Geschiedenis van Latijns-Amerika (B-KUL-F0TZ1A)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Spaans.
6 studiepuntenSpaans39 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Thomas Werner |  Jiménez Castillo Juan (plaatsvervanger) |  Gonzalez Balderas Carlos (medewerker)
POC Geschiedenis

Je krijgt inzicht in de processen van biologische, religieuze en culturele métissage, acculturatie en transculturatie die na de verovering van Latijns-Amerika op het continent in gang werden gezet.

Basiskennis van de geschiedenis van Latijns-Amerika; noties van de geografie van Latijns-Amerika.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Geschiedenis van Latijns-Amerika (B-KUL-F0TZ1a)

6 studiepuntenSpaansWerkvorm: College39 urenEerste semester
Thomas Werner |  Jiménez Castillo Juan (plaatsvervanger) |  Gonzalez Balderas Carlos (medewerker)
POC Geschiedenis

De cursus focust op de processen van raciale, religieuze en culturele métissage in voornamelijk Spaans-Amerika van de verovering tot op heden. Na een conceptuele inleiding worden verschillende vormen van métissage behandeld:

  • Voor Columbus: de mythes van ontdekking en verovering
  • Regeren op afstand: politieke, religieuze en sociale organisatie van Spaans-Amerika
  • Een globale economie? Handel en economische organisatie van Spaans-Amerika
  • Het galjoen van Manila: contacten tussen Azië en Spaans-Amerika
  • Métissage en de kastemaatschappij in Amerika
  • De slavenhandel en de wortels van de multiraciale maatschappij in Amerika
  • De botanische revolutie in Amerika
  • Van barok tot Día de muertos: volksfeesten in Amerika
  • Onafhankelijken of onafhankelijk-gemaakten: de prille Amerikaanse republieken
  • De impact van het muralismo op de geschiedenis van Amerika
  • Black lives matter en de her-denking van de Spaans-Amerikaanse geschiedenis

Tegelijkertijd bereid je een thema naar eigen keuze voor, passend binnen het concept van het college, en stel je dat tijdens de les voor.

De reader bestaat uit: 

  • Serge Gruzinski, “Les mondes mêles de la Monarchie catholique et autres ‘connected histoires”, Annales: histoire, sciences sociales, 1 (2001), 85-117
  • Massimo Livi-Bacci, “The Depopulation of Hispanic America after the Conquest”, Population and Development Review, 32/2 (2006), 199-232
  • Antonio de León Pinelo, Recopilación de las Indias, ed. Ismael Sánchez Bella, 3 vols., México, Porrúa, 1992, vol. 2, 1247-1261
  • Ilona Katzew, “Casta Painting: Identity and Social Stratification in Colonial Mexico”, en: id. (ed.), New World Orders. Casta Painting and Colonial Latin America, New York, 1996.
  • María Soledad Barbón, “No hay aquí gente sino que todos son unos’. Raza, vestimenta y orden colonial en el discurso sobre las castas peruanas a finales del siglo XVII”, en Karl Kohut y Sonia Rose (eds.), La formación de la cultura virreinal, tomo 3, El siglo XVII, Madrid-Frankfurt: Iberoamericana/Vervuet, 2006, 319-333
  • Luke Clossey, “Merchants, migrants, missionaries, and globalisation in the early-modern Pacific”, Journal of Global History, 1 (2006), 41-58
  • Paulina Machuca, “Los indios chinos en la costa novohispana de la Mar del Sur”, en: María Dolores Elizalde y Carmen Yuste (eds.), Redes Imperiales. Intercambios, interacciones y representación política entre Nueva España, las Antillas y Filipinas, siglos XVIII y XIX, Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2018, 137-162.
  • Pierre Chaunu, “Interpretación de la independencia de América Latina”, Secuencia, Revista de historia y ciencias sociales, 09 (1987), 154-172
  • Octavio Paz, Sor Juana Inés de la Cruz o las trampas de la fe, Fondo de Cultura Económica, México, 1997, 42-54
  • Mariano Bonialian, “El Perú Colonial en la temprana globalización, el caso del navío Nuestra Señora del Rosario (1591)”, Mediterranea, XVIII (2021), 573-594

 

Je bereidt de teksten voor en neemt tijdens het college actief deel aan de discussies op basis deze teksten en van de problematiek die door de docent wordt voorgesteld.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van Latijns-Amerika (B-KUL-F2TZ1a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


Het eindcijfer wordt bepaald op basis van: 1) een paper van ongeveer 20 pagina's over een thema naar keuze; 2) een voorstelling van de eigen paper tijdens de les; 3) actieve deelname aan de discussie.