Master in de actuariële en financiële wetenschappen (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de actuariële en financiële wetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De opleiding Master in de actuariële en financiële wetenschappen verwacht dat de studenten bepaalde kennis, vaardigheden en attitudes verwerven en formuleert daarom volgende opleidingsspecifieke leerresultaten:

De afgestudeerde van de opleiding kan theorieën en modellen uit de economische wetenschap omschrijven en hanteren en kan hiermee de reële economische context in het domein van verzekeren, pensioenen en sociale zekerheid analyseren.

De afgestudeerde gebruikt geavanceerde kennis van het verzekeringsbedrijf, de pensioenpijlers, de sociale zekerheid en diverse financiële producten bij het analyseren van bedrijfsproblemen (in het bijzonder: uitdagingen binnen financiële instellingen) en kan verschillende oplossingen voorstellen, vergelijken en evalueren in een reële bedrijfscontext.

De afgestudeerde kan de actuariële technieken toepassen voor het waarderen van diverse levens- en schadeverzekeringsproducten en het beheren van een portefeuille van dergelijke producten.

De afgestudeerde kan binnen een software- en programmeeromgeving zelfstandig een data-analyse uitvoeren, een risicomodel bouwen en verschillende scenario’s simuleren.

De afgestudeerde geeft als expert vanuit specialistische kennis en inzicht en gefundeerd door kwantitatieve analyses, advies voor het ontwerpen, optimaliseren en beheren van financiële risico’s , met kritische aandacht voor het brede kader van het bedrijfsleven, de omgevingsfactoren en de relevante publieke spelers.

De afgestudeerde van de opleiding kan de kernbegrippen van economisch beleid omtrent pensioenen, de (on)verzekerbaarheid van (nieuwe) risico’s en de principes van solidariteit en segmentering omschrijven en toepassen om beleidskeuzes kritisch te evalueren, te behoordelen, te remediëren en hun implicaties te bespreken.

De afgestudeerde kan de ‘state of the art’ wiskundige en statistische methoden toepassen om stochastische modellen te bouwen binnen een reële actuariële of financiële context, met kritische aandacht voor de beperkingen en de assumpties van de methoden.

De afgestudeerde maakt gebruik van geavanceerde methoden en technieken om een complexe onderzoeksvraag van (technisch) actuariële of financiële aard zelfstandig te formuleren en te beantwoorden en levert zo een creatieve bijdrage tot het domein van de actuariële en financiële wetenschappen.

De afgestudeerde kan zelfstandig een (technisch) actuariële of financiële probleemstelling modelleren, de nodige informatie verzamelen, analyseren en integreren en hiervoor de geijkte methoden en technieken selecteren.

De afgestudeerde formuleert zelfstandig onderbouwde standpunten en adviezen met betrekking tot een (technisch) actuarieel of financieel onderwerp en benadert dit vanuit verschillende perspectieven.

De afgestudeerde kan het Europees en Belgisch wetgevend kader en toezichtskader omtrent verzekerings- en financiële instellingen schetsen.

De afgestudeerde kan het wetgevende en regulerende kader in verband brengen met praktijkgerichte situaties.

De afgestudeerde ontwikkelt professionele vaardigheden ter voorbereiding van de transitie naar de arbeidsmarkt (leadership skills, teamwork, communicatie-vaardigheden).
De afgestudeerde is in staat om actief deel te nemen aan de ontwikkeling van nieuwe kennis en inzichten binnen een professionele omgeving.

De afgestudeerde handelt integer, zorgvuldig en onafhankelijk, en communiceert en rapporteert transparant, overeenstemmend aan de beroepsethiek.

De afgestudeerde kan (bedrijfs-)economische vraagstukken omtrent verzekeren, pensioenen en financiële producten in een internationaal kader analyseren.

De afgestudeerde detecteert belangrijke evoluties en innovaties in de financiële sector, volgt deze op en beoordeelt of deze relevant zijn voor de specifieke bedrijfscontext.

De afgestudeerde is zich bewust van de noodzaak aan levenslang leren. Hij kan gepast acties ondernemen om zijn opgebouwde kennis en vaardigheden up-to-date te houden en bij te schaven wanneer evoluties en innovaties in het werkveld en de wetenschappelijke referentiekaders dit vereisen.

De Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen stimuleert en streeft in al haar opleidingen vormingsaspecten na op het vlak van:

 

Professionele vaardigheden en voorbereiding op de arbeidsmarkt

  • De student ontwikkelt een professionele houding en professionele en academische vaardigheden die hem/haar in staat stellen een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij.
  • De student gaat actief op zoek naar situatiesom zijn/haar competenties te verbreden en/of te verdiepen in lijn met zijn/haar disciplinaire future self.
  • De student onderkent het belang van continue vorming en toont een bereidheid tot levenslang leren.

 

Ethiek, verantwoordelijkheid en duurzaamheid

  • De student heeft bij zijn handelen en denken aandacht voor het milieu, de mens en de maatschappij en ontwikkelt hierrond een kritische houding.
  • De student getuigt van een ethische ingesteldheid bij de benadering van problemen in een bedrijfskundige of beleidscontext.

 

Internationale oriëntatie

  • De student heeft aandacht voor internationale en interculturele dimensies van bedrijfs- en/of beleidsvoering.
  • De student erkent de meerwaarde van een internationale context voor zijn/haar eigen leefwereld en de ruimere samenleving.

 

Ondernemerschap en innovatie

  • De student ontwikkelt een proactieve ingesteldheid en ondernemende houding die gekenmerkt wordt door creativiteit en zin voor innovatie.

 

Wanneer binnen een opleiding een vormingsdoel ook een leerresultaat vormt, wordt dit eveneens vermeld binnen de doelstellingen van de opleiding of het opleidingsonderdeel en krijgt het een bindend karakter.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk Ma Actuariële en financiële wetenschappen.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Actuariële en Financiële Wetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: