Extra stage maatschappijwetenschappen (B-KUL-S0I17A)

6 studiepuntenNederlands16 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Claes Ellen (coördinator) |  Claes Ellen |  Galle Griet |  Willems Kurt
POC Educatieve master maatschappijwetenschappen

Als praktijkcomponent vult de stage de theoretische component van het leraarluik van de educatieve master aan. Voor elk van de decretaal vastgelegde basiscompetenties (functionele gehelen en attitudes) voor pas afgestudeerde leraren wordt in de opleidingsonderdelen van de theoretische component een basis gelegd. Die basis volstaat echter niet voor een daadwerkelijke beheersing van de betreffende competenties. De stage zet daarnaast in op de onderwijspraktijk binnen het reflectief ervaringsleren.
De student loopt stage in vakken die aansluiten bij de derde gevolgde vakdidactiek.

Leerresultaten

Aangezien de studenten die dit OPO mogen opnemen al een andere stage in een educatieve masteropleiding hebben opgenomen of werkervaring als leraar hebben, wordt verwacht dat ze de volgende doelstellingen kunnen behalen met een minimum van 12 stage-uren.
Op het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • te begrijpen dat het reflectief ervaringsleren het didactische kader is van waaruit de Educatieve master in de maatschappijwetenschappen vorm krijgt.
  • Hij/zij kan reflecteren op de eigen onderwijspraktijk en kan deze op basis hiervan bijsturen.
  • inhoudelijke thema’s en relevante referentiekaders m.b.t. leren en onderwijzen in de algemene didactiek en de domeinen van de maatschappijwetenschappen en aanverwante te integreren in lesvoorbereidingen, in de uitwerking van projecten op de onderwijsinstellingen, …
  • aan de hand van relevante referentiekaders innovatieve en krachtige leeromgevingen zelfstandig te ontwerpen én te realiseren in de complexe realiteit van een onderwijssetting binnen het domein van de maatschappijwetenschappen.
  • individueel een krachtige leeromgeving te realiseren. Hij/zij kan doelgericht lesonderdelen/lessen voorbereiden en uitvoeren, met duidelijk uitgeschreven doelen, structuur en inhoud. Gebruikte werkvormen en leermiddelen sluiten hierop aan. De student heeft oog voor de betrokkenheid van de lerenden, reageert gepast om die betrokkenheid te continueren en realiseert een vlot lesverloop. De les wordt in het Standaardnederlands uitgevoerd en is naar inhoud en vorm afgestemd op de beginsituatie van de lesgroep. De student doet redelijke aanpassingen aan individuele kenmerken van de lerenden. De student kan de leerresultaten evalueren.
  • zelfstandig een leeromgeving kritisch te evalueren met inbegrip van zijn/haar eigen functioneren, in termen van de leeropbrengst bij de leerlingen en aan de hand van relevante argumenten uit de onderzoeksliteratuur te onderbouwen.
  • kritische denkvaardigheden gepast in te zetten voor, tijdens en na het realiseren van een leeromgeving, met als doel mogelijke alternatieven te identificeren, te analyseren en te evalueren om de leeromgeving, m.i.v. het eigen functioneren te optimaliseren.
  • met respect voor eigenheid en diversiteit van lerenden de diversiteitsgedachte te integreren in het eigen didactisch handelen.
  • met inzicht in het reilen en zeilen van een school schoolactiviteiten te organiseren, te ondersteunen en te realiseren.
  • vanuit het eigen vakgebied een relevante bijdrage te leveren aan activiteiten met als doel het versterken van de kwaliteit van het onderwijs op klasoverstijgend niveau.
  • zijn/haar eigen leerproces te observeren, bij te sturen en actief op zoek te gaan naar situaties om zijn/haar competenties te verbreden en te verdiepen, mede aan de hand van de feedback van medestudenten, de vakmentor en de stagebegeleider.
  • kennis en inzicht in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en algemene pedagogisch-onderwijskundige kaders aan te tonen. De student kan deze drie domeinen geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd inzetten en bijsturen.
  • aan te tonen stappen gezet te hebben in de ontwikkeling van de decretaal vastgelegde basiscompetenties van pas afgestudeerde leraren.
     

