Italiaanse literatuur IV: woord en beeld (B-KUL-F0BK3A)

4 studiepuntenItaliaans26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel beschikken de studenten over een conceptueel en cultuurhistorisch referentiekader om narrativiteit en intermedialiteit te analyseren in hedendaagse literatuur en film. Studenten zijn tevens in staat om een case study zelfstandig uit te voeren en erover te rapporteren in een academisch correcte vorm, met een beheersing van het Italiaans op het niveau C1.

De studenten beheersen de Italiaanse taal op niveau B2-C1 en zijn grondig vertrouwd met de historische ontwikkeling en de eigen kenmerken van de Italiaanse literaire traditie. De studenten hebben tevens een degelijke kennis van de voornaamste theoretische en analytische modellen in de literatuurwetenschap en hebben de voor de discipline meest relevante elementaire opzoekings- en rapporteringsvaardigheden verworven.

De studenten hebben voldoende passieve kennis van het Engels om de secundaire literatuur te begrijpen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Italiaanse literatuur IV: woord en beeld (B-KUL-F0BK3a)

4 studiepuntenItaliaansWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Dit opleidingsonderdeel richt zich op de vergelijkende studie van narrativiteit in romans en films van de naoorlogse periode in Italië, met bijzondere aandacht voor (1) het neorealisme, (2) de cinema d’autore van de jaren 60 en 70 van de twintigste eeuw, en (3) de commedia all’italiana. Historisch-cultureel ligt de nadruk op films en prozawerken die betrekking hebben op de eerste decennia na het einde van de Tweede Wereldoorlog, en/of waarin die historische periode een centrale rol speelt.

Een syllabus met primaire teksten en artikels wordt beschikbaar gesteld via Toledo.

Discussie - Gastcollege - Individuele opdracht - Presentatie

In dit opleidingsonderdeel worden hoorcolleges gecombineerd met activerende werkvormen die deel uitmaken van de evaluatie. Daarom wordt van de studenten verwacht dat zij (actief) deelnemen aan de lessen (on campus).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Italiaanse literatuur IV: woord en beeld (B-KUL-F2BK3a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Het totaalcijfer van het mondelinge examen (op 20) is gebaseerd op de evaluatie van (1) de actieve deelname aan de discussies tijdens de lessen, (2) de presentatie, (3) het peer assessment rapport en (4) de leerstof.

Modaliteiten rond het gebruik van AI zullen per opdracht gegeven worden via Toledo/Ultra.

Partiële of permanente evaluatie met mondeling examen tijdens de examenperiode met bijkomende evaluatievorm: ingesproken presentatie (te bezorgen aan docent tegen 15/8).

Modaliteiten rond het gebruik van AI zullen per opdracht gegeven worden via Toledo/Ultra.