Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) II (B-KUL-F0AC3A)

6 studiepuntenDuits39 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Het is de bedoeling de studenten in staat te stellen zelfstandig, kritisch en gestructureerd met vragen en problemen van de Duitse systeemlinguïstiek om te gaan. Zij leren daarbij op een efficiënte manier beschikbare hulpmiddelen in te zetten, zoals online grammatica-toepassingen, corpora en corpustools.

 

Niveau B1+/B2: (‘Onafhankelijk gebruiker’ volgens de Raad van Europa) met kennis van de inhoud van Duitse Systeemlinguïstiek I

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AC3A : Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) II

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) II (B-KUL-F0AC3a)

6 studiepuntenDuitsWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Het college is in hoofdzaak gewijd aan de studie van de voorzetsels,  de genitief (en andere attributieve vormen), de valentie, de conjunctief en complexe zinsstructuren.

 

De studenten hebben toegang tot online studiemateriaal via de Toledo-leeromgeving, zoals powerpoint-presentaties, handouts, oefeningen en links naar corpora en corpustools.

Gezien de focus van het OPO is de onderwijstaal Duits

De geselecteerde fenomenen worden in de vorm van een responsiecollege vanuit een systeemlinguïstisch en contrastief perspectief toegelicht. Bij elk van de fenomenen gaan de studenten ook zelf actief met corpuslinguïstische data en tools aan de slag, om op die manier een dieper inzicht in de onderliggende structuren te verwerven. De studenten werken (individueel en in groep) een aantal corpusanalyses uit die deel uitmaken van permanente evaluatie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Duitse taalkunde (systeemlinguïstiek) II (B-KUL-F2AC3a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Schriftelijk + permanente evaluatie (corpusanalyses, zie toelichting werkvorm). Het schriftelijke examen telt voor 70% van het totaalcijfer, permanente evaluatie voor 30%.

 

Voor de derde examenperiode valt de permanente evaluatie weg. Het resultaat wordt dan enkel door het examen bepaald.