Latijn: taal & tekst II (B-KUL-F0AM5C)

5 studiepuntenNederlands39 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Partoens Gert (coördinator) |  Partoens Gert |  De Sutter Nicholas (plaatsvervanger) |  Van Houdt Toon
POC Taal- en letterkunde

De studenten verwerven de nodige lexicale, grammaticale en strategische vaardigheden om op zelfstandige wijze complexe Latijnse prozateksten en poëtische teksten te vertalen en begrijpend te lezen.
Het bereikte taalbeheersingsniveau stelt de studenten in staat om in een academisch adequate vorm (mondeling en/of schriftelijk) te rapporteren over de inzichten verworven in de opo’s Latijnse Taalkunde II en Latijnse literatuur II.

De studenten verwerven inzicht in en praktische toepassingen van de metriek als constituante van de poëtische taal.

De studenten hebben de nodige lexicale, grammaticale en strategische vaardigheden verworven om op zelfstandige wijze Latijnse verhalende en betogende prozateksten van een niet te hoge moeilijkheidsgraad begrijpend te lezen. De studenten hebben met succes het programma Latijn van de eerste bachelor gevolgd.

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Latijn: taal & tekst II, deel 1 (B-KUL-F0AM3a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum13 urenEerste semester
Partoens Gert |  De Sutter Nicholas (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

Zowel (1) een theoretische en praktische inleiding tot de Latijnse metriek als constituante van de poëtische taal als (2) lectuur onder begeleiding van klassieke poëtische teksten (elegie, lyriek, satire, kleinere genres) met klemtoon op het aanleren van adequate leesstrategieën. Bij dit laatste onderdeel  hoort een zelfstandig te lezen pakket van verhalende of betogende teksten van een significant hogere moeilijkheidsgraad dan de lectuur onder begeleiding van Ba 1 (historiografie: b.v. Livius, Tacitus; filosofisch proza: b.v. Cicero).

Een overzicht van de prosodie en de metriek van het Latijn met klemtoon op de meets gangbare metra (hexameter, elegisch distichon, hendecasyllabus, saffische en alcaïsche strofe, jambe)

D. Sacré, Inleiding tot de Latijnse prosodie en metriek (cursus)

Overlopen van de principes en bijzonderheden van de Latijnse prosodie en metriek; analyse van voorbeelden uit de klassieke en latere latiniteit; het maken van praktische toepassingen.

3 sp. Latijn: taal & tekst II, deel 2 (B-KUL-F0AM4a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

De collegesomvatten de lectuur onder begeleiding van klassieke poëtische teksten (voora elegie en epiek) met klemtoon op het aanleren van adequate leesstrategieën. Bij dit laatste onderdeel  hoort een zelfstandig te lezen pakket van verhalende of betogende teksten van een significant hogere moeilijkheidsgraad dan de lectuur onder begeleiding van Ba 1.

 

Een syllabus, alsook alle Latijnse teksten met vertaling worden via Toledo ter beschikking gesteld.

Demonstratielessen; docentgestuurde leeslessen; leessessies met zelfevaluatie door de studenten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Latijn: taal & tekst II (B-KUL-F2AM5c)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk


• Eerste semester

Metriek: totaal: 7/20

. examen: schriftelijk tijdens de eerste examenperiode 6/20
. permanente eval.: 1/20 (vocabulariumtoetsen).

• Tweede semester

Begrijpend lezen (schriftelijk): 8/20
. examen: 6/20
. permanente eval.: 2 (vocabulariumtoetsen, tussentijdse toets, huistaken).

Cursorische lectuur: 5/20.

Om voor het gehele OPO te slagen moet men voor de onderdelen ‘prosodie en metriek’ en ‘leesvaardigheid’ (begrijpend lezen) minstens een score van 10/20 en voor het onderdeel ‘zelfstandige lectuur’ (cursorisch) minstens een score van 8/20 behalen.

Wie niet slaagt voor het OPO in de juni-zittijd, hoeft voor het onderdeel waarop hij minstens 10/20 behaalde geen herexamen in de september-zittijd af te leggen.

Voor de derde examenperiode:
- worden de studenten enkel beoordeeld op grond van het dan afgelegde schriftelijke examen (geen taken meer + resultaten van eerdere permanente evaluatie komen te vervallen).
- De puntenverhouding tussen metriek (7/20), begrijpend lezen (8/20) en cursorische lectuur (5/20) blijft gehandhaafd (binnen elk deelpunt speelt permanente evaluatie geen rol meer).
- De sleutel (die bepaalt dat wie voor één van de drie onderdelen 35% of minder behaalt, éénmalig 10% verliest op zijn eindresultaat voor het gehele OPO) blijft gehandhaafd.