Italiaanse taalkunde III: Taalvariatie en –verandering in het hedendaagse Italië (B-KUL-F0BK1A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit OPO zijn de studenten in staat om:
1) de huidige situatie van de Italiaanse taal in en buiten Italië te beschrijven en verklaren;
2) de wisselwerking tussen taal (Italiaans) en maatschappij te beschrijven en in verband te brengen met sociale, situationele en geografische veranderingsprocessen;
3) sociolinguïstisch-variationele onderzoeksmethodes te beschrijven en toe te passen op de Italiaanse realiteit (o.a. dataverzameling en analyses zelf uitvoeren).
4) mondeling te presenteren en schriftelijk te rapporteren in een academisch taalregister
Begintermen
De studenten beheersen de Italiaanse taal op niveau B2 en zijn grondig vertrouwd met de basisprincipes uit Italiaanse taalkunde en met de historische ontwikkelingen ervan. De studenten hebben tevens een degelijke kennis van de voornaamste theoretische en analytische modellen uit de algemene taalkunde en hebben gedegen opzoekings- en rapporteringsvaardigheden ontwikkeld.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 32 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Italiaans niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Italiaans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Italiaanse taalkunde III: Taalvariatie en –verandering in het hedendaagse Italië (B-KUL-F0BK1a)
Inhoud
In dit vak worden zowel theoretische als onderzoeksmethodologische componenten aangeboden:
1) Theoretisch: er worden verschillende sociolinguïstische aspecten van het hedendaagse Italiaans onder de loep genomen, waaronder het standaardiseringsproces sinds de eenmaking van Italië, de verschillende vormen van variatie in het hedendaagse Italiaans.
2) Methodologisch: er worden verschillende methodologische tools aangereikt voor het onderzoek naar taalvariatie in Italië (gaande van dataverzameling tot kwantitatieve dataverwerking)
Studiemateriaal
Het materiaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Italiaanse taalkunde III: Taalvariatie en –verandering in het hedendaagse Italië (B-KUL-F2BK1a)
Toelichting
Presentatie tijdens het semester: 40% (8 punten)
Mondeling examen (60%, 12 punten):
gesloten boek (studiemateriaal, PowerPoint presentaties); open boek (reader met wetenschappelijke artikelen)
Toelichting bij herkansen
Wie een onvoldoende behaalde voor de presentatie tijdens het semester, moet voor de tweede zittijd een vervangende (schriftelijke) taak indienen.