Italiaanse literatuur IV: woord en beeld (B-KUL-F0BK3A)
Doelstellingen
Na het volgen van dit opleidingsonderdeel beschikken de studenten over een conceptueel en cultuurhistorisch referentiekader om narrativiteit en intermedialiteit te analyseren in hedendaagse literatuur en film. Studenten zijn tevens in staat om een case study zelfstandig uit te voeren en erover te rapporteren in een academisch correcte vorm, met een beheersing van het Italiaans op het niveau C1.
Begintermen
De studenten beheersen de Italiaanse taal op niveau B2-C1 en zijn grondig vertrouwd met de historische ontwikkeling en de eigen kenmerken van de Italiaanse literaire traditie. De studenten hebben tevens een degelijke kennis van de voornaamste theoretische en analytische modellen in de literatuurwetenschap en hebben de voor de discipline meest relevante elementaire opzoekings- en rapporteringsvaardigheden verworven.
De studenten hebben voldoende passieve kennis van het Engels om de secundaire literatuur te begrijpen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 32 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Italiaans niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Italiaanse literatuur IV: woord en beeld (B-KUL-F0BK3a)
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel richt zich op de vergelijkende studie van narrativiteit in romans en films van de naoorlogse periode in Italië, met bijzondere aandacht voor (1) het neorealisme, (2) de cinema d’autore van de jaren 60 en 70 van de twintigste eeuw, en (3) de commedia all’italiana. Historisch-cultureel ligt de nadruk op films en prozawerken die betrekking hebben op de eerste decennia na het einde van de Tweede Wereldoorlog, en/of waarin die historische periode een centrale rol speelt.
Studiemateriaal
Een syllabus met primaire teksten en artikels wordt beschikbaar gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Discussie - Gastcollege - Individuele opdracht - Presentatie
In dit opleidingsonderdeel worden hoorcolleges gecombineerd met activerende werkvormen die deel uitmaken van de evaluatie. Daarom wordt van de studenten verwacht dat zij (actief) deelnemen aan de lessen (on campus).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Italiaanse literatuur IV: woord en beeld (B-KUL-F2BK3a)
Toelichting
Het totaalcijfer van het mondelinge examen (op 20) is gebaseerd op de evaluatie van (1) de actieve deelname aan de discussies tijdens de lessen, (2) de presentatie, (3) het peer assessment rapport en (4) de leerstof.
Modaliteiten rond het gebruik van AI zullen per opdracht gegeven worden via Toledo/Ultra.
Toelichting bij herkansen
Partiële of permanente evaluatie met mondeling examen tijdens de examenperiode met bijkomende evaluatievorm: ingesproken presentatie (te bezorgen aan docent tegen 15/8).
Modaliteiten rond het gebruik van AI zullen per opdracht gegeven worden via Toledo/Ultra.