Vormingsdoelen

  • De student is alert en bereid om leeromgevingen kritisch te bekijken, gebruikmakend van wetenschappelijke literatuur.
  • De student is alert en bereid om op gepaste wijze schoolomgevingen kritisch te bekijken. 
  • De student is alert en bereid om het eigen functioneren als leerkracht kritisch te bekijken in functie van de lerenden.
  • De student staat open voor en gaat waarderend om met feedback.
  • De student heeft zich een kritische attitude eigen gemaakt t.a.v. vakdidactisch onderzoek in de onderwijspraktijk en onderwijsbeleid en kan deze attitude gepast inzetten.
  • De student heeft oog voor verschillende vormen van diversiteit zowel binnen de professionele werkomgeving als binnen de concrete onderwijsleeromgeving.
  • De student vertoont een professionele houding ten aanzien van al zijn stageactiviteiten. Dit uit zich o.a. in het gepast communiceren – in Standaardnederlands – met en het naleven van afspraken met de school, vakmentor en stagebegeleider, het goed kunnen plannen van taken en opdrachten en het respecteren van deadlines.
  • De student is nieuwsgierig naar evoluties op het vlak van vakdidactisch onderzoek en in het onderwijskundig denken in het algemeen (zowel op microniveau als op mesoniveau) en is bereid inspanningen te leveren om deze evoluties op het spoor te komen, te volgen en hiernaar te handelen in zijn professionele activiteiten.
  • De student toont passie, enthousiasme en engagement voor het vakgebied en het lesgeven.

De stage vult de theoretische component van het leraarluik aan. De verworven kennis en inzichten uit de algemeen pedagogisch-didactische vakken en vakdidactiek dienen als basis voor de stage.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


