Nederlandse letterkunde III: basiscollege (B-KUL-F0AN0A)

4 studiepuntenNederlands2 urenBeide semesters
POC Taal- en letterkunde

Het verwerven van gefundeerde en representatieve kennis van de canon van de Nederlandse literatuur. Kennisname van een aantal primaire teksten uit de hele Nederlandse letterkunde dient te worden gecomplementeerd met de aantoonbare vaardigheid daarop (eventueel vanuit relevante secundaire literatuur) zelfstandig en kritisch te kunnen reflecteren.
Over de verworven inzichten rapporteren (mondeling en/of schriftelijk) in een academisch adequate vorm en in een taal die qua correctheid beantwoordt aan het niveau van een professionele moedertaalgebruiker.

De studenten worden verondersteld te beschikken over de literair-historische kennis zoals die behandeld is in de vakken Nederlandse letterkunde I en Nederlandse letterkunde II. Aanbevolen literatuur voor wie zich zou willen bijspijkeren wordt aangeboden via Toledo en de inleidende zitting aan het begin van het academiejaar.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Nederlandse letterkunde III: basiscollege (B-KUL-F0AN0a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht2 urenBeide semesters
POC Taal- en letterkunde

Dit onderdeel gaat uit van een zelfstandige verwerking van primaire (en indien gewenst secundaire) literatuur (met beperkt aantal begeleidende contacturen). De studenten stellen zelf een lijst van te lezen en bestuderen werken op, gekozen uit een beredeneerd aanbod, met verplichte spreiding over de literair-historische periodes en genres.

Artikels en literatuur

Na een informatiebijeenkomst waarin de modaliteiten van het college worden toegelicht, stellen de studenten zelf een lijst van te lezen en bestuderen werken op, gekozen uit een beredeneerd aanbod, met verplichte spreiding over de literair-historische periodes en genres. Er wordt uitgegaan van een zelfstandige lectuur van de door de student geselecteerde teksten, aangevuld met de vaardigheid om daarop (eventueel vanuit relevante secundaire literatuur) zelfstandig en kritisch te kunnen reflecteren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Nederlandse letterkunde III: basiscollege (B-KUL-F2AN0a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode


Mondeling examen binnen en/of buiten de examenperiode. De evaluatie veronderstelt dat de studenten door alledrie de betrokken docenten apart ondervraagd worden. Dat kan gedurende de examenperiodes, maar er wordt ook de mogelijkheid geboden om dat buiten de examenperiodes te doen, in december, maart en mei (exacte data daarvoor worden doorgegeven via Toledo, waarvoor studenten zich vervolgens kunnen inschrijven). Een student kan pas slagen wanneer over elk van de drie deelpakketten (Middeleeuwen, Vroegmoderne periode, Moderne periode) examen werd afgelegd.

Voor de herkansing in september is er een mondeling examen tijdens de examenperiode.