenderen en de gewrichten van het bovenste en onderste lidmaat.
          De spieren (myologie) van het bovenste en het onderste lidmaat: de oorsprong, insertie en functie van deze spieren.
          De wervelkolom
* De basisbegrippen uit de biologie verstaan
  - De bouwmaterialen van de cel kunnen benoemen
  - De volgende begrippen verstaan: DNA en de genen, de chromosomen en de erfelijkheidswetten, mitose, meiose en de embryogenenese.
  - De verschillende stelsels kunnen benoemen 
  - Het kunnen geven van de gangbare argumentatie voor het bewijzen van de evolutie.
* De basisbegrippen uit de chemie kunnen beschrijven
  - De principes van het gedrag van gassen en de warmte-uitwisseling kennen
          De eerste wet van de thermodynamica begrijpen
          Het verschil kennen tussen endo- en exotherme reacties
          De principes van chemische bindingen verstaan
          De chemische reacties op functionele groepen kennen
          De factoren kennen die een invloed hebben op de snelheid en evenwicht van de chemische reacties
          Zuur/base eigenschappen begrijpen
          Het verschil kennen tussen zuren, zouten en basen
  - Het verstaan van chemische processen door de entropieveranderingen
          De tweede wet van de thermodynamica begrijpen
          De rol van ATP in biologische reacties kennen
* De basisbegrippen uit de biomechanica kunnen toelichten
  - De methodes en kenmerken kunnen bespreken voor de beschrijving van de houding en de bewegingen van het menselijke lichaam.
  - De basisbegrippen kunnen beschrijven voor de analyse van de mechanische functies van het bewegingsapparaat
  - De relatie kunnen uitleggen tussen de lichaamshouding, lichaamsbelasting en de gewrichtsfunctie, evenals de krachtwerking inde spieren en in het skelet
* De basisbegrippen van de onderzoeksmethoden in de bewegingswetenschappen kunnen beschrijven
  - Het beschrijven van
          het concept van wetenschappelijk onderzoek (definitie,soorten wetenschappelijk onderzoek, het onderzoeksproces);
          de meetprincipes;
          het uitwerken van de onderzoeksvraag;
          de beschrijvende statistiek;
          de correlatiemethoden;
          de methoden van predictie (regressie);
          de statistische inductie (probabiliteit, betrouwbaarheidsintervallen, hypothesetoetsing);
          de hypothesetoetsing in het geval van 1 of 2 steekproeven;
          de hypothesetoetsing in het geval van meer dan 2 steekproeven (variantieanalyse);
          de analyse van frequenties (Chi²-toets);
          de niet-parametrische toetsen;
          de inleiding tot multivariate analysemethoden.
*  De basisbegrippen van de kinantropometrie kennen
          Meten van lichaamsdimensies, lichaamssamenstelling, fysieke fitheid en fysieke activiteit (cfr. Theorie en practische oefeningen kinantropometrie)
 
 
Attitudes
* Interesse hebben in de ontwikkeling van de mens
 
Vaardigheden
* Zelfstandig kunnen werken
* Een mini-onderzoek in groep/individueel organiseren, uitvoeren en rapporteren
* Theoretische kennis koppelen aan geobserveerde gegevens uit het mini-onderzoek 

Beginvoorwaarden creditcontract

Zie tabblad volgtijdelijkheidsvoorwaarden

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG(L00B1B) EN ( GELIJKTIJDIG(L02B1C) OF GELIJKTIJDIG(L00N0A) )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L00B1B : Inleiding tot humane voeding en kinantropometrie
L02B1C : Onderzoeksmethoden en dataverwerking in de bewegingswetenschappen, deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L00N0A : Onderzoeksmethoden en dataverwerking: deel 1

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L03J5A : Pathologie bij neurologische en pediatrische aandoeningen

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Groei en ontwikkeling, m.i.v. bio-culturele determinanten (B-KUL-L00B7a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Methodologie van het groeionderzoek
Somatische groei (gelinkt aan studie Opdracht 1)
Vroeg-motorische ontwikkeling (gelinkt aan studie Opdracht 2)
Ontwikkeling fysiek prestatievermogen (gelinkt aan studie Opdracht 3)
Ontwikkeling van botweefsel
Ontwikkeling van spierweefsel
Ontwikkeling van vetweefsel
Biologische maturiteit: technieken
Biologische maturiteit: interactie met somatische en motorische groei
Genetische determinanten: technieken, interactie met somatische en motorische groei
Maturiteit
Fysieke activiteit: interactie met somatische en motorische groei en maturiteit

Socio-economische en gerelateerde factoren: interactie met somatische groei, maturatie, motorische ontwikkeling, fysiek prestatievermogen en fysieke activiteit.