( GELIJKTIJDIG(S0I01A) OF GELIJKTIJDIG(S0I31A) OF GELIJKTIJDIG(S0I87A) OF GELIJKTIJDIG(S0J07A) OF GELIJKTIJDIG(S0J25A) OF GELIJKTIJDIG(S0J43A) OF GELIJKTIJDIG(S0J61A) ) OF ( GELIJKTIJDIG(S0I02A) OF GELIJKTIJDIG(S0I32A) OF GELIJKTIJDIG(S0I88A) OF GELIJKTIJDIG(S0J08A) OF GELIJKTIJDIG(S0J26A) OF GELIJKTIJDIG(S0J44A) OF GELIJKTIJDIG(S0J62A) ) OF ( GELIJKTIJDIG(S0I03A) OF GELIJKTIJDIG(S0I33A) OF GELIJKTIJDIG(S0I89A) OF GELIJKTIJDIG(S0J09A) OF GELIJKTIJDIG(S0J27A) OF GELIJKTIJDIG(S0J45A) OF GELIJKTIJDIG(S0J63A) ) OF GELIJKTIJDIG(S0I34A) OF ( GELIJKTIJDIG(S0I06A) OF GELIJKTIJDIG(S0I36A) OF GELIJKTIJDIG(S0I91A) OF GELIJKTIJDIG(S0I74A) OF GELIJKTIJDIG(S0I92A) OF GELIJKTIJDIG(S0I93A) OF GELIJKTIJDIG(S0J11A) OF GELIJKTIJDIG(S0J12A) OF GELIJKTIJDIG(S0J29A) OF GELIJKTIJDIG(S0J30A) OF GELIJKTIJDIG(S0J47A) OF GELIJKTIJDIG(S0J48A) ) OF ( GELIJKTIJDIG(S0I07A) OF GELIJKTIJDIG(S0I37A) OF GELIJKTIJDIG(S0I75A) OF GELIJKTIJDIG(S0I76A) OF GELIJKTIJDIG(S0I94A) OF GELIJKTIJDIG(S0I95A) OF GELIJKTIJDIG(S0J13A) OF GELIJKTIJDIG(S0J14A) OF GELIJKTIJDIG(S0J31A) OF GELIJKTIJDIG(S0J32A) OF GELIJKTIJDIG(S0J49A) OF GELIJKTIJDIG(S0J50A) ) OF ( GELIJKTIJDIG(S0I08A) OF GELIJKTIJDIG(S0I38A) OF GELIJKTIJDIG(S0I77A) OF GELIJKTIJDIG(S0I78A) OF GELIJKTIJDIG(S0I96A) OF GELIJKTIJDIG(S0I97A) OF GELIJKTIJDIG(S0J15A) OF GELIJKTIJDIG(S0J16A) OF GELIJKTIJDIG(S0J33A) OF GELIJKTIJDIG(S0J34A) OF GELIJKTIJDIG(S0J51A) OF GELIJKTIJDIG(S0J52A) ) OF ( GELIJKTIJDIG(S0I39A) OF GELIJKTIJDIG(S0I80A) OF GELIJKTIJDIG(S0I99A) OF GELIJKTIJDIG(S0J18A) OF GELIJKTIJDIG(S0J36A) OF GELIJKTIJDIG(S0J54A) ) OF ( GELIJKTIJDIG(S0I10A) OF GELIJKTIJDIG(S0I40A) OF GELIJKTIJDIG(S0I81A) OF GELIJKTIJDIG(S0I82A) OF GELIJKTIJDIG(S0J01A) OF GELIJKTIJDIG(S0J02A) OF GELIJKTIJDIG(S0J19A) OF GELIJKTIJDIG(S0J20A) OF GELIJKTIJDIG(S0J37A) OF GELIJKTIJDIG(S0J38A) OF GELIJKTIJDIG(S0J55A) OF GELIJKTIJDIG(S0J56A) ) OF ( GELIJKTIJDIG(S0I11A) OF GELIJKTIJDIG(S0I41A) OF GELIJKTIJDIG(S0I83A) OF GELIJKTIJDIG(S0I84A) OF GELIJKTIJDIG(S0J03A) OF GELIJKTIJDIG(S0J04A) OF GELIJKTIJDIG(S0J21A) OF GELIJKTIJDIG(S0J22A) OF GELIJKTIJDIG(S0J39A) OF GELIJKTIJDIG(S0J40A) OF GELIJKTIJDIG(S0J57A) OF GELIJKTIJDIG(S0J58A) ) OF ( GELIJKTIJDIG(S0I42A) OF GELIJKTIJDIG(S0I86A) OF GELIJKTIJDIG(S0J06A) OF GELIJKTIJDIG(S0J24A) OF GELIJKTIJDIG(S0J42A) OF GELIJKTIJDIG(S0J60A) ) OF ( GELIJKTIJDIG(P0V29A) OF GELIJKTIJDIG(P0W31A) OF GELIJKTIJDIG(P0W33A) OF GELIJKTIJDIG(P0W35A) OF GELIJKTIJDIG(P0W37A) ) OF GELIJKTIJDIG(F0ZB6A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
S0I01A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen
S0I31A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen
S0I87A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen
S0J07A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J25A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J43A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J61A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I02A : Vakdidactiek wijsbegeerte
S0I32A : Vakdidactiek wijsbegeerte
S0I88A : Vakdidactiek wijsbegeerte
S0J08A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J26A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J44A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J62A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I03A : Vakdidactiek rechten
S0I33A : Vakdidactiek rechten
S0I89A : Vakdidactiek rechten
S0J09A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J27A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J45A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J63A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I34A : Didactiek burgerschapsvorming (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I06A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I36A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I91A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I74A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I92A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I93A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J11A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J12A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J29A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J30A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J47A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J48A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I07A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I37A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I75A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I76A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I94A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I95A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J13A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J14A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J31A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J32A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J49A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J50A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I08A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I38A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I77A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I78A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I96A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I97A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J15A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J16A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J33A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J34A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J51A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J52A : Vakdidactiek rechten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I39A : Vakdidactiek cultuurwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I80A : Vakdidactiek cultuurwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I99A : Vakdidactiek cultuurwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J18A : Vakdidactiek cultuurwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J36A : Vakdidactiek cultuurwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J54A : Vakdidactiek cultuurwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I10A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen
S0I40A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen
S0I81A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I82A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J01A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J02A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J19A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J20A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J37A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J38A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J55A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J56A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I11A : Vakdidactiek wijsbegeerte
S0I41A : Vakdidactiek wijsbegeerte
S0I83A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I84A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J03A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J04A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J21A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J22A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J39A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J40A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J57A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J58A : Vakdidactiek wijsbegeerte (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0I42A : Didactiek burgerschapsvorming
S0I86A : Didactiek burgerschapsvorming
S0J06A : Vakdidactiek burgerschapsvorming (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J24A : Vakdidactiek burgerschapsvorming (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J42A : Vakdidactiek burgerschapsvorming (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
S0J60A : Vakdidactiek burgerschapsvorming (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0V29A : Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen-B (Leuven)
P0W31A : Vakdidactiek gedragswetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W33A : Vakdidactiek gedragswetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W35A : Vakdidactiek gedragswetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0W37A : Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen-B
F0ZB6A : Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (Leuven)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Extra stage maatschappijwetenschappen (B-KUL-S0I17a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage16 urenBeide semesters
POC Educatieve master maatschappijwetenschappen

De student ontwerpt en realiseert activiteiten allerlei, zowel op niveau van de leerling en de klas, als op niveau van de school. De stage richt zich zowel op het begeleiden van leerprocessen in een onderwijsleeromgeving als op het verlenen van ondersteuning bij de werking van de school. Onder dit laatste valt bv. aan (vak)werkgroepen participeren, een klassenraad of oudercontact bijwonen, wetenschappelijk onderzoek inbrengen, excursies of themadagen organiseren, de leerlingbegeleider of zorgcoördinator een dag volgen, een pedagogische studiedag bijwonen, assisteren op evenementen/infodagen, meedenken over en/of een draaiboek uitwerken rond een bepaald thema (bv. ouderparticipatie, het evalueren van competenties, social media- of privacybeleid van de school, …). Er wordt van de student verwacht dat hij/zij zelf initiatieven voorstellen of vragen naar noden van de school.

