Onderzoeksmethoden en dataverwerking: deel 1 (B-KUL-L00N0A)

4 studiepuntenNederlands29 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De theorie van het opleidingsonderdeel ‘Onderzoeksmethoden en dataverwerking: deel 1’ is gericht op het kunnen benoemen en beschrijven van de verschillende fases in het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en de methodologische aspecten die van belang zijn voor het plannen en uitvoeren van kwaliteitsvol onderzoek (soorten onderzoek, designs, steekproeftrekking, betrouwbaarheid, validiteit, meetprincipes en meetschalen, normale verdeling, beschrijvende statistiek, statistische inferentie). Het practicum is gericht op het toepassen van de theorie rond deze inleidende statistische analyses in een standaard statistisch programma.

 

De student kan na afloop van het opleidingsonderdeel:

 

Op het gebied van Onderzoeksmethoden:

  • De stappen in het onderzoeksproces beschrijven
  • De verschillende soorten onderzoek (descriptief, exploratief, experimenteel), met bijbehorende designs, vraagstellingen, hypotheses en veel gebruikte statistische toetsen benoemen en beschrijven
  • Het begrip ‘steekproeftrekking’ uitleggen en verschillende soorten steekproeftrekkingen benoemen en beschrijven
  • De begrippen en soorten betrouwbaarheid en validiteit beschrijven
  • Meetprincipes (directe metingen, construct variabelen) en verschillende meetschalen (nominaal, ordinaal, interval schaal, ratio) benoemen en beschrijven
  • De kenmerken van de normale verdeling benoemen en beschrijven
  • Centrale waarden en spreidingsmaten in beschrijvende statistiek kennen en beschrijven en de juiste beschrijvende statistische maat kiezen voor het samenvatten van onderzoeksdata
  • Het begrip statistische inferentie en sleutelbegrippen in de inferentiële statistiek (probabiliteit, steekproef fouten, hypothese toetsing, betrouwbaarheidsintervallen, type 1 fout, type 2 fout) benoemen en beschrijven

 

Op het gebied van dataverwerking (datamanagement en data-analyse):

  • Een data-analyse bestand opzetten in statistische software: data invoer, labelen van variabelen, aangeven van de meetcategorieën van variabelen (continu, nominaal, ordinaal, interval schaal, ratio)
  • Toetsen of continue variabelen normaal verdeeld zijn en de output interpreteren en rapporteren
  • Correcte beschrijvende statistieken kiezen voor verschillende variabelen (nominaal, ordinaal, interval schaal, ratio, continu [centrale waarden en spreidingsmaten]) en de output correct rapporteren
  • Kansen uitrekenen bij de normaalverdeling en t-verdeling en de output interpreteren

Kennis
- basisconcepten uit de wiskunde

- algebraïsche rekentechnieken


Vaardigheid
- gebruik kunnen maken van PC en het internet

Attitude
- de student hanteert een kritische houding bij het volgen van de les  

 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

Beginvoorwaarden creditcontract: omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten is een toelating noodzakelijk. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag aan de Commissie voor Individueel Aangepaste Programma’s. Contactname gebeurt via de FaBeR helpdesk met vermelding van competenties en motivatie. 

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L00F2B : Onderzoeksvaardigheden in de praktijk
L01L0A : Wetenschappelijk onderzoek in een labo - A
L00B7B : Groei, ontwikkeling en verouderen m.i.v. bio-culturele determinanten
L00N3A : Onderzoeksmethoden en dataverwerking: deel 2
L00N3B : Onderzoeksmethoden en dataverwerking: deel 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3.3 sp. Onderzoeksmethoden en dataverwerking deel 1: theorie (B-KUL-L00N1a)

3.3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

  • Uitleg en illustratie van de stappen in het onderzoeksproces
  • De verschillende soorten onderzoek (descriptief, exploratief, experimenteel), met bijbehorende designs, vraagstellingen, hypotheses en veel gebruikte statistische toetsen
  • Het linken van het juiste studie design aan een gestelde onderzoeksvraag
  • Het begrip ‘steekproeftrekking’ en verschillende soorten steekproeftrekkingen
  • De begrippen en soorten betrouwbaarheid en validiteit
  • Meetprincipes (directe metingen, construct variabelen) en verschillende meetschalen (nominaal, ordinaal, interval schaal, ratio)
  • De normale verdeling
  • Centrale waarden en spreidingsmaten in beschrijvende statistiek
  • Het kiezen van de juiste beschrijvende statistische maat voor het samenvatten van onderzoeksdata
  • Het begrip statistische inferentie en sleutelbegrippen in de inferentiële statistiek (probabiliteit, steekproef fouten, hypothese toetsing, betrouwbaarheidsintervallen, type 1 fout, type 2 fout)

Boek: Foundations of Clinical Research: Applications to Evidence-Based Practice. 4th Edition. Leslie G. Portney

Dit boek is de basis en de opgegeven hoofdstukken hieruit worden besproken in on-campus of asynchrone online colleges. De slides/presentaties zoals gegeven in de colleges zijn dus ondersteunend bij het boek.

