Latijnse tekstkritiek (B-KUL-F0AA9B)
Doelstellingen
De studenten leren de omstandigheden kennen waarin Latijnse teksten zijn geproduceerd en overgeleverd, vanaf het ontstaan van de Latijnse literatuur tot de uitvinding van de boekdrukkunst. Ze verwerven een basiscompetentie Latijnse paleografie. Ze verwerven inzicht in de tekstkritische en filologische methode, en vaardigheid in het gebruik en de interpretatie van een kritisch apparaat.
Begintermen
De studenten hebben het programma Latijn van de eerste bachelor gevolgd (of hebben een gelijkwaardige voorkennis).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (derde taal) (Leuven) (Taalmodule Latijn) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) (Taalmodule Latijn) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Latijn gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) (Latijn niet gevolgd) 123 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) (Taalmodule Latijn) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Latijnse tekstkritiek (B-KUL-F0AA9a)
Inhoud
Beknopt historisch overzicht van de Latijnse teksttransmissie en bibliotheekgeschiedenis; ontwikkeling van de Latijnse filologie; elementaire codicologische en paleografische inzichten; stemmatische methodeleer; opmaak en gebruik van een kritische editie.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Latijnse tekstkritiek (B-KUL-F2AA9b)
Toelichting
De schriftelijke opdracht (met daaraan gekoppeld een korte presentatie) tijdens het academiejaar staat op 5 van de 20 punten. Een student moet slagen op de schriftelijke opdracht om toegelaten te worden tot het mondelinge examen (15/20).
Toelichting bij herkansen
Mondeling examen. Het cijfer van de presentatie wordt overgedragen naar september