Binnen deze stage staan alle basiscompetenties centraal. In samenspraak met de vakmentor en de stagebegeleider worden zinvolle activiteiten gekozen in functie van het verwerven van de basiscompetenties.

Zie Toledo

Stageactiviteiten in een door de student gekozen onderwijsinstelling (aso, bso, kso, tso, tweedekansonderwijs, CVO, hoger onderwijs of gemeenschapsinstelling). De stages worden toegespitst op de gevolgde vakdidactiek. Vanuit de onderwijsinstelling krijgt de student een vakmentor toegewezen. Daarnaast wordt ook begeleiding voorzien vanuit de KU Leuven door een stagebegeleider. Voor de concrete organisatie van de stagebegeleiding wordt dus gekozen voor een model van trajectbegeleiding.

Dit stagedeel bestaat hoofdzakelijk uit het verzorgen van lessen, volledig uitgewerkt en gegeven door de student. De student is gedurende minstens 12 lesuren (met een maximum van 6 lesuren per week) verantwoordelijk voor het verzorgen van onderwijs voor een groep lerenden. De student is minimum 1 dag per week voltijds aanwezig op de stageschool gedurende zijn/haar stageperiode. De student vervult hierbij enkele taken op schoolniveau (mesotaken). Welke leeractiviteiten hierbij precies worden uitgevoerd, wordt in samenspraak met de student, de school en de stagebegeleider beslist.

Bij al deze stageactiviteiten wordt reflectie gezien als motor van het leerproces. Studenten worden aangezet tot reflectie op vier manieren:
1. een aantal specifieke stageopdrachten (bv. reflectieopdrachten)
2. het samenstellen van een portfolio waarin de eigen groei in de competenties van de boven genoemde functionele gehelen wordt gedocumenteerd (bv. met lesvoorbereidingen)
3. het bespreken van eigen stage-ervaringen met medestudenten, via een terugkomsessie
4. de bespreking van de stageactiviteiten, van het eigen leerproces en van het portfolio-onder-constructie met de stagebegeleider en met de vakmentor.

Voor studenten die deelnemen aan het traject werkplekleren kunnen, conform het draaiboek werkplekleren, zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Extra stage maatschappijwetenschappen (B-KUL-S2I17a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie


Evaluatiekenmerken
In de evaluatie wordt rekening gehouden met de vorming, het stageproces en de reflectie over het eigen leerproces.
Een leraar moet beschikken over kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes op zeer diverse vlakken (cf. de tien functionele gehelen en acht attitudes van de basiscompetenties van pas afgestudeerde leraren). Het zwaartepunt van de beoordeling ligt bij de stagelessen (voorbereiding en uitvoering). Naast de stagelessen zijn de verwerkingsopdrachten, mesotaken en de administratie evenzeer van belang. Iedere opdracht die de student in functie van deze opleiding moet uitvoeren, heeft zijn waarde voor het beroep van leraar en zal bijgevolg meetellen in de evaluatie. Deze verzamelt de student in zijn/haar elektronisch portfolio. 
Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van een evaluatiedossier met mondelinge toelichting. Specificaties van de evaluatie worden tijdig meegedeeld via Toledo.

Bepaling van het eindresultaat
De score op het opleidingsonderdeel wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en) en stagebegeleider(s), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. De evaluatie gebeurt in samenspraak met de vakmentor(en). Niettemin zijn het de stagebegeleider(s) en docent(en) die de eindverantwoordelijkheid hebben voor het bepalen van het uiteindelijke resultaat.

Voorwaarden:
De student is verplicht aanwezig tijdens de voorziene stagemomenten in de stageschool. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf of wettiging d.m.v. doktersattest achteraf) leidt tot een NA (niet-afgelegd).
Het elektronisch portfolio is tijdig afgewerkt. Bij de start van het academiejaar worden de deadlines voor het portfolio op Toledo bekend gemaakt.
Er is slechts één examenkans, die kan opgenomen worden in de eerste of tweede examenperiode.

Voor studenten die deelnemen aan het traject werkplekleren kunnen, conform het draaiboek werkplekleren, zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.

Er is geen tweede examenkans.

De stages gaan door in samenwerking met een onderwijs- of vormingsinstelling tijdens het schooljaar. Herkansen is daarom niet mogelijk.