Micro-economie en toepassingen (B-KUL-D0Q57A)
Doelstellingen
Het OPO bestaat uit 2 onderwijsleeractiviteiten (OLA):
Doelstelling OLA 1: D0R68a Micro-economie (4sp)
Bij het voltooien van dit onderdeel kan de student:
- kernconcepten en -theorieën uit de micro-economie herkennen, definiëren en toelichten
- micro-economische theorie toepassen binnen concrete bedrijfseconomische vraagstukken
Doelstelling OLA 2: D0Q57a Toepassingen van micro-economie (2sp)
Dit onderdeel van de cursus heeft als doelstelling: het ontwikkelen van de praktische vaardigheid van de student in het toepassen van de theoretische kennis bij concrete micro-economische besluitvorming. De student dient hiervoor cases en gegevens te interpreteren/ bewerken/ analyseren op basis van de theoretische kennis die ze in de cursus opdoen.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student een inleidende cursus Economie, zoals D0N62A Economie, succesvol afgerond of volgt hij/zij deze cursus tijdens hetzelfde semester.
De student kan volgende basisbegrippen definiëren, herkennen en hier voorbeelden voor aanhalen:
- prijselasticiteit van de vraag
- 'evenwichtsanalyse' aan de hand van gegeven vraag- en aanbodcurves
- consumentennut, nutsfuncties en marginaal nut
- volmaakte mededinging en winstmaximalisatie bij volmaakte mededinging, consumenten - en producentensurplus
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Toepassingen van micro-economie (B-KUL-D0Q57a)



Inhoud
Op basis van de theoretische kennis die studenten wordt aangereikt in D0R68a Micro-economie passen de studenten deze kennis toe bij micro-economische besluitvorming, a.d.h.v. concrete cases waarvoor studenten gegevens verzamelen, bewerken en analyseren.
Studiemateriaal
Leermateriaal beschikbaar via Toledo.
Toelichting werkvorm
Aan de hand van een gegeven set van vragen bij geselecteerde gevalstudies en/of concrete micro-economische vraagstukken bereidt de student een of meerdere werkstukken voor en koppelt hieraan een verslag van de wijze waarop hij micro-economische theorie heeft gebruikt bij de werkstukken.
4 sp. Micro-economie (B-KUL-D0R68a)



Inhoud
1. Toepassingen op volmaakte mededinging
2. Marktmacht
- Monopolie
- Surplus grijpen
3. Onvolmaakte mededinging & Strategisch gedrag
- Oligopolie
- Speltheorie en strategisch gedrag
4. Risico en informatie
5. Algemene evenwichtstheorieën
6. Externaliteiten en publieke goederen
7. Concurrentiepostie vanuit bedrijfstakanalyse
8. Verticale integratie, restricties & diversificatie
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
- Besanko, D. and Braeutigam, R. R., 2015, Microeconomics 5th ed., Wiley, beschikbaar bij Acco en Kursusdienst Ekonomika
- Aanvullende literatuur (deze wordt beschikbaar gesteld via Toledo)
- Slides en oefeningen (deze worden beschikbaar gesteld via Toledo)
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Iedere week is er op vrijdag een hoorcollege gepland, waarin de theorie wordt uitgelegd, eventueel aan de hand van voorbeelden en toepassingen. Studenten worden verwacht deze theorie zelfstandig te studeren en ook toepassingen/oefeningen die hierbij aansluiten vanuit het handboek door te nemen en in te oefenen.
Verder zijn er 2 werkcolleges gepland. Elk werkcollege wordt op verschillende momenten gegeven, en studenten schrijven via Toledo in voor het meest geschikte moment. Studenten worden verwacht om de oefeningen van deze colleges op voorhand door te nemen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Micro-economie en toepassingen (B-KUL-D2Q57a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken:
OLA 1: D0R68a Micro-economie:
- Schriftelijk, gesloten boek examen.
- Het examen bestaat uit meerkeuzevragen (giscorrectie).
- Er wordt gebruik gemaakt van giscorrectie bij de verbetering.
- Studenten mogen gebruik maken van een NIET-grafische rekenmachine.
- Tijdens het semester worden enkele voorbeeldexamenvragen beschikbaar gemaakt via Toledo.
- Aan het examen wordt een formularium toegevoegd, waarop enkele regels rond afgeleiden en integralen staan uitgelegd. Een voorbeeld hiervan wordt op Toledo gepost.
OLA 2: D0Q57a Toepassingen van micro-Economie:
- Aan de hand van een gegeven set van vragen bij geselecteerde gevalstudies en/of concrete micro-economische vraagstukken bereidt de student een of meerdere werkstukken voor en koppelt hieraan een verslag van de wijze waarop hij micro-economische theorie heeft gebruikt bij de antwoorden.
- De docent evalueert de kwaliteit van de werkstukken en verslagen.
Bepaling eindresultaat:
- Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
- Het resultaat op ‘OLA 2 D0Q57a Toepassingen van micro-economie’ wordt met een wegingsfactor 1/3 meegenomen bij de bepaling van het totale eindresultaat op het OPO ‘Micro-economie en Toepassingen’ enkel indien de studenten geslaagd is op OLA 1: D0R68a Micro-economie. In het andere geval is de wegingsfactor 0.
- Bij het bepalen van het resultaat op OLA 1: D0R68a Micro-economie wordt er gebruik gemaakt van giscorrectie bij de meerkeuzevragen.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans. De wegingsfactoren van de verschillende onderwijsleeraciviteiten blijven identiek aan de eerste examenkans. Echter, wegens de aard van de opdracht/paper voor 'D0Q57a Toepassingen van micro-economie' wordt het behaalde resultaat van de opdracht bij de eerste examenkans overgedragen naar de tweede examenkans. De werkstukken en verslagen van 'D0Q57a Toepassingen van micro-economie' zijn maw niet herkansbaar.