Micro-economie (B-KUL-D0R68A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- kernconcepten en -theorieën uit de micro-economie herkennen, definiëren en toelichten
- micro-economische principes situeren binnen de bedrijfscontext en oefeningen oplossen
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student een inleidende cursus Economie, zoals D0N62A Economie, succesvol afgerond of volgt hij/zij deze cursus tijdens hetzelfde semester.
De student kan volgende basisbegrippen definiëren, herkennen en hier voorbeelden voor aanhalen:
- prijselasticiteit van de vraag
- 'evenwichtsanalyse' aan de hand van gegeven vraag- en aanbodcurves
- consumentennut, nutsfuncties en marginaal nut
- volmaakte mededinging en winstmaximalisatie bij volmaakte mededinging, consumenten - en producentensurplus
Voor een goede opbouw en begrip van de cursus, kan deze basiskennis vluchtig herhaald worden vooraleer dieper in te gaan op meer gevorderde onderwerpen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: master in de toegepaste economische wetenschappen / Master of Business Economics (Leuven) 61 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 60 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023)(Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur / Master of Business Engineering (Leuven) 99 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur in de beleidsinformatica / Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven) 111 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Micro-economie (B-KUL-D0R68a)



Inhoud
1. Toepassingen op volmaakte mededinging
2. Marktmacht
- Monopolie
- Surplus grijpen
3. Onvolmaakte mededinging & Strategisch gedrag
- Oligopolie
- Speltheorie en strategisch gedrag
4. Risico en informatie
5. Algemene evenwichtstheorieën
6. Externaliteiten en publieke goederen
7. Concurrentiepostie vanuit bedrijfstakanalyse
8. Verticale integratie, restricties & diversificatie
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
- Besanko, D. and Braeutigam, R. R., 2015, Microeconomics 5th ed., Wiley, beschikbaar bij Acco en Kursusdienst Ekonomika
- Aanvullende literatuur (deze wordt beschikbaar gesteld via Toledo)
- Slides en oefeningen (deze worden beschikbaar gesteld via Toledo)
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Iedere week is er op vrijdag een hoorcollege gepland, waarin de theorie wordt uitgelegd, eventueel aan de hand van voorbeelden en toepassingen. Studenten worden verwacht deze theorie zelfstandig te studeren en ook toepassingen/oefeningen die hierbij aansluiten vanuit het handboek door te nemen en in te oefenen.
Verder zijn er 2 werkcolleges gepland. Elk werkcollege wordt op verschillende momenten gegeven, en studenten schrijven via Toledo in voor het meest geschikte moment. Studenten worden verwacht om de oefeningen van deze colleges op voorhand door te nemen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Micro-economie (B-KUL-D2R68a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
- Schriftelijk, gesloten boek examen.
- Het examen bestaat uit meerkeuzevragen.
- Er wordt gebruik gemaakt van giscorrectie bij de verbetering.
- Studenten mogen gebruik maken van een NIET-grafische rekenmachine.
- Tijdens het semester worden enkele voorbeeldexamenvragen beschikbaar gemaakt via Toledo.
- Aan het examen wordt een formularium toegevoegd, waarop enkele regels rond afgeleiden en integralen staan uitgelegd. Een voorbeeld hiervan wordt op Toledo gepost.
Bepaling eindresultaat
- Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
- Er wordt gebruik gemaakt van giscorrectie.
Tweede examenkans
- De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.