Buitenlandse excursie sociale en economische geografie (B-KUL-G9X26A)

Doelstellingen
Dit OPO heeft als doel het integreren van deelaspecten van ruimtelijke structuren, processen en problemen in een synthetiserend geheel, ook rekening houdend met de vooraf bestaande kennis en het aflijnen van mogelijke toekomstige maatschappelijke en ruimtelijke evoluties in het bestudeerde gebied.
Studenten moeten de kennis en vaardigheden opgedaan tijdens de opleiding leren toepassen op sociale en economische geografische onderwerpen in een concrete terreinsituatie, met name:
- het leren onderkennen van dominante sociale en economische processen in verschillende stedelijke en rurale landschapstypes,
- het uitvoeren en verwerken van zelfstandige terreinobservatie,
- het integreren van deelaspecten van de terreinproblematiek in een synthetiserend geheel, ook rekening houdend met de vooraf bestaande kennis en het gebruik van die kennis om mogelijke maatschappelijke en ruimtelijke evoluties af te lijnen.
Begintermen
Basiskennis van sociale en economische geografie
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
( (SOEPEL(G0P03C) OF SOEPEL(G0P03E) ) EN ( SOEPEL(G0N14A) OF SOEPEL(G0D91A) ) EN SOEPEL(F0LA7A) EN GELIJKTIJDIG(G0P19A) EN ( GELIJKTIJDIG(G0P16A) OF GELIJKTIJDIG(G0S70A) ) EN GELIJKTIJDIG(G0P10B) ) EN GELIJKTIJDIG(G0S73A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
G0P03C : Sociale geografie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0P03E : Sociale geografie
G0N14A : Wetenschapscommunicatie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0D91A : Wetenschapscommunicatie: geografie
F0LA7A : Geschiedenis van de nieuwste tijd
G0P19A : Economische lokalisatie en regionale ontwikkeling
G0P16A : Regionale geografie: België in de Europese Unie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
G0S70A : Landschapsanalyse
G0P10B : Geographic Information Systems
G0S73A : Introduction to Geoprocessing
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geografie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geowetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting Geografie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Buitenlandse excursie sociale en economische geografie: seminarie (B-KUL-G0J57a)
Inhoud
De buitenlandse excursie laat de studenten kennis maken met een aantal sites in een Europees land (Frankrijk, Nederland, Ierland, UK....) waarvan de thematiek kan relateerd worden aan de inhoud van opleidingsonderdelen over sociale en economische geografie. Binnen dit raamwerk zijn de behandelde thema's divers (stedelijk, landelijk, lokalisatie van bedrijven, arbeidsmarkt, transport, beleid en planning, huisvesting, cultuur, sociale differentiatie, verval/opwaardering van buurten, industriegebieden..., regionale ontwikkeling) en wordt het ruimtelijke proces, ruimtelijke problemen en beleid vanuit de lokale of regionale context geanalyseerd en verklaard. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met lokale experten vanuit een academisch milieu of van uit de praktijk.
De studenten dragen bij tot de inhoud door een excursiethema of -punt voor te bereiden, door terreinwerk o.v.v. interviews/enquêtes rond bepaalde thema's, door in discussie te gaan met lokale experten en deze nieuwe informatie te rapporteren via presentaties en verslaggeving.
Op basis van de voorbereiding, de terreinwaarnemingen en opnames en eventuele bijkomende literatuurstudie synthetiseren de studenten in een rapport de opgedane kennis. Dit rapport wordt onder de vorm van een excursiegids opgesteld dat o.a. als voorbeeldmateriaal kan gebruikt worden bij volgende buitenlandse excursies.
Studiemateriaal
Het rapport is gebaseerd op:
-artikels en literatuur
-hand-outs van de begeleiders en lokale experts
-nota's, individueel en in team genomen
-gegevens van interviews en / of enquêtes ter plaatse
Toelichting werkvorm
De excursie houdt volgende activiteiten in:
-voorbereiding: schrijven van een paper over een bepaald onderwerp
-presentatie in een voorbereidend seminarie of op het terrein
-verslaggeven van bepaalde excursiedagen (in team)
-verslaggeving rond vooraf bepaalde en gekozen transversale thema's
-kort terreinwerk (interviews met lokalen)
-actieve medewerking bij rondleidingen of presentaties door lokale experten
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. Buitenlandse excursie sociale en economische geografie (B-KUL-G0M85a)
Inhoud
De buitenlandse excursie laat de studenten kennis maken met een aantal sites in een Europees land (Frankrijk, Nederland, Ierland, UK....) waarvan de thematiek kan relateerd worden aan de inhoud van opleidingsonderdelen over sociale en economische geografie. Binnen dit raamwerk zijn de behandelde thema's divers (stedelijk, landelijk, lokalisatie van bedrijven, arbeidsmarkt, transport, beleid en planning, huisvesting, cultuur, sociale differentiatie, verval/opwaardering van buurten, industriegebieden..., regionale ontwikkeling) en wordt het ruimtelijke proces, probleem, beleid vanuit de lokale of regionale context geanalyseerd en verklaard. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met lokale experten vanuit een academisch milieu of van uit de praktijk. De studenten dragen bij tot de inhoud door een excursiethema of -punt voor te bereiden, door terreinwerk o.v.v. interviews/enquêtes rond bepaalde thema's, door in discussie te gaan met lokale experten en deze nieuwe informatie te rapporteren via presentaties en verslaggeving.
Studiemateriaal
Het rapport is gebaseerd op
-artikels en literatuur
-hand-outs van de begeleiders en lokale experts
-nota's, individueel en in team genomen
-gegevens van interviews en / of enquêtes ter plaatse
Toelichting werkvorm
Voor het schrijven van het rapport doen de studenten het volgende:
- Bereiden enkele algemene thema's (bv. op het beleid, economie etc op nationaal niveau) en / of analyseren van een website (paper en presentatie),
- Observeren, bespreken de structuur van en de processen op een site met toezichthouders en lokale deskundigen,
- Doen wat interviews / prospecties op een specifiek thema (gekozen uit een lijst),
- Aantekeningen maken (in team) en een overzicht geven van de verzamelde informatie
- Worden aangemoedigd om inhoud-significante foto's te maken.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Buitenlandse excursie sociale en economische geografie (B-KUL-G2X26a)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit een opeenvolging van leeractiviteiten die telkens uitmonden in een partiële evaluatie: 1) de studenten bereiden (de problematiek rond of structuur van) een excursiepunt voor via een paper (part. evaluatie) en de presentatie ervan in een voorbereidingsseminarie of op terrein (partiële) evaluatie, 2) de studenten gaan op het terrein in discussie met de begeleiders, met elkaar of met lokale experten (partiële evaluatie van de medewerking), 3) de studenten zijn verantwoordelijk voor verslaggeving van een aantal dagen en sturen dit onder uitgeschreven vorm door voor het finale rapport (partiële evaluatie), 4) de studenten tonen op een (gesloten boek) examen dat zij het verband tussen de cursus en de context op het terrein beheersen (partiële evaluatie). Bijkomende elementen (bv. nemen van didactische foto's) wordt gestimuleerd en aangemoedigd via een kleine prijs voor de beste foto die opgenomen wordt in het rapport.