Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) II (B-KUL-F0AC3A)
Doelstellingen
Het is de bedoeling de studenten in staat te stellen zelfstandig, kritisch en gestructureerd met vragen en problemen van de Duitse systeemlinguïstiek om te gaan. Zij leren daarbij op een efficiënte manier beschikbare hulpmiddelen in te zetten, zoals online grammatica-toepassingen, corpora en corpustools.
Begintermen
Niveau B1+/B2: (‘Onafhankelijk gebruiker’ volgens de Raad van Europa) met kennis van de inhoud van Duitse Systeemlinguïstiek I
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AC3A : Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) II
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Duits) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Duits) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Duits gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Duits niet gevolgd) 123 sp.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Duits) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) II (B-KUL-F0AC3a)
Inhoud
Het college is in hoofdzaak gewijd aan de studie van de voorzetsels, de genitief (en andere attributieve vormen), de valentie, de conjunctief en complexe zinsstructuren.
Studiemateriaal
De studenten hebben toegang tot online studiemateriaal via de Toledo-leeromgeving, zoals powerpoint-presentaties, handouts, oefeningen en links naar corpora en corpustools.
Toelichting onderwijstaal
Gezien de focus van het OPO is de onderwijstaal Duits
Toelichting werkvorm
De geselecteerde fenomenen worden in de vorm van een responsiecollege vanuit een systeemlinguïstisch en contrastief perspectief toegelicht. Bij elk van de fenomenen gaan de studenten ook zelf actief met corpuslinguïstische data en tools aan de slag, om op die manier een dieper inzicht in de onderliggende structuren te verwerven. De studenten werken (individueel en in groep) een aantal corpusanalyses uit die deel uitmaken van permanente evaluatie.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) II (B-KUL-F2AC3a)
Toelichting
Schriftelijk + permanente evaluatie (corpusanalyses, zie toelichting werkvorm). Het schriftelijke examen telt voor 70% van het totaalcijfer, permanente evaluatie voor 30%.
Toelichting bij herkansen
Voor de derde examenperiode valt de permanente evaluatie weg. Het resultaat wordt dan enkel door het examen bepaald.