Italiaans: taal & tekst II (B-KUL-F0AK2A)

8 studiepuntenItaliaans52 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Taal- en letterkunde

Verwerven van een grondige kennis van het Italiaans; meer concreet dient de student aan het eind van Bachelor 2:

  • in staat te zijn een grote variëteit aan teksten – ook moeilijke en lange teksten – te begrijpen, en indien nodig zelf betekenis te infereren;
  • in staat te zijn tijdens een verblijf in Italië vlot en spontaan te communiceren in het Italiaans, ook in minder alledaagse contexten en registers;
  • in staat te zijn complexe teksten in het domein van de Italiaanse taal en letterkunde te begrijpen; in te staat zijn zich in een academische context efficiënt uit te drukken.
  • Over de verworven inzichten rapporteren in een academisch adequate vorm en in een taal die voor het Italiaans qua correctheid beantwoordt aan het niveau B2 (actieve taalvaardigheid) en C1 (passieve taalvaardigheid).

Niveau van Italiaans behaald na het succesvol volgen van Taal en Tekst Italiaans I.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Italiaans: taal & tekst II, deel 1 (B-KUL-F0AK0a)

4 studiepuntenItaliaansWerkvorm: Practicum26 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

  • Verdere uitbreiding van woordenschat als continuering van het woordenschataanbod in "Italiaans: taal & tekst I";
  • Verdere verdieping van de grammaticale kennis als continuering van het grammatica-aanbod in "Italiaans: taal & tekst I"; de theoretische uiteenzettingen worden systematisch gecombineerd met uiteenlopende soorten oefeningen en toepassingen.
  • Communicatieve oefeningen: spreek-, schrijf-, lees- en luistervaardigheid
  • Deelname aan het Tandem Project Italiaans-Nederlands (bij voorkeur in het eerste semester)

Aanwezigheid is verplicht voor 80% van de contactmomenten. Bij afwezigheid breng je de docent op de hoogte en maak je een vervangende opdracht.

De schrijftaken die tijdens het semester worden toegewezen zijn verplicht. Meer informatie hierover wordt meegedeeld tijdens de contactmomenten en via Toledo.

Handboeken en lectuur:

  • P. Trifone, M. Palermo, Grammatica italiana di base, Bologna, Zanichelli, 2000
  • M. La grassa, M. Delitala, F. Quercioli, L’italiano all’università 2 (B1-B2), Edilingua, 2013
  • Thematische woordenschat Italiaans, Amsterdam/Anversa, Intertaal, 2016
  • selectie van romans en kortverhalen (titels worden via Toledo meegedeeld)
  • Toledo

4 sp. Italiaans: taal & tekst II, deel 2 (B-KUL-F0AK1a)

4 studiepuntenItaliaansWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Dit deel bouwt de vaardigheden en inzichten die verworven zijn in het eerste semester verder uit. De communicatieve vaardigheden worden verder ingeoefend met focus op argumentatie en effectieve communicatie. De volgende vaardigheden worden aangeleerd en ingeoefend:

  • Het lezen, begrijpen en analyseren van verchillende soorten teksten, met aandacht voor formele, betekenisgevende en contextuele aspecten.
  • Het luisteren, begrijpen en analyseren van verchillende soorten teksten, met aandacht voor formele, betekenisgevende en contextuele aspecten.
  • Het mondeling rapporteren en discussiëren over teksten in de vorm van presentatie, debat, betoog.
  • Het schrijven van argumentatieve en vergelijkende essays over teksten.
  • Het correcte gebruik van woordenschat, uitdrukkingen en grammatica.

Aanwezigheid is verplicht voor 80% van de contactmomenten. Bij afwezigheid breng je de docent op de hoogte en maak je een vervangende opdracht.

De schrijftaken die tijdens het semester worden toegewezen zijn verplicht. Meer informatie hierover wordt meegedeeld tijdens de contactmomenten en via Toledo.

Handboeken en lectuur:

  • P. Trifone, M. Palermo, Grammatica italiana di base, Bologna, Zanichelli, 2000
  • R. Bozzone Costa, C. Ghezzi, M. Piantoni, Nuovo Contatto C1, Loescher Editore, 2018

  • Thematische woordenschat Italiaans, Amsterdam/Anversa, Intertaal, 2016

  • selectie van romans en kortverhalen (titels worden via Toledo meegedeeld)

  • Toledo

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Italiaans: taal & tekst II (B-KUL-F2AK2a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Het examen in de eerste zittijd (januari) is schriftelijk, en behelst de volgende onderdelen:

  • Grammatica: grondige kennis van de in de contacturen en op zelfstandige basis behandelde grammaticale items
  • Woordenschat en uitdrukkingen: grondige kennis van de in de contacturen en op zelfstandige basis behandelde items
  • Schrijfvaardigheid: het schrijven van een originele tekst
  • Luistervaardigheid: het examen start met een luisteroefening
  • Leesvardigheid: het lezen en begrijpen van een tekst

Het examen in de tweede en derde zittijd (juni/september) is zowel schriftelijk als mondeling, en betreft:

  • Grammatica: grondige kennis van de in de contacturen en op zelfstandige basis behandelde grammaticale items
  • Woordenschat en uitdrukkingen: grondige kennis van de in de contacturen en op zelfstandige basis behandelde items
  • Schrijfvaardigheid: het schrijven van een originele tekst
  • Luistervaardigheid: het examen start met een luisteroefening
  • Leesvardigheid: het lezen en begrijpen van een tekst
  • Spreekvaardigheid: zowel een presentatie als sponstane conversatie over de behandele onderwerpen

Het examen in de eerste zittijd telt mee voor een kwart van het eindresultaat, het examen in de tweede zittijd telt mee voor driekwart van het eindresultaat.