Frans 2 (B-KUL-Y00567)

3 studiepuntenFrans52 urenBeide semesters
Gallez Emmanuelle (coördinator) |  Gallez Emmanuelle |  Baetens Maxim (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

8.g toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.

10.b kent met betrekking tot de vreemde talen, de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.

11.f Verklaart en verdedigt in een discussie of gesprek een standpunt omtrent (bedrijfs)economische problemen.

Toelichting

Op het einde van dit opleidingsonderdeel kennen de studenten de belangrijkste grammaticale regels en (bedrijfs)economische terminologie die hen in staat stelt om mondeling en schriftelijk in het Frans te communiceren over (bedrijfs)economische en maatschappelijke onderwerpen die tijdens de colleges aan bod komen.

Bij het voltooien van dit OPO kan de student
• correcte Franse zinnen formuleren met toepassing van de herhaalde grammatica.  (10.b)
• uitleggen of verklaren hoe een bepaald (bedrijfs)economisch of zakelijk proces verloopt. (8.g, 10.b)
• uitleggen of verklaren wat een bepaald (bedrijfs)economisch of zakelijk begrip betekent.  (8.g, 11.f)
• gestructureerd argumenteren waarom hij/zij deze uitleg of verklaring geeft.  (11.f)

 

Luisteren Niveau B2
De student kan een langer betoog en lezingen begrijpen en zelfs complexe redeneringen volgen, wanneer het onderwerp redelijk vertrouwd is. De student kan de meeste nieuws- en actualiteitenprogramma's op de tv begrijpen. De student kan het grootste deel van films in standaard Frans begrijpen.

Lezen Niveau B2
De student kan artikelen en verslagen lezen die betrekking hebben op eigentijdse problemen, waarbij de schrijvers een bepaalde houding of standpunt innemen. De student kan eigentijds literair proza begrijpen.

Gesprekken voeren/interactie Niveau B1
De student kan de meeste situaties aan die zich kunnen voordoen tijdens een reis in een gebied waar de betreffende taal wordt gesproken. De student kan onvoorbereid deelnemen aan een gesprek over onderwerpen die vertrouwd zijn, of zijn persoonlijke belangstelling hebben of die betrekking hebben op het dagelijks leven (bijvoorbeeld familie, hobby's, werk, reizen en actuele gebeurtenissen).

Spreken/productie Niveau B1
De student kan uitingen op een simpele manier aan elkaar verbinden, zodat hij ervaringen en gebeurtenissen, zijn dromen, verwachtingen en ambities kan beschrijven. De student kan in het kort redenen en verklaringen geven voor zijn meningen en plannen. De student kan een verhaal vertellen of de plot van een boek of film weergeven en zijn reacties beschrijven.

Schrijven Niveau B1
De student kan een eenvoudige samenhangende tekst schrijven over onderwerpen die vertrouwd of van persoonlijk belang zijn. De student kan persoonlijke brieven schrijven waarin hij zijn ervaringen en indrukken beschrijft.

Voor dit opleidingsonderdeel is het noodzakelijk om te beschikken over voldoende voorkennis van het opleidingsonderdeel Frans 1.

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBH94E : Inleidend Frans 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBA03H : French 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBH27A : Frans 2
HLH14A : Frans 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBA25A : French 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBA32C : French 2
HBA33C : French 2 (advanced)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Frans 2 (B-KUL-Y50033)

3 studiepuntenFransWerkvorm: College52 urenBeide semesters
Gallez Emmanuelle |  Baetens Maxim (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Grammatica:

Volgende items worden uitdrukkelijk behandeld en ingeoefend:
- les connecteurs
- le questionnement, la négation, la phrase hypothétique
- les pronoms (personnels, possessifs, démonstratifs, indéfinis)
- tous les temps et les modes 

- les formules de politesse

- analyse de représentations graphiques diverses

Referentieboek: Grammaire progressive du français des affaires - Intermédiaire (ISBN: 978-2090380682) + corrigé (ISBN: 978-2090380699).

Voorts herhaalt de student thuis, in de mate van zijn persoonlijke noden, de grammaticale items uit Frans 1. Hiervoor volgt hij de kalender van Frans 1 (te vinden op Toledo). 

Woordenschat:

De woordenschat wordt aangebracht en ingeoefend bij middel van:
Audio-/beeldmateriaal + bijhorende tekst (script), aangebracht materiaal voor discussie, debatten, teksten (syllabus + Toledo).                                                                                 
Handboek: Mots et contexte. Woordenschatboek + oefenboek (ISBN 978 94 6030 7218).  Almere/Antwerpen: Intertaal.

Verplicht studiemateriaal

- Mots et contexte. Woordenschatboek + oefenboek (ISBN 978 94 6030 7218), laatste uitgave. Almere/Antwerpen: Intertaal.

- Grammaire progressive du français des affaires - Intermédiaire (ISBN: 978-2090380682) + corrigé (ISBN: 978-2090380699).
- Syllabus (teksten en oefeningen) + oefeningen op Toledo.
- Audio- en beeldmateriaal op het Internet (zie Toledo).

De colleges vinden plaats in het Frans.
Alle communicatie tussen studenten en docenten verloopt in het Frans.

Hoorcolleges worden tot een minimum herleid. De studenten verwerken de stof door gebruik in presentaties, discussies, etc.

Grammatica:
De grammatica wordt deels uitgelegd, deels herhaald door zelfstudie.
De student oefent deze grammatica deels door schriftelijke en mondelinge oefeningen, deels door zich te verwoorden tijdens de colleges.

Woordenschat en grammatica:
Vanuit verschillende soorten materiaal tekst, film, interview, handboek) wordt de student ertoe geleid te begrijpen wat er gezegd/geschreven wordt.
Aan de hand van oefeningen (schriftelijk en mondeling) gaat de student de woordenschat en de grammatica zelf gebruiken op hetzelfde niveau als in het beeld/tekstmateriaal gebeurt.Gerichte oefeningen worden voorgesteld (zie oefenboek).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Frans 2 (B-KUL-Y70567)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Dit jaarvak wordt in de tweede examenperiode geëvalueerd.

Schriftelijk (50%): toetsing van de kennis van de grammatica, de woordenschat en de schrijfvaardigheid.

Mondeling (50%): toetsing van de woordenschat en de spreekvaardigheid in een gesprek met een deel voorbereid door de student en een deel improvisatie op basis van de inhoud van de cursus. De mondelinge proef gebeurt tijdens de laatste colleges.

Bepaling eindresultaat:

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

Het schriftelijk examen telt mee voor 50% van de score en het mondeling examen telt mee voor 50% van de score.

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de student niet deelneemt aan een van de deelevaluaties, krijgt de student de beoordeling NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en/of bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschillen niet van die van de eerste examenkans (schriftelijk en mondeling examen). De twee deelevaluaties vinden plaats op dezelfde dag.

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

Het schriftelijk examen telt mee voor 50% van de score en het mondeling examen telt mee voor 50% van de score. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Examencontract

Schriftelijk (50%): toetsing van de kennis van de grammatica, de woordenschat en de schrijfvaardigheid aan de hand van een reeks schriftelijke oefeningen, gelijkaardig aan de oefeningen uit handboek, syllabus en Toledo.

Mondeling (50%): toetsing van de woordenschat en de spreekvaardigheid in een gesprek met een deel voorbereid door de student en een deel improvisatie op basis van de inhoud van de cursus.

Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.