Nederlandse taalkunde II (B-KUL-F0AM9B)

8 studiepuntenNederlands52 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Dit vak bestaat uit twee onderdelen.

1. De studenten kennis en inzicht bijbrengen in vooral de externe geschiedenis van het Nederlands, inzicht in taalverandering in het algemeen, in taalgeografische en sociolinguïstische variatie en de samenhangen daartussen. Tot dit onderdeel behoort ook het lezen van teksten uit oudere taalfasen, met aandacht voor filologische details.

2. De studenten kennis en inzicht bijbrengen in de fonetiek en fonologie van het Nederlands:

a. klanken leren beschrijven in termen van hun articulatorische eigenschappen;

b. de fonologische processen leren beschrijven die de klanken beïnvloeden;

c. de syllabestructuur van het Nederlands leren beschrijven.

d. het International Phonetic Alphabet leren gebruiken voor de fonetische transcriptie van gesproken Nederlands, en voor de omzetting van fonologische naar fonetische representaties bij het toepassen van fonologische regels;

 

Van de studenten wordt verwacht dat zij zich de inhoud en de vaardigheden van Ndl. Tk.-1 hebben eigen gemaakt. Concreet betekent dit dat zij de basis-terminologie van de zinsleer en de morfologie kennen en kunnen hanteren; dat zij in staat zijn tot (eenvoudige) zelfstandige observatie en beschrijving van hedendaags-Nederlandse taalfeiten. Ook dat zij vertrouwd zijn met het belangrijkste van het (synchroon) neerlandistisch apparaat: ANS, WNT, dialectwoordenboeken, enz. zoals aangeboden in vak Nederlandse taalbeheersing I.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AM9B : Nederlandse taalkunde II

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Interne en externe taalgeschiedenis (historische grammatica) (B-KUL-F0AM9a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

In deze OLA wordt de externe taalgeschiedenis van het Nederlands behandeld, waarbij we zover teruggaan in de tijd als de linguïstische methodes toelaten. De geschiedenis van het Nederlands wordt overlopen tegen de achtergrond van de politieke, culturele en demografische historische ontwikkelingen. In het college komen ook Oudnederlandse, Middelnederlandse en Nieuwnederlandse teksten aan bod, die intensief voorbereid worden door de studenten.

Acco-syllabus, powerpoint slides en online hulpmiddelen (historische woordenboeken)

2 sp. Nederlandse taalkunde II: fonetiek en fonologie (B-KUL-F0AN6a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College13 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

De OLA fonetiek en fonologie bevat de volgende hoofdstukken:

Hoofdstuk 1 Basisbegrippen Fonetiek

Hoofdstuk 2 De articulatie van consonanten

Hoofdstuk 3 De articulatie van vocalen

Hoofdstuk 4 Basisbegrippen Fonologie

Hoofdstuk 5 Segmentale fonologie: fonologische regels

Hoofdstuk 6 Segmentale fonologie: connected speech

Hoofdstuk 7 Suprasegmentale fonologie: fonotaxis en syllabificatie

 

Handboek: H. Smessaert & W. Decoster (2017), Basisbegrippen Fonetiek en Fonologie (2de editie). Leuven: ACCO.
Powerpointpresentaties
Audiofragmenten

Actieve medewerking van de studenten is verwacht, m.n. bij de analyseopdrachten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Nederlandse taalkunde II (B-KUL-F2AM9b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Het onderdeel Fonetiek en fonologie wordt schriftelijk geëxamineerd, het onderdeel Interne en externe taalgeschiedenis (historische grammatica) mondeling.

Studenten leggen het examen af voor het OLA/de OLA’s waarvoor ze een onvoldoende hebben behaald. Deelvrijstellingen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend academiejaar.