Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal (B-KUL-F0YX3A)

6 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Van den Branden Kris |  De Paepe Liesbeth (medewerker) |  Deroo Saar (medewerker) |  Fonteyn Stien (medewerker) |  Houben Annelies (medewerker) |  Maes Sientje (medewerker) |  Strobbe Lies (medewerker)  | MinderMeer
OC Educatieve master talen

Dit OPO wil de studenten de theoretische en onderzoeksgebaseerde inzichten aanreiken die vereist zijn voor persoonlijke reflectie over en zelfstandige organisatie van het onderwijs Nederlands als tweede taal, en hen de kans bieden om relevante praktijkcompetenties te ontwikkelen en in te oefenen. De belangrijkste doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zijn:

 

  • de studenten bouwen relevante kennis op m.b.t. het wetenschappelijk onderzoek naar processen van tweedetaalverwerving (Nederlands) en de effectiviteit van het onderwijs Nederlands (in Vlaanderen en Nederland) (OLA1)
  • de studenten bouwen relevante kennis op van relevante theoretische kaders/didactische modellen met betrekking tot vakdidactiek Nederlands als tweede taal (OLA 1)
  • de studenten bouwen kennis op van de context en het normatieve kader waarin het onderwijs Nederlands als tweede taal in Vlaanderen wordt georganiseerd (o.a. OKAN-onderwijs versus volwassenenonderwijs NT2, eindtermen, leerplannen, methoden, plaats in het curriculum), de leerbehoeften van cursisten/leerlingen Nederlands als tweede taal, en de tools die voorhanden zijn voor leerkrachten Nederlands als tweede taal. (OLA 1)
  • de studenten bouwen de competentie op om de aangereikte onderzoeksliteratuur, theoretische en normatieve kaders te hanteren om kritisch na te denken over de vormgeving van concrete onderwijsactiviteiten. (OLA 1)
  • de studenten bouwen praktische vakdidactische startbekwaamheden op om onderwijsactiviteiten binnen de context van het onderwijs Nederlands als tweede taal vorm te geven, te organiseren en begeleiden. (OLA 2)
  • De studenten leren onderbouwde beslissingen nemen m.b.t. de verschillende aspecten van onderwijsleeractiviteiten (inclusief evaluatie), rekening houdend met de beginsituatie van de cursisten/leerlingen en de doelstellingen die ze nastreven. (OLA 2)
  • De studenten bouwen de competentie op om opgedane inzichten rond vakdidactisch onderzoek, normatieve en theoretische kaders te integreren in de vormgeving van hun onderwijsactiviteiten en deze te beargumenteren. (OLA 2)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0ZK1A : Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal (Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZM3A : Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal (Brussel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZN2A : Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal (Antwerpen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZN9A : Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal (Diepenbeek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0BM6A : Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal (Kortrijk) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal: basisprincipes en uitgangspunten (Leuven) (B-KUL-F0YX3a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenEerste semester
Van den Branden Kris |  De Paepe Liesbeth (medewerker) |  Deroo Saar (medewerker) |  Fonteyn Stien (medewerker) |  Houben Annelies (medewerker) |  Maes Sientje (medewerker) |  Strobbe Lies (medewerker)  | MinderMeer
OC Educatieve master talen

Tijdens dit OLA exploreert de student op actieve wijze de onderzoeksliteratuur rond de verwerving van en het onderwijs van het Nederlands als tweede taal. Tevens maakt hij kennis met basisinformatie over de context en normatieve kader van het onderwijs Nederlands als tweede taal in Vlaanderen en met de meest relevante didactische modellen. Hij leert zelf de opgedane kennis toe te passen op concrete casussen die zijn uitgewerkt door anderen (bv. lessen in bestaande methodes).

 

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Onderwijs Nederlands als tweede taal in Vlaanderen: structuur en organisatie, context, normatief kader en leerbehoeften/beginsituatie cursisten
  • Doelstellingen en curriculum van het onderwijs Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs en in het OKAN onderwijs (secundair).
  • Processen van tweedetaalverwerving: onderzoeksgebaseerde inzichten.
  • Onderwijs van mondelinge taalvaardigheid: vakdidactische basisprincipes
  • Onderwijs van schriftelijke taalvaardigheid: vakdidactische basisprincipes
  • Onderwijs van woordenschat en grammatica: vakdidactische basisprincipes
  • Taakgericht taalonderwijs en behoeftegericht werken: uitgangspunten en basisprincipes
  • Evalueren van taalcompetenties Nederlands als tweede taal.

