Nederlandse letterkunde III: basiscollege (B-KUL-F0AN0A)
Doelstellingen
Het verwerven van gefundeerde en representatieve kennis van de canon van de Nederlandse literatuur. Kennisname van een aantal primaire teksten uit de hele Nederlandse letterkunde dient te worden gecomplementeerd met de aantoonbare vaardigheid daarop (eventueel vanuit relevante secundaire literatuur) zelfstandig en kritisch te kunnen reflecteren.
Over de verworven inzichten rapporteren (mondeling en/of schriftelijk) in een academisch adequate vorm en in een taal die qua correctheid beantwoordt aan het niveau van een professionele moedertaalgebruiker.
Begintermen
De studenten worden verondersteld te beschikken over de literair-historische kennis zoals die behandeld is in de vakken Nederlandse letterkunde I en Nederlandse letterkunde II. Aanbevolen literatuur voor wie zich zou willen bijspijkeren wordt aangeboden via Toledo en de inleidende zitting aan het begin van het academiejaar.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Nederlands gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Nederlands niet gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Nederlandse letterkunde III: basiscollege (B-KUL-F0AN0a)
Inhoud
Dit onderdeel gaat uit van een zelfstandige verwerking van primaire (en indien gewenst secundaire) literatuur (met beperkt aantal begeleidende contacturen). De studenten stellen zelf een lijst van te lezen en bestuderen werken op, gekozen uit een beredeneerd aanbod, met verplichte spreiding over de literair-historische periodes en genres.
Studiemateriaal
Artikels en literatuur
Toelichting werkvorm
Na een informatiebijeenkomst waarin de modaliteiten van het college worden toegelicht, stellen de studenten zelf een lijst van te lezen en bestuderen werken op, gekozen uit een beredeneerd aanbod, met verplichte spreiding over de literair-historische periodes en genres. Er wordt uitgegaan van een zelfstandige lectuur van de door de student geselecteerde teksten, aangevuld met de vaardigheid om daarop (eventueel vanuit relevante secundaire literatuur) zelfstandig en kritisch te kunnen reflecteren.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Nederlandse letterkunde III: basiscollege (B-KUL-F2AN0a)
Toelichting
Mondeling examen binnen en/of buiten de examenperiode. De evaluatie veronderstelt dat de studenten door alledrie de betrokken docenten apart ondervraagd worden. Dat kan gedurende de examenperiodes, maar er wordt ook de mogelijkheid geboden om dat buiten de examenperiodes te doen, in december, maart en mei (exacte data daarvoor worden doorgegeven via Toledo, waarvoor studenten zich vervolgens kunnen inschrijven). Een student kan pas slagen wanneer over elk van de drie deelpakketten (Middeleeuwen, Vroegmoderne periode, Moderne periode) examen werd afgelegd.
Toelichting bij herkansen
Voor de herkansing in september is er een mondeling examen tijdens de examenperiode.