Etnische variatie in somatische groei, maturatie, motorische ontwikkeling, fysiek prestatievermogen en fysieke activiteit.

Powerpoint slides beschikbaar op Toledo + cursusdienst

Boek als achtergrond informatie: Malina RM, Bouchard C, Bar-or Oded, Growth, maturation and physical activity, Human Kinetics: Champaign Il. ISBN 0-88011-882-2.
 

Hoorcollege
 
Actief meedenken in de lessen
Noteren in de lessen
Verwerken van de leerstof (lezen in het handboek)
Memoriseren van de leerstof 

1 sp. Groei, ontwikkeling en veroudering: opdracht (B-KUL-L05H0a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht2 urenTweede semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student werkt één studie-opdracht uit en levert een geschreven rapport in. Deze studie-opdracht is vrij te kiezen uit 3 opdrachten.

  • Studie-opdracht 1 (SO 1: individueel): Beschrijf eigen gestalte- en gewichtsgroeigegevens en groeisnelheidscurves, interpreteer +  argumenteer een stelling rond talentselectie en biologische maturiteit.
  • Studie-opdracht 2 (SO2: groep max. 5 studenten): Film en bespreek de motorische ontwikkeling vanuit een observatieprotocol van kleuters in een aantal basis-motorische bewegingspatronen.
  • Studie-opdracht 3 (SO3: groep max. 5 studenten): Test meisjes en jongens binnen één geboortecohort/studiejaar tijdens hun adolescentieperiode op een aantal somatische en motorische prestatie-componenten. Bespreek geslachtsverschillen en interindividuele variatie. 

Opbouw en vraagstellingen binnen iedere studie-opdracht beschikbaar op Toledo

Boek als achtergrond informatie: Malina RM, Bouchard C, Bar-or Oded, Growth, maturation and physical activity, Human Kinetics: Champaign Il. ISBN 0-88011-882-2.

De student kiest één individuele of groepsopdracht en dient een geschreven individueel of groepsrapport in.

1 sp. Normaal, niet-pathologisch verouderen, m. i.v. bio-culturele determinanten (B-KUL-L08L7a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College8 urenTweede semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Leeftijds- en geslachtsspecifieke evolutie in bot-, spier-, en vetweefsel tijdens volwassenheid en veroudering

Veroudering en motorisch/fysiek en cognitief functioneren

Associaties tussen socio-economische status en andere/gerelateerde socio-economische factoren op fysieke activiteit, fitheid en fysiek/cognitief functioneren bij volwassenen en ouderen.

Powerpoint slides beschikbaar op Toledo + cursusdienst

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Groei, ontwikkeling en verouderen m.i.v. bio-culturele determinanten (B-KUL-L20B7b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen


Het schriftelijke verslag van de studie-opdracht maakt een integraal deel uit van het opleidingsonderdeel en telt voor 4 punten van het eindpunt mee. Bij het niet indienen van het schriftelijk verslag (uitgezonderd zwaarwichtige redenen) wordt de eindbeoordeling voor het OPO 'niet afgelegd'. 
 
Het schriftelijk examen (op 16 punten) bestaat uit:
Type vragen
–        juist/fout beweringen (met giscorrectie), meerkeuzevragen (met giscorrectie)
–        Open vragen
Soort vragen
–        Theorievragen
–        Toepassingsvragen
–        Inzichtsvragen
 

De weging van theorie-onderdelen L20B7b en L08L7a binnen het schriftelijk examen wordt meegedeeld op Toledo.

 
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • L05H0a - Groei, ontwikkeling en veroudering: opdracht (binnen academiejaar)

Bij een onvoldoende op het OPO, maar een geslaagde score op de studie-opdracht, wordt de score van de studie-opdracht overgedragen naar de tweede examenkans. De student kan steeds een verbeterde versie van de studie-opdracht indienen bij de tweede examenkans. Bij het opnieuw indienen van een geslaagde studieopdracht, geldt de laatst behaalde score. Bij een niet-geslaagde score op het verslag moet een verbeterd verslag ingediend worden.

Bij een niet-geslaagde OPO score dienen beide theorie-onderdelen L20B7b en L08L7a STEEDS opnieuw afgelegd te worden. Er zijn dus geen deeloverdrachten voor de theorie-onderdelen.

Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’.