Latijnse taalkunde II (B-KUL-F0AL6C)

5 studiepuntenNederlands39 urenBeide semesters
POC Taal- en letterkunde

De studenten kennen de regels van de Latijnse syntaxis binnen het kader van een valentie-grammatica. Zij kunnen deze regels bij de lectuur en interpretatie van klassieke Latijnse teksten toepassen.

De studenten kennen de basisregels van de Latijnse fonologie, morfologie en syntaxis.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Latijnse taalkunde II, deel 1 (B-KUL-F0WK2a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Systematisch overzicht van de Latijnse syntaxis binnen het kader van een valentie-grammatica. Oefeningen bij deelvaardigheden van grammaticale aard (receptieve en productieve taalbeheersing).

Deel I: Algemene voorstelling van valentie-grammatica + systematische behandeling van predikaat, onderwerp en voorwerp, bepaling van gesteldheid, bijwoordelijke bepaling (gedeeltelijk).

(1) Handboek: D. Panhuis, Latijnse grammatica. Derde, opnieuw herziene uitgave (Garant, Antwerpen-Apeldoorn 2012);

(2) Cursustekst: G. Partoens, Aanvullingen bij de grammatica van Dirk Panhuis;

(3) Oefeningen: aangeboden via Toledo.

Systematisch doornemen van de Latijnse grammatica van Dirk Panhuis; aanreiken van aanvullingen; analyse van voorbeelden en maken van oefeningen.

2 sp. Latijnse taalkunde II, deel 2 (B-KUL-F0WK3a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College19 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Systematisch overzicht van de Latijnse syntaxis binnen het kader van een valentie-grammatica. Oefeningen bij deelvaardigheden van grammaticale aard (receptieve en productieve taalbeheersing).

Deel II: systematische behandeling van bijwoordelijke bepaling (gedeeltelijk), bijvoeglijke bepaling en zinsbepaling.

(1) Handboek: D. Panhuis, Latijnse grammatica. Derde, opnieuw herziene uitgave (Garant, Antwerpen-Apeldoorn 2012);

(2) Cursustekst: G. Partoens, Aanvullingen bij de grammatica van Dirk Panhuis;

(3) Oefeningen: aangeboden via Toledo.

Systematisch doornemen van de Latijnse grammatica van Dirk Panhuis; aanreiken van aanvullingen; analyse van voorbeelden en maken van oefeningen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Latijnse taalkunde II (B-KUL-F2AL6c)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Leermateriaal : Geen


Beide schriftelijke deelexamens (januari en juni) omvatten actieve en passieve beheersing van de behandelde syntaxis en testen ook de kennis van de vocabulaire- en stamtijdenlijst. Elk deelexamen staat op 6 van de 20 punten (totaal: 14/20). Het deelexamen in juni betreft de cursusinhoud van beide semesters. Tijdens beide semesters wordt ook permanente evaluatie toegepast (3 punten per semester; totaal: 6/20). De permanente evaluatie neemt de vorm aan van twee testen per semester, die cumulatief zijn: het zwaartepunt ligt telkens bij de nieuwste leerstof, maar oudere leerstof wordt verondersteld ook nog steeds gekend te zijn. De eerste test in beide s-semesters telt telkens mee voor 1/20; de tweede voor 2/20.

Voor de herkansing geldt enkel het examen van augustus/september (20/20).