Engelse taalkunde III: Tekstgrammatica (B-KUL-F0AE2A)

4 studiepuntenEngels26 urenTweede semester
Heyvaert Liesbet |  Gentens Caroline (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

De doelstelling van dit opleidingsonderdeel is de studenten inzicht te geven in, en analytische vaardigheden te verwerven m.b.t., de voornaamste tekst-linguistische systemen en structuren van het Engels, bv. lexicale cohesie, referentie, graden van communicatief dynamisme, conversatie analyse, connectoren, macro-structuur van verschillende tekstgenres.

Dit opleidingsonderdeel laat de studenten toe hun kennis van de voornaamste componenten van de synchrone grammatica van het Engels te voltooien. (De studenten concentreerden zich in BA1 op de vorm en betekenis van de groep (nominale en verbale groep) en in BA2 op de verschillende functionele structuren van de zin (informationeel, interpersoonlijk, representationeel). 

Van de studenten wordt verwacht dat ze de aangereikte analyses op authentieke data kunnen toepassen en over de verworven inzichten kunnen rapporteren in een academisch adequate vorm.

 

De studenten moeten een stevige basis hebben in de descriptieve grammatica van het Engels. Ze moeten vertrouwd zijn met de voornaamste grammaticale systemen en structuren op het niveau van de nominale groep, de adverbiale groep, de verbale groep (tijden, modaliteit, aspect), de zin (informatiestructuur, illocutionary force, transitiviteit), de samengestelde zin (relatiefzinnen, clause combining, complementatie), en de niet-finiete zin.


De studenten moeten een taalbeheersing van het Engels van niveau C1 hebben. Studenten die de cursussen Engelse Taalkunde in BA1 of BA2 niet gevolgd hebben zullen moeten uitmaken of ze de nodige voorkennis hebben, of deze willen verwerven door zelfstudie.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Engelse taalkunde III: Tekstgrammatica (B-KUL-F0AE2a)

4 studiepuntenEngelsWerkvorm: College26 urenTweede semester
Heyvaert Liesbet |  Gentens Caroline (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

In een korte inleiding wordt ingegaan op de types patronen die een tekst textuur en structuur geven. Daarna worden systematische overzichten aangeboden van de belangrijkste semantische opties en hun formele realisaties in de tekst-grammaticale systemen van het Engels, bv. lexicale cohesie, referentie, theme-rhema (graden van communicatief dynamisme), conversatie analyse, connectoren, macro-structuur van verschillende tekstgenres.

Cursusmateriaal wordt op Toledo beschikbaar gemaakt.

De verschillende tekstlinguistische systemen worden eerst behandeld in colleges en daarna in meer interactieve oefensessies toegepast op authentieke teksten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Engelse taalkunde III: Tekstgrammatica (B-KUL-F2AE2a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Take-home


Er is geen examen in de examenzittijd. Take home examen. Een set vragen waaruit de student er één moet kiezen zal tijdens een vooraf besproken periode voor de tweede examenzittijd op Toledo beschikbaar gemaakt worden.

Zelfde modaliteit als de eerste examenkans. Een set vragen waaruit de student er één moet kiezen zal tijdens een vooraf besproken periode tijdens de derde examenperiode op Toledo beschikbaar gemaakt worden.