Latijnse taalkunde II (B-KUL-F0AL6C)
Doelstellingen
De studenten kennen de regels van de Latijnse syntaxis binnen het kader van een valentie-grammatica. Zij kunnen deze regels bij de lectuur en interpretatie van klassieke Latijnse teksten toepassen.
Begintermen
De studenten kennen de basisregels van de Latijnse fonologie, morfologie en syntaxis.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Latijn) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Latijn) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Latijn gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Latijn niet gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Latijn) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Latijnse taalkunde II, deel 1 (B-KUL-F0WK2a)
Inhoud
Systematisch overzicht van de Latijnse syntaxis binnen het kader van een valentie-grammatica. Oefeningen bij deelvaardigheden van grammaticale aard (receptieve en productieve taalbeheersing).
Deel I: Algemene voorstelling van valentie-grammatica + systematische behandeling van predikaat, onderwerp en voorwerp, bepaling van gesteldheid, bijwoordelijke bepaling (gedeeltelijk).
Studiemateriaal
(1) Handboek: D. Panhuis, Latijnse grammatica. Derde, opnieuw herziene uitgave (Garant, Antwerpen-Apeldoorn 2012);
(2) Cursustekst: G. Partoens, Aanvullingen bij de grammatica van Dirk Panhuis;
(3) Oefeningen: aangeboden via Toledo.
Toelichting werkvorm
Systematisch doornemen van de Latijnse grammatica van Dirk Panhuis; aanreiken van aanvullingen; analyse van voorbeelden en maken van oefeningen.
2 sp. Latijnse taalkunde II, deel 2 (B-KUL-F0WK3a)
Inhoud
Systematisch overzicht van de Latijnse syntaxis binnen het kader van een valentie-grammatica. Oefeningen bij deelvaardigheden van grammaticale aard (receptieve en productieve taalbeheersing).
Deel II: systematische behandeling van bijwoordelijke bepaling (gedeeltelijk), bijvoeglijke bepaling en zinsbepaling.
Studiemateriaal
(1) Handboek: D. Panhuis, Latijnse grammatica. Derde, opnieuw herziene uitgave (Garant, Antwerpen-Apeldoorn 2012);
(2) Cursustekst: G. Partoens, Aanvullingen bij de grammatica van Dirk Panhuis;
(3) Oefeningen: aangeboden via Toledo.
Toelichting werkvorm
Systematisch doornemen van de Latijnse grammatica van Dirk Panhuis; aanreiken van aanvullingen; analyse van voorbeelden en maken van oefeningen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Latijnse taalkunde II (B-KUL-F2AL6c)
Toelichting
Beide schriftelijke deelexamens (januari en juni) omvatten actieve en passieve beheersing van de behandelde syntaxis en testen ook de kennis van de vocabulaire- en stamtijdenlijst. Elk deelexamen staat op 6 van de 20 punten (totaal: 14/20). Het deelexamen in juni betreft de cursusinhoud van beide semesters. Tijdens beide semesters wordt ook permanente evaluatie toegepast (3 punten per semester; totaal: 6/20). De permanente evaluatie neemt de vorm aan van twee testen per semester, die cumulatief zijn: het zwaartepunt ligt telkens bij de nieuwste leerstof, maar oudere leerstof wordt verondersteld ook nog steeds gekend te zijn. De eerste test in beide s-semesters telt telkens mee voor 1/20; de tweede voor 2/20.
Toelichting bij herkansen
Voor de herkansing geldt enkel het examen van augustus/september (20/20).