Griekse literatuur IIa: interpretatie van filosofische teksten (B-KUL-F0AH3B)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar.
POC Taal- en letterkunde

Aan het einde van dit college is de student in staat om de filosofische tekst die het voorwerp vormt van dit college, inhoudelijk en grammaticaal te begrijpen, de structuur van de tekst en de argumentatie uit te leggen, het technisch vocabularium precies te definiëren en gebruiken, de filosofische problemen die in de tekst voorkomen, uit te leggen en in hun bredere filosofiehistorische context te duiden.

Studenten kunnen een klassiek Griekse prozatekst vlot cursief lezen. Ze beheersen het basisvocabularium (vertaling Grieks-Nederlands, grondvormen en verbogen/vervoegde vormen, syntactische valenties), kunnen de regels van de standaardgrammatica's (morfologie, syntaxis, tekstlinguïstiek) toepassen. Zij zijn in staat een filosofische argumentatie te analyseren, kunnen de grote ontwikkelingslijnen van de antieke wijsbegeerte alsook de doctrines van de voornaamste filosofen reproduceren.
Het verdient aanbeveling ook het vak “Antieke wijsbegeerte: historisch overzicht” (W0Y20B) als optievak te volgen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Griekse literatuur IIa: interpretatie van filosofische teksten (B-KUL-F0AH3a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Inleiding, analyse, vertaling, commentaar van een belangrijke filosofische tekst uit de Oudheid met aandacht zowel voor de taal (filologische commentaar) als voor de argumentatie (filosofische interpretatie). Inleiding, analyse, vertaling, commentaar van een belangrijke filosofische tekst uit de oudheid met aandacht zowel voor de taal (filologische commentaar) als voor de argumentatie (filosofische interpretatie). In 2023-2024 wordt de Phaedo (of Over de Ziel) van Plato gelezen.
 

Teksteditie:

Plato’s Phaedo, complete with introduction, text, and commentary, ed. C.J. Rowe, in de Cambridge Greek and Latin Classics-reeks, Cambridge, Cambridge University Press 1993.

Vertaling:

Plato, Verzameld werk, eerste deel: Kleine Hippias, Euthydemus, Gorgias, Apologie, Crito, Euthyphro, Io, Menexenus, Charmides, Laches, Lysis, Meno, Protagoras, Alcibiades I, Grote Hippias, Cratlyus, Symposium, Phaedo, vert. X. De Win, Antwerpen, De Nederlandse boekhandel 1965 (of een van de latere herdrukken).

Zowel de Griekse tekst als de vertaling zijn beschikbaar in de universiteitsbibliotheek of in de boekhandel. De studenten worden geacht de tekst vanaf de eerste zitting ter beschikking te hebben.

Slides die tijdens de les getoond worden zullen steeds achteraf beschikbaar worden gemaakt via Toledo.

De docent geeft een introductie en assisteert bij een zorgvuldige lectuur van de tekst. Hij zal terminologische en conceptuele verduidelijking bieden en de argumentatie en tekstuele strategieën verklaren. De studenten worden geacht notities te maken die hen in staat stellen de ideeën en argumenten die tijdens het college besproken werden, te reconstrueren, en de tekst te begrijpen. Zij worden geacht actief te participeren aan de discussie, waar nodig om verduidelijking te vragen, eventueel geboden interpretaties in vraag te stellen of door vragen te verdiepen. Zij dienen de zittingen voor te bereiden door vooraf het lexicon en de grammaticale moeilijkheden van de te lezen tekst te bestuderen. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Griekse literatuur IIa: interpretatie van filosofische teksten (B-KUL-F2AH3b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Tijdens het examen wordt op de eerste plaats het tekstbegrip getoetst: de studenten dienen in staat te zijn elke passage uit de in het college besproken tekst te vertalen, grammaticaal toe te lichten, de teststructuur en tekststrategie te verklaren; voorts kunnen zij voor elke passage de argumentatiestructuur toelichten en kritisch beoordelen en dienen zij de argumenten of de doctrines in hun bredere context te kunnen situeren. Daarnaast wordt kennis van de bredere filosofische en filosofiehistorische contexten getoetst.