Het studiemateriaal wordt gaandeweg ter beschikking gesteld op toledo

Tijdens de bijeenkomsten gaan de studenten actief en interactief aan het werk. Groepswerk, activerende werkvormen en uitleg door de docent wisselen mekaar af. De student krijgt ter voorbereiding van de colleges verwerkings- en leesopdrachten aan de hand van concrete vragen die leerkrachten Nederlands zich stellen.

3 sp. Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal: praktijk (B-KUL-F0YX4a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: PracticumBeide semesters
Van den Branden Kris |  De Paepe Liesbeth (medewerker) |  Deroo Saar (medewerker) |  Fonteyn Stien (medewerker) |  Houben Annelies (medewerker) |  Maes Sientje (medewerker) |  Strobbe Lies (medewerker)  | MinderMeer
OC Educatieve master talen

Tijdens dit OLA krijgen de studenten de kans om vanuit praktijkgerichte oefeningen en opdrachten op een interactieve manier relevante competenties op te bouwen die hen voorbereiden om lessen NT2 zelf te geven, organiseren en begeleiden. De volgende inhouden komen aan bod:

  • Toepassingen van eindtermen en leerplannen: concrete uitwerkingen van doelgerichte lesactiviteiten die NT2-verwerving, integratie en brede ontwikkeling bevorderen;
  • Kritisch en efficiënt leren werken met handboeken,  moderne technologie, websites voor NT2-onderwijs;
  • Werkvormen inzetten: o.m. taakgericht, zelfstandig en zelfsturend leren bevorderen tijdens de lessen;
  • Organiseren en integreren van binnen- en buitenschoolse activiteiten;
  • Differentiatie, maatwerkhoeken en omgaan met diversiteit binnen het taalonderwijs NT2: concrete toepassingen;
  • Evalueren van NT2-competenties en feedback leren geven: praktische toepassingen;
  • Onderwerpen die door de studenten zelf worden aangebracht.

Diverse teksten en materialen worden in de loop van het OLA zowel digitaal als niet-digitaal ter beschikking gesteld.

Tijdens interactieve bijeenkomsten, groepswerken en microteaching ontwikkelen de studenten de competentie om lesactiviteiten voor NT2-onderwijs te ontwerpen, organiseren en begeleiden. De studenten leren doelstellingen formuleren en lesvoorbereidingen maken, kijken kritisch naar lesmethodes, proberen werkvormen uit en leren taalcompetenties Nederlands als tweede taal evalueren aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden. Tijdens interactieve bijeenkomsten, groepswerken en microteaching ontwikkelen de studenten de competentie om lesactiviteiten voor NT2-onderwijs te ontwerpen, organiseren en begeleiden. De studenten leren doelstellingen formuleren en lesvoorbereidingen maken, kijken kritisch naar lesmethodes, proberen werkvormen uit, en leren taalcompetenties Nederlands als tweede taal evalueren aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.

Voor dit OLA geldt verplichte aanwezigheid. Bij frequente en onverantwoorde afwezigheid kan de student niet slagen voor het OPO. De student kan voor maximaal één sessie gewettigd afwezig zijn, mits het indienen van een document ter staving en het uitvoeren van een vervangopdracht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal (B-KUL-F2YX3a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Take-home
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Voor dit OP geldt nultolerantie.

Voor dit OPO wegen beide OLA’s voor de helft mee van het eindpunt.

OLA Basisprincipes en uitgangspunten: evaluatie op basis van schriftelijk werkstuk met betrekking tot vakdidactiek Nederlands (take-home) met mondelinge verdediging. De student moet in het take home examen schriftelijk reflecteren op 2 casussen ( bv. een didactisch artikel, een concreet voorbeeld van een lesactiviteit, een concreet voorbeeld van een toets) en zijn/haar stellingname onderbouwen met relevante theoretische en onderzoeksgebaseerde argumenten. De student krijgt de kans om de stellingname en argumenten verder toe te lichten tijdens het mondelinge examen.

OLA Praktijk: De studenten ontwikkelen een lessenreeks van 6 aaneensluitende uren waarbij ze de theoretische en didactische inzichten die ze hebben opgedaan toepassen. Tijdens de mondelinge bespreking van hun lessenreeks tonen ze dat ze in staat zijn om de didactische keuzes die ze hebben gemaakt te beargumenteren op basis van relevant onderzoek en relevante theoretische/didactische kaders. Ze tonen dat ze daarbij kunnen rekening houden met de beginsituatie en de leerdoelen van hun cursisten/leerlingen, en op een effectieve manier kunnen inspelen op de aanwezige diversiteit.

Voor het OLA Praktijk geldt verplichte aanwezigheid. Bij frequente en onverantwoorde afwezigheid kan de student niet slagen voor het OPO. De student kan voor maximaal één sessie gewettigd afwezig zijn, mits het indienen van een document ter staving en het uitvoeren van een vervangopdracht.