Italiaanse taalkunde III: Taalvariatie en –verandering in het hedendaagse Italië (B-KUL-F0BK1A)

4 studiepuntenItaliaans26 urenEerste semester
Marzo Stefania |  Sirocchi Carmen (medewerker)
POC Taal- en letterkunde

Bij het voltooien van dit OPO zijn de studenten in staat om:

1) de huidige situatie van de Italiaanse taal in en buiten Italië te beschrijven en verklaren;

2) de wisselwerking tussen taal (Italiaans) en maatschappij te beschrijven en in verband te brengen met sociale, situationele en geografische veranderingsprocessen;

3) sociolinguïstisch-variationele onderzoeksmethodes te beschrijven en toe te passen op de Italiaanse realiteit (o.a. dataverzameling en analyses zelf uitvoeren).

4) mondeling te presenteren en schriftelijk te rapporteren in een academisch taalregister

De studenten beheersen de Italiaanse taal op niveau B2 en zijn grondig vertrouwd met de basisprincipes uit Italiaanse taalkunde en met de historische ontwikkelingen ervan. De studenten hebben tevens een degelijke kennis van de voornaamste theoretische en analytische modellen uit de algemene taalkunde en hebben gedegen opzoekings- en rapporteringsvaardigheden ontwikkeld.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Italiaanse taalkunde III: Taalvariatie en –verandering in het hedendaagse Italië (B-KUL-F0BK1a)

4 studiepuntenItaliaansWerkvorm: College26 urenEerste semester
Marzo Stefania |  Sirocchi Carmen (medewerker)
POC Taal- en letterkunde

In dit vak worden zowel theoretische als onderzoeksmethodologische componenten aangeboden:

1) Theoretisch: er worden verschillende sociolinguïstische aspecten van het hedendaagse Italiaans onder de loep genomen, waaronder het standaardiseringsproces sinds de eenmaking van Italië, de verschillende vormen van variatie in het hedendaagse Italiaans.

2) Methodologisch: er worden verschillende methodologische tools aangereikt voor het onderzoek naar taalvariatie in Italië (gaande van dataverzameling tot kwantitatieve dataverwerking)

Het materiaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Italiaanse taalkunde III: Taalvariatie en –verandering in het hedendaagse Italië (B-KUL-F2BK1a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Presentatie tijdens het semester: 40% (8 punten)

Mondeling examen (60%, 12 punten):

gesloten boek (studiemateriaal, PowerPoint presentaties); open boek (reader met wetenschappelijke artikelen)

Wie een onvoldoende behaalde voor de presentatie tijdens het semester, moet voor de tweede zittijd een vervangende (schriftelijke) taak indienen.