Sociale geografie (B-KUL-G0P03E)
Doelstellingen
Het doel van dit opleidingsonderdeel is:
- inzicht verwerven in het ontstaan en de ontwikkeling van de sociale geografie als wetenschapsdiscipline en in haar voornaamste concepten en onderzoeksmethoden
- inzicht verwerven in de dialectische relatie tussen de ruimte (zowel het natuur- als het cultuurlandschap) en de maatschappij als centraal studie-object van de sociale geografie
- concrete kennis verwerven over prekapitalistische en kapitalistische sociaal-ruimtelijke structuren, met in het bijzonder de (Belgische) nederzettingsstructuren
- overgangsprocessen naar nieuwe sociaal-ruimtelijke structuren en interactie tussen verschillende organisatielagen van de ruimte begrijpen (overgang feodalisme/kapitalisme en ontwikkelingsfasen binnen kapitalisme)
- inzicht verwerven in de belangrijkste theorieën over de sociaal-ruimtelijke structuur van steden en stedensystemen en deze kunnen toepassen op concrete situaties.
Begintermen
Geen
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G9X26A : Buitenlandse excursie sociale en economische geografie
G0P42A : Bachelorproef: Geografie
G0Y28A : Geografische gegevensverzameling en analyse II
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
G0P03F : Sociale geografie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven) 61 sp.
- Bachelor in de geografie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het toerisme (Leuven e.a.) 57 sp.
- Bachelor in de biologie (Leuven) (Minor geologie en geografie) 180 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de geografie (Leuven e.a.) 120 sp.
- Bachelor in de geowetenschappen (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Sociale geografie: hoorcollege (B-KUL-G0P03a)
Inhoud
- Kernbegrippen in de sociale geografie
- De relatie tussen maatschappij en ruimte, in het bijzonder macht en territorium
- De oorsprong van de stad: veranderingen op het platteland, verstedelijking en industrialisatie, verstedelijking en de Chicago School
- De kwantiatieve revolutie: het Von Thunen model van landgebruik, Christaller's centrale plaatsentheorie en netwerksteden
- Humane geografie: Hagerstrand tijd-ruimtegeografie, openbare ruimte, mental mapping en kritische cartografie
- Segregatie, armoede en sociale uitsluiting
- Capita selecta
Studiemateriaal
Powerpoint, cursustekst, papers op Toledo
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Sociale geografie (B-KUL-G2P03e)
Toelichting
Na twee-derde van de lessen leggen de studenten een schriftelijk examen af waarin via een combinatie van meerkeuzevragen en open vragen vooral kennis maar ook inzicht wordt getoetst. De examenstof bestaat uit alle voorafgaande lessen en de daarbij behorende literatuur. De les is de week voorafgaand aan het examen vervalt zodat studenten zich beter kunnen voorbereiden. Uit een experiment in acadeiejaar 2018-2019 is gebleken dat het voor studenten die deze module volgen, ontlastend werkt om een examen reeds eerder te kunnen afleggen. Dit schriftelijk examen telt voor 2/3 van het eindresulstaat.
Na afloop van de lessen schrijven de studenten een individueel paper waarin zij ingaan op twee van de lessen uit het laatste blok (d.w.z. de lessen die na het schriftelijk examen zijn gegeven) en deze verbinden uit een of meerdere lessen uit het eerste blok (d.w.z. de lessen die voor het schriftelijk examen zijn gegeven). Het paper toets vooral de verwerking van informatie en de vaardigheid om nieuwe kennis te verbinden aan bestaande kennis. Het toetst tevent het vermogen van studenten om kritsich te reflecteren en om op een wetenschappelijke wijze te schrijven. De deadline voor het paper ligt aan het begin van de examenperiode. Dit paper telt voor 1/3 van het eindresultaat.
Zowel het schriftelijk examen als het paper moeten voloende zijn om te slagen. Wanneer slechts een van beide onderdelen voldoende is, zal het eindresultaat 9/20 zijn. (Het blijft wel mogelijk om via de gebruikelijke regeling tolerantiepunten in te zetten.)