Blended onderwijs

Blended onderwijs

In een combinatie van on-campus en asynchrone online hoorcolleges zal de theorie uitgelegd worden. De student wordt verwacht actief te participeren bij het volgen van de colleges en meerkeuzevragen rond het onderwerp van het specifieke college te beantwoorden.

Om de besproken theorie optimaal te kunnen verwerken is het wenselijk dat de student voorbereid naar het college komt. Hiertoe is er per leermodule een verplichte voorbereiding die de student geacht wordt van tevoren te maken. Tevens wordt de optie geboden om in online verwerkingsopdrachten na te gaan in hoeverre de leerstof van een Module begrepen is.

0.7 sp. Onderzoeksmethoden en dataverwerking deel 1: practicum (B-KUL-L00N2a)

0.7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum3 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

  • Verschillende stappen in het opzetten van een databestand in statistische software: data invoer, labelen van variabelen, aangeven van de meetcategorieën van variabelen (continu, nominaal, ordinaal, interval schaal, ratio)
  • Toetsen of continue variabelen normaal verdeeld zijn en het interpreteren en rapporteren van de output
  • Kiezen van correcte beschrijvende statistiek voor verschillende variabelen (nominaal, ordinaal, interval schaal, ratio, continu [centrale waarden en spreidingsmaten]) en correct rapporteren van de output
  • Uitrekenen van kansen bij de normaalverdeling (area under the normal curve, z-waardes) en t-verdeling en de output interpreteren (o.a. one-sample test)

Boek: Foundations of Clinical Research: Applications to Evidence-Based Practice. 4th Edition. Leslie G. Portney

Presentaties zoals gegeven in de colleges en practica.

Blended onderwijs

Het doel van de practicumsessies is om de leerstof uit de theoriesessies zelf toe te kunnen passen. Er wordt verwacht dat de student de relevante theorie voor de practicumsessies, zoals wordt gespecifieerd op Toledo, heeft herhaald en verwerkt. De praktische oefeningen zullen op Toledo worden geplaatst en er wordt verwacht dat de student deze heeft voorbereid voor aanvang van het practicum. De student wordt verwacht de Toledo-leermodules met opdrachten zelfstandig te doorlopen en op basis hiervan -indien nodig- actief te participeren en vragen te stellen tijdens de contactmomenten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksmethoden en dataverwerking: deel 1 (B-KUL-L20N0a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine, Computer


Het examen omvat twee onderdelen: theorie en practicum

 

THEORIE (16 punten): Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuzevragen (met giscorrectie). De vragen toetsen kennis, inzicht en interpretatie van de geziene leerstof.

 

PRACTICUM (4 punten):

De inhoud van het practicum wordt getoetst in een praktijkexamen aan het einde van de practicumreeks. Indien een student het praktijkexamen niet aflegt of 0 op 4 scoort, dan kan de student niet slagen voor het OPO (maximum score= 7/20).

Noot aangaande het toegelaten materiaal: er mag enkel gebruik gemaakt worden van een eenvoudige rekenmachine zonder statistiek- en uitgebreide geheugenfuncties.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen m.i.v. het plagiaatbeleid.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • L00N1a - Onderzoeksmethoden en dataverwerking deel 1: theorie (binnen academiejaar)
  • L00N2a - Onderzoeksmethoden en dataverwerking deel 1: practicum (binnen academiejaar)

THEORIE:

Indien de student niet geslaagd is voor het totale OPO, maar wel geslaagd is voor het onderdeel theorie wordt deze score overgedragen naar de 2de examenkans (herexamen). Indien een student beslist om ondanks een geslaagde score voor dit onderdeel toch te herkansen, dan zal de nieuwe score in rekening worden gebracht voor het bepalen van het punt van het totale opleidingsonderdeel (dus ook indien de nieuwe score voor dit onderdeel lager is dan bij de eerste examenkans).

 

PRACTICUM: Indien de student niet geslaagd is voor het totale OPO, maar wel geslaagd is voor het onderdeel practicumexamen wordt deze score overgedragen naar de 2de examenkans. Indien de student niet geslaagd is voor het practicumexamen, dient de student het practicumexamen te herkansen. Indien een student beslist om ondanks een geslaagde score voor het practicumexamen toch te herkansen dan zal de nieuwe score in rekening gebracht worden voor het bepalen van het punt van het totale opleidingsonderdeel (dus ook indien de nieuwe score voor dit onderdeel lager is dan bij de eerste examenkans).

Verdere specificatie bij art 89 van het onderwijs- en examenreglement - 'Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar - deeloverdrachten': De administratieve procedure voor studenten die geslaagde onderdelen toch wensen te herkansen wordt vermeld op Toledo.

Studenten die na afloop van de herexamens als totaalscore voor het opleidingsonderdeel een onvoldoende behalen, moeten het opleidingsonderdeel een academiejaar later opnieuw opnemen ("bissen") en moeten steeds beide onderdelen herkansen. Er is immers geen deeloverdracht naar een volgend academiejaar.