Spaanse taalkunde II (B-KUL-F0AP1A)

6 studiepuntenSpaans39 urenEerste semester
Cornillie Bert |  Molenaers Marie (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

De grondige studie van het Spaanse werkwoord en zijn complementen. Het herkennen en correct situeren van de variatie in het verbaal systeem (ser vs. estar, pretérito simple vs. pretérito compuesto, indicatief vs. subjunctief,...), in de verschillende complementen van het werkwoord en met betrekking tot pragmatische markeerders. De contextuele variatie duiden, zowel vanuit sociolinguïstisch als vanuit functioneel-discursief oogpunt.

Empirisch onderzoek met corpus leren opzetten en zo voorbereid zijn op de verdere studie van taalvariatie in al haar vormen.

In staat zijn een uiteenzetting in het Spaans te volgen en in het Spaans notities te nemen. Basisnoties hebben van de grammaticale structuur van de taal.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AP1A : Spaanse taalkunde II

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Spaanse taalkunde II (B-KUL-F0AP1a)

6 studiepuntenSpaansWerkvorm: College39 urenEerste semester
Cornillie Bert |  Molenaers Marie (plaatsvervanger) |  Molenaers Marie (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

Doorheen de behandeling van centrale thema's van de Spaanse grammatica zoals ser & estar, tiempos del pasado en de modo subjuntivo krijgt de student een beeld van de variatie en complexiteit van de Spaanse taal. Norm en gebruik ontmoeten elkaar in de studie van het taalgebruik van hedendaagse Spaanse en Latijns-Amerikaanse auteurs. Het ontwikkelen van de observatiecapaciteit vergroot het taalbewustzijn van de student en bereidt hem/haar voor op de autonome taalstudie.

N. DELBECQUE, D. MASSCHELEIN, P. VANDEN BULCKE, Gramática española aplicada. El uso de ser y estar, Leuven (Wolters), 1995.

N. DELBECQUE, D. MASSCHELEIN, P. VANDEN BULCKE, Gramática española aplicada, El uso de los tiempos del pasado. Deurne (Wolters Plantyn), 2001.

N. DELBECQUE, D. MASSCHELEIN, P. VANDEN BULCKE, Gramática española aplicada, El uso de los modos. Deurne (Wolters Plantyn), 2004.

RAE-AALE. Nueva gramática básica de la lengua española. Barcelona: Espasa libros, 2011.

 

•    Een selectie teksten van verschillende genres en taalvariëteiten waarop de grammaticale analyse wordt toegepast (op Toledo).
•    Aanvullend materiaal zoals schema’s en PPTs (op Toledo).

Hoor- en interactiecollege. De docent leidt eerst schematisch in, waarna de studenten uitgenodigd worden om onder begeleiding het thema in al zijn complexiteit en variatie via inductie verder te analyseren in persartikels, essays en literaire teksten van hedendaagse Spaanse en Latijns-Amerikaanse auteurs. De analyse van de fenomenen in teksten bereidt de student thuis voor om deze vervolgens uitgebreid te bespreken gedurende het hoor-en interactiecollege. Elk thema kan ook via oefeningenreeksen in begeleide zelfstudie verder uitgediept worden.

 

 

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Spaanse taalkunde II (B-KUL-F2AP1a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Portfolio
Leermateriaal : Geen


De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen (70%) en een portfolio (30%). Het portfolio beschrijft de geziene grammaticale fenomenen in verschillende contexten. Op het schriftelijke examen analyseren de studenten in een aantal fragmenten uit de selectie teksten de aangestipte vormen en constructies.

Indien de student voor het portfolio een onvoldoende behaalt, dient h/zij een verbeterde versie in ten laatste een week voor de nieuwe examenkans.