Engelse literatuur III: Topics in de Engelse literatuur (B-KUL-F0AD5A)

4 studiepuntenEngels26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Dit opleidingsonderdeel biedt modellen voor de intensieve kritische lectuur van literaire teksten in hun historische, ideologische en filosofische context. Studenten dienen na het beëindigen van het opleidingsonderdeel in staat te zijn kritisch verantwoorde en theoretisch gesofistikeerde lezingen te produceren van geschriften in het Engels van 1700 tot heden. 
Over de verworven inzichten rapporteren (mondeling en/of schriftelijk) in een academisch adequate vorm en in een taal die voor het Engels qua correctheid beantwoordt aan het niveau C1



 

Studenten dienen vertrouwd te zijn met de Britse en Amerikaanse literatuur en met cetrale concepten en vragen uit de literatuurwetenschap. 
Studenten die deze voorkennis missen wordt aangeraden de inleidende artikels te bestuderen in The Norton Anthology of English Literature, Tenth Edition, volumes D-F (2018) en Andrew Bennett and Nicholas Royle, Introduction to Literature, Criticism and Theory, Second Edition (Harlow: Prentice Hall, 1999). 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Engelse literatuur III: Topics in de Engelse literatuur (B-KUL-F0AD5a)

4 studiepuntenEngelsWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
POC Taal- en letterkunde

Deze cursus stelt scherp op de vragen en voorstellingen van het menselijke dier in de Engelse literatuur van de late 18de eeuw tot vandaag. In een selectie gedichten en prozateksten (fictie en non-fictie) onderzoeken we de constructie van de mens als een dier dat gezegend is met, of gebukt gaat onder, een eigenaardige verhouding met tijd en technologie en dat zich gedwongen voelt de gedachten daarover te delen met anderen. De doorgaans rivaliserende waarheidsregimes van wetenschap en religie bieden discursieve routines om dat delen te faciliteren; literaire taal verkent alternatieve mogelijkheden. 


 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Engelse literatuur III: Topics in de Engelse literatuur (B-KUL-F2AD5a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk


geen examen in juni