Frans 3_2 (B-KUL-Y00631)

3 studiepuntenFrans26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

8.g        toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.

10.b      kent met betrekking tot de vreemde talen, de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.

11.a      voert zelfstandig of in groep een duidelijk geformuleerde opdracht doelgericht uit.
11.f       Verklaart en verdedigt in een discussie of gesprek een standpunt omtrent (bedrijfs)economische problemen.

 

Luisteren Niveau C1

De student kan een langer betoog begrijpen, zelfs wanneer dit niet duidelijk gestructureerd is en wanneer relaties slechts impliciet zijn en niet expliciet worden aangegeven. De student kan zonder al te veel inspanning tv-programma's en films begrijpen.

Lezen Niveau C1

De student kan lange en complexe feitelijke en literaire teksten begrijpen, en het gebruik van verschillende stijlen waarderen. De student kan gespecialiseerde artikelen en lange technische instructies begrijpen, zelfs wanneer deze geen betrekking hebben op zijn terrein.

Gesprekken voeren/interactie Niveau B2

De student kan zodanig deelnemen aan een vloeiend en spontaan gesprek dat normale uitwisseling met moedertaalsprekers redelijk mogelijk is. De student kan binnen een vertrouwde context actief deelnemen aan een discussie en hierin zijn standpunten uitleggen en ondersteunen.

Spreken/productie Niveau B2

De student kan duidelijke, gedetailleerde beschrijvingen presenteren over een breed scala van onderwerpen die betrekking hebben op zijn interessegebied. De student kan een standpunt over een actueel onderwerp verklaren en de voordelen en nadelen van diverse opties uiteenzetten.

Schrijven Niveau B2

De student kan een duidelijke, gedetailleerde tekst schrijven over een breed scala van onderwerpen die betrekking hebben op zijn interesses. De student kan een opstel of verslag schrijven, informatie doorgeven of redenen aanvoeren ter ondersteuning voor of tegen een specifiek standpunt. De student kan brieven schrijven waarin hij het persoonlijk belang van gebeurtenissen en ervaringen aangeeft.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBH95E : Inleidend Frans 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBA26A : French 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00967 : Frans III_1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00968 : Frans III_2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBA34C : French 3
HBA35C : French 3 (advanced)
HLH95A : Frans 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBH28A : Frans 3
Y00630 : Frans 3_1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Frans 3_2 (B-KUL-Y50631)

3 studiepuntenFransWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

In dit semestervak worden volgende competenties geoefend:

  • Een breed gamma (bedrijfs)economische termen, connectoren en vaste uitdrukkingen.
  • Bespreking van wetmatigheden op discursief en tekstniveau (gebruik van tijden/wijzen, de indirecte rede, de directe en indirecte vraag, het gerundium,...)
  • Mondeling presenteren van economische informatie
  • Lezen van een wetenschappelijk artikel of persteksten over een (bedrijfs)economisch thema

Aan de hand van oefeningen wordt de student ertoe gebracht zijn stijl te verbeteren zowel schriftelijk als mondeling, en zich uit te drukken op verschillende taalniveau's (familiair tot wetenschappelijk). Hiervoor worden een aantal middelen gebruikt:

Schriftelijke communicatie

  • Zakelijke en professionele correspondentie:

- Brief: de studenten lossen in groep een probleem op, waarna in een brief de problematiek wordt uiteengezet en oplossingen worden voorgesteld
- Mail: een uitnodiging of aankondiging van een vergadering, een reis, een reservering, ...

  • De student kan vragen correct formuleren over een zakelijke tekst (dit deel wordt geëvalueerd tijdens de lessen).

Mondelinge communicatie

Presentaties:

- De student maakt een verstaanbare presentatie van de state of the art, de gebruikte methode, de onderliggende theorie en de bevindingen na het lezen van een wetenschappelijk artikel over een bedrijfseconomisch thema ((dit deel wordt geëvalueerd tijdens de lessen).

- De student rapporteert mondeling gestructureerde informatie over een Franstalig bedrijf na onderzoek en interview (dit deel wordt geëvalueerd tijdens de lessen).

Discussie: bij de presentaties worden de toehoorders verwacht vragen te stellen of in discussie te gaan met de spreker.

Oefeningen in groep (elevatorpitch, sollicitatiegesprek,...)

Luistervaardigheid:

- Audio- en beeld materiaal (zie Toledo) worden gebruikt als basis voor discussies over bedrijfseconomische thema's.

Verplicht studiemateriaal

Syllabus

Audio- en beeld materiaal op Toledo

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Grammatica : zie Frans 1 en 2

De colleges vinden plaats in het Frans.
Alle communicatie tussen studenten en docenten verloopt in het Frans.

De colleges worden gegeven in groepen van maximaal 40 studenten zodat er gelegenheid is tot interactief en taakgericht onderwijs.

Studenten worden verzocht zich tijdig in te schrijven.

De studenten verwerken de stof door gebruik in presentaties, discussies, etc.

Schriftelijke communicatie:

  • Zakelijke en professionele correspondentie:

- Brief: de studenten lossen in groep een probleem op, waarna in een brief de problematiek wordt uiteengezet en oplossingen worden voorgesteld
- Mail: een uitnodiging of aankondiging van een vergadering, een reis, een reservering, ...

  • De student kan vragen correct formuleren over een zakelijke tekst (dit deel wordt geëvalueerd).

Mondelinge communicatie:

- De student maakt een verstaanbare presentatie van de state of the art, de gebruikte methode, de onderliggende theorie en de bevindingen na het lezen van een wetenschappelijk artikel (bedrijfseconomisch thema).

- De student rapporteert mondeling gestructureerde informatie over een Franstalig bedrijf na interview en eventueel bezoek.

Discussie: bij de presentaties worden de toehoorders verwacht vragen te stellen of in discussie te gaan met de spreker.

Oefeningen in groep (elevatorpitch, sollicitatiegesprek,...)

Luistervaardigheid:

- Audio- en beeld materiaal (zie Toledo) worden gebruikt als basis voor discussies over bedrijfseconomische thema's

De kalender van alle activiteiten verschijnt op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Frans 3_2 (B-KUL-Y70631)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen


Evaluatiekenmerken

Studenten worden geëvalueerd op hun inbreng bij 2 presentaties, een schriftelijke taak (vaardigheidsproef) en hun actieve inbreng tijdens de colleges.

Er worden maximaal vier ongemotiveerde afwezigheden tijdens dit semestervak getolereerd.

Voor details over vorm en inhoud zie "Onderwijsactiviteiten, Inhoud". 

De kalender van alle activiteiten verschijnt op Toledo.

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
Het mondelinge gedeelte telt mee voor 75% (2 mondelinge oefeningen op /15) van de totaalscore en het schriftelijke gedeelte (vaardigheidstoets) telt mee voor 25% van de totaalscore (schriftelijke taak op /10).
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. 

Met andere woorden, indien de student ongemotiveerd afwezig is op de dag van zijn/haar presentatie(s) of van de schriftelijke taak, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

De evaluatiekenmerken en/of bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans (zie 'toelichting bij herkansen').

Studenten bereiden een presentatie en een debat voor en worden geëvalueerd op deze mondelinge oefeningen. Ze volgen hiervoor de richtlijnen in de syllabus. Tevens wordt hun mondigheid en vaardigheid getoetst in een gesprek/discussie. Studenten dienen een schriftelijke taak in, de evaluatie vindt plaats tijdens de colleges.

Evaluatie 1: mondelinge doorlichting van een Franstalig bedrijf (10 à 15 min. met PPT) na interview en eventueel bezoek;

Evaluatie 2: deelname aan een debat op basis van opgelegde documenten (artikels, video- of audiofragmenten, boek...); 

Evaluatie 3: schriftelijke taak (vragen stellen in het Frans over een opgelegde bedrijfseconomische tekst).

Weging schriftelijk/mondeling: 25/75.

De evaluatiekenmerken en/of bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans.

Evaluatie:

De evaluatie in 3EP is individueel.

Studenten bereiden twee mondelinge oefeningen en worden op basis van deze twee oefeningen geëvalueerd (zie richtlijnen in de syllabus), alsook op een schriftelijke taak (zie richtlijnen in de syllabus). Tevens wordt hun mondigheid en vaardigheid getoetst in een gesprek/discussie.

Evaluatie 1: Evaluatie 1: mondelinge doorlichting van een Franstalig bedrijf (10 à 15 min. met PPT) na interview en eventueel bezoek;

Evaluatie 2: mondelinge doorlichting van 10 persartikels (in het Frans, minimum 2 A4 bladzijden zonder illustraties) over één bedrijfseconomisch thema (10 à 15 min met PPT, zie richtlijnen in de syllabus). Elk artikel wordt begeleid door een tweetalige woordenschatslijst (NL/FR). Het volledige dossier (geen link) wordt naar de docent ten laatste op 15 augustus gestuurd;

Evaluatie 3: schriftelijke taak (vragen stellen in het Frans over een opgelegde bedrijfseconomische tekst). Dit deel wordt voor of na het mondeling examen afgelegd.

 

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
Het mondelinge gedeelte telt mee voor 75% (op /15) van de totaalscore en het schriftelijke gedeelte telt mee voor 25% van de totaalscore (schriftelijke taak op /10).
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.