Nederlandse taalkunde II (B-KUL-F0AM9B)
Doelstellingen
Dit vak bestaat uit twee onderdelen.
1. De studenten kennis en inzicht bijbrengen in vooral de externe geschiedenis van het Nederlands, inzicht in taalverandering in het algemeen, in taalgeografische en sociolinguïstische variatie en de samenhangen daartussen. Tot dit onderdeel behoort ook het lezen van teksten uit oudere taalfasen, met aandacht voor filologische details.
2. De studenten kennis en inzicht bijbrengen in de fonetiek en fonologie van het Nederlands:
a. klanken leren beschrijven in termen van hun articulatorische eigenschappen;
b. de fonologische processen leren beschrijven die de klanken beïnvloeden;
c. de syllabestructuur van het Nederlands leren beschrijven.
d. het International Phonetic Alphabet leren gebruiken voor de fonetische transcriptie van gesproken Nederlands, en voor de omzetting van fonologische naar fonetische representaties bij het toepassen van fonologische regels;
Begintermen
Van de studenten wordt verwacht dat zij zich de inhoud en de vaardigheden van Ndl. Tk.-1 hebben eigen gemaakt. Concreet betekent dit dat zij de basis-terminologie van de zinsleer en de morfologie kennen en kunnen hanteren; dat zij in staat zijn tot (eenvoudige) zelfstandige observatie en beschrijving van hedendaags-Nederlandse taalfeiten. Ook dat zij vertrouwd zijn met het belangrijkste van het (synchroon) neerlandistisch apparaat: ANS, WNT, dialectwoordenboeken, enz. zoals aangeboden in vak Nederlandse taalbeheersing I.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AM9B : Nederlandse taalkunde II
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Nederlands gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Nederlands niet gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Nederlands) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Interne en externe taalgeschiedenis (historische grammatica) (B-KUL-F0AM9a)
Inhoud
In deze OLA wordt de externe taalgeschiedenis van het Nederlands behandeld, waarbij we zover teruggaan in de tijd als de linguïstische methodes toelaten. De geschiedenis van het Nederlands wordt overlopen tegen de achtergrond van de politieke, culturele en demografische historische ontwikkelingen. In het college komen ook Oudnederlandse, Middelnederlandse en Nieuwnederlandse teksten aan bod, die intensief voorbereid worden door de studenten.
Studiemateriaal
Acco-syllabus, powerpoint slides en online hulpmiddelen (historische woordenboeken)
2 sp. Nederlandse taalkunde II: fonetiek en fonologie (B-KUL-F0AN6a)
Inhoud
De OLA fonetiek en fonologie bevat de volgende hoofdstukken:
Hoofdstuk 1 Basisbegrippen Fonetiek
Hoofdstuk 2 De articulatie van consonanten
Hoofdstuk 3 De articulatie van vocalen
Hoofdstuk 4 Basisbegrippen Fonologie
Hoofdstuk 5 Segmentale fonologie: fonologische regels
Hoofdstuk 6 Segmentale fonologie: connected speech
Hoofdstuk 7 Suprasegmentale fonologie: fonotaxis en syllabificatie
Studiemateriaal
Handboek: H. Smessaert & W. Decoster (2017), Basisbegrippen Fonetiek en Fonologie (2de editie). Leuven: ACCO.
Powerpointpresentaties
Audiofragmenten
Toelichting werkvorm
Actieve medewerking van de studenten is verwacht, m.n. bij de analyseopdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Nederlandse taalkunde II (B-KUL-F2AM9b)
Toelichting
Het onderdeel Fonetiek en fonologie wordt schriftelijk geëxamineerd, het onderdeel Interne en externe taalgeschiedenis (historische grammatica) mondeling.
Toelichting bij herkansen
Studenten leggen het examen af voor het OLA/de OLA’s waarvoor ze een onvoldoende hebben behaald. Deelvrijstellingen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend academiejaar.