Master in de geografie (Leuven e.a.)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de geografie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

DE OPLEIDING MASTER IN DE GEOGRAFIE HEEFT VOLGENDE LEERRESULTATEN:

KENNIS EN INZICHT
1. Beschikken over grondige kennis van en inzicht in de historische ontwikkeling, concepten, theorieën en modellen van de Geografie.
2. Beschikken over verdiepende en actuele kennis van minstens één sub-discipline van het eigen wetenschapsdomein, te weten Aarde en klimaat, Maatschappij en Ruimte en Geo-informatiewetenschappen.
3. Beschikken over verdiepende kennis van aanverwante en ondersteunende natuur- en maatschappijwetenschappen

TOEPASSEN KENNIS EN INZICHT
4. De vaardigheden en het inzicht hebben om in een onderzoeksteam volgende stappen te zetten in een eigen wetenschappelijk onderzoek:
a. een onderzoeksonderwerp afbakenen, een onderzoeksvraag stellen en deze gedurende het onderzoek bijstellen,
b. complexe geografische fenomenen, structuren en processen en hun onderlinge samenhang op verschillende schaalniveaus en in een temporele context wetenschappelijk, zelfstandig en nauwkeurig analyseren,
c. gepaste en geavanceerde geografische methoden en technieken beredeneren, inplannen en hanteren om complexe geografische vraagstukken te beantwoorden, inclusief veldwerk- en terreinobservatiemethoden,
d. een risicoanalyse uitvoeren en implementeren over de door te voeren experimenten,
e. geografische data aan te maken, te beheren, te visualiseren en te gebruiken als bron voor wetenschappelijk onderzoek en als beleidsondersteunend instrument,
f. en dit alles rekening houdend met de gepaste ethische en deontologische gedragsregels.

OORDEELSVORMING
5. Naar aanleiding van een onderzoeksvraag de relevante vakliteratuur kunnen opzoeken en de validiteit ervan kunnen inschatten.
6. Zelfstandig de resultaten van zowel eigen onderzoek als literatuuronderzoek kunnen verwerken, kritisch kunnen interpreteren en becommentariëren in het licht van een welbepaalde onderzoeksvraag.
7. Complexe wetenschappelijke, maatschappelijke en ethische vraagstukken in verband met het vakgebied kritisch kunnen beoordelen en hiervoor wetenschappelijk gemotiveerde en ethisch verantwoorde antwoorden kunnen formuleren, het bijzonder met het oog op een rechtvaardige en duurzame samenleving

COMMUNICATIE
8. Over de nodige attitudes en vaardigheden beschikken om in teamverband te participeren in een multidisciplinaire en internationale professionele omgeving.
9. Een beargumenteerd standpunt kunnen innemen en dit mondeling en schriftelijk kunnen verdedigen tegenover peers en experten alsook naar het brede publiek.
10. Zowel in het Nederlands als het Engels en zowel schriftelijk als mondeling kunnen rapporteren, communiceren en presenteren, rekening houdend met de deontologische gedragsregels, gebruik makend van grafische en cartografische voorstellingswijzen.

LEERVAARDIGHEDEN EN VORMINGSDOELEN
11. In staat zijn om autonoom kennis te verwerven, onderzoek te doen en wetenschappelijke problemen aan te pakken, met aandacht voor originaliteit en creativiteit.
12. Beschikken over de vaardigheden om op een actieve en kritische wijze internationale en innovatieve ontwikkelingen op te volgen in het domein van de geografie en de natuur- en maatschappijwetenschappen in het algemeen, en de wisselwerking ervan met de ruimere maatschappelijke context in te schatten.
13. Beschikken over verbredende kennis en vaardigheden die toegang geven tot een professionele carrière in academia of daarbuiten.

DE OPLEIDING MASTER IN DE GEOGRAFIE HEEFT VOLGENDE VORMINGSDOELEN:

1.       Bereid en in staat zijn om deel uit te maken van de internationale wetenschappelijke gemeenschap..

2.       Bereid en in staat zijn om op een kritische wijze deel te nemen aan de maatschappelijke discussie omtrent duurzaamheid vanuit de eigen expertise in het wetenschapsdomein.

3.       Integer en zelfstandig handelen en op een onderbouwde wijze oordelen over de ethische en maatschappelijke implicaties die samenhangen met geografisch denken en handelen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Geografie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Geografie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating: