Engelse taalkunde III: Tekstgrammatica (B-KUL-F0AE2A)
Doelstellingen
De doelstelling van dit opleidingsonderdeel is de studenten inzicht te geven in, en analytische vaardigheden te verwerven m.b.t., de voornaamste tekst-linguistische systemen en structuren van het Engels, bv. lexicale cohesie, referentie, graden van communicatief dynamisme, conversatie analyse, connectoren, macro-structuur van verschillende tekstgenres.
Dit opleidingsonderdeel laat de studenten toe hun kennis van de voornaamste componenten van de synchrone grammatica van het Engels te voltooien. (De studenten concentreerden zich in BA1 op de vorm en betekenis van de groep (nominale en verbale groep) en in BA2 op de verschillende functionele structuren van de zin (informationeel, interpersoonlijk, representationeel).
Van de studenten wordt verwacht dat ze de aangereikte analyses op authentieke data kunnen toepassen en over de verworven inzichten kunnen rapporteren in een academisch adequate vorm.
Begintermen
De studenten moeten een stevige basis hebben in de descriptieve grammatica van het Engels. Ze moeten vertrouwd zijn met de voornaamste grammaticale systemen en structuren op het niveau van de nominale groep, de adverbiale groep, de verbale groep (tijden, modaliteit, aspect), de zin (informatiestructuur, illocutionary force, transitiviteit), de samengestelde zin (relatiefzinnen, clause combining, complementatie), en de niet-finiete zin.
De studenten moeten een taalbeheersing van het Engels van niveau C1 hebben. Studenten die de cursussen Engelse Taalkunde in BA1 of BA2 niet gevolgd hebben zullen moeten uitmaken of ze de nodige voorkennis hebben, of deze willen verwerven door zelfstudie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) (Taalmodule Engels) 32 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Engels) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Engels) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Engels niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Engels) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Engelse taalkunde III: Tekstgrammatica (B-KUL-F0AE2a)
Inhoud
In een korte inleiding wordt ingegaan op de types patronen die een tekst textuur en structuur geven. Daarna worden systematische overzichten aangeboden van de belangrijkste semantische opties en hun formele realisaties in de tekst-grammaticale systemen van het Engels, bv. lexicale cohesie, referentie, theme-rhema (graden van communicatief dynamisme), conversatie analyse, connectoren, macro-structuur van verschillende tekstgenres.
Studiemateriaal
Cursusmateriaal wordt op Toledo beschikbaar gemaakt.
Toelichting werkvorm
De verschillende tekstlinguistische systemen worden eerst behandeld in colleges en daarna in meer interactieve oefensessies toegepast op authentieke teksten.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Engelse taalkunde III: Tekstgrammatica (B-KUL-F2AE2a)
Toelichting
Er is geen examen in de examenzittijd. Take home examen. Een set vragen waaruit de student er één moet kiezen zal tijdens een vooraf besproken periode voor de tweede examenzittijd op Toledo beschikbaar gemaakt worden.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteit als de eerste examenkans. Een set vragen waaruit de student er één moet kiezen zal tijdens een vooraf besproken periode tijdens de derde examenperiode op Toledo beschikbaar gemaakt worden.