Dierkundige biologie (B-KUL-X0E43B)

5 studiepuntenNederlands47 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC BioChem KULAK

De student kan de morfologische structuren en de functies van de cellen en organen van dieren benoemen vertrekkende van de cel als eenheid. 
De student verwerft kennis en informatie over het dierenrijk, met integratie van ontwikkelingsbiologie, fysiologie en evolutie.

In de practica, verwerft de student basisvaardigheden en -technieken voor biologisch onderzoek. 
De student kan de kennis en concepten opgedaan in de hoorcolleges met betrekking tot structuur en functie van cellen, weefsels en organismen toepassen en illustreren.

Basisbegrippen biologie en chemie uit het secundair onderwijs.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
X0B28C : Diversiteit van dieren

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0A83A : Dierkundige biologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
E05C2A : Vergelijkende biologie
U00A6A : Vergelijkende biologie
I0V27A : Biologie II: toegepaste dierkunde
G0N05B : Bouw en functie van dieren
X0E43A : Dierkundige biologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0A83C : Dierkundige biologie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Algemene ontwikkeling en fysiologie van de vertebraten (B-KUL-X0E94a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College25 urenTweede semester
POC BioChem KULAK

In dit deel van de cursus worden de fysiologische stelsels bestudeerd. Hier wordt telkens vertrokken van de systemen bij de meer primitieve dieren om uiteindelijk te komen tot het stelsel bij de mens. Naast de gewone fysiologie worden voor alle stelsels ook enkele pathologische ziektebeelden bij de mens besproken in hoorcolleges. Deze hoofdstukken kunnen via zelfevaluatie verder op Toledo ingeoefend worden.

Indeling cursus:

Hoofdstuk 1. Ontwikkeling/Embryologie: vroege ontwikkeling vanaf de bevruchting tot en met de gastrulatie
Hoofdstuk 2. Organisatie/ Homeostase/ Histologie (weefsels): epithelen, klieren, steunweefsels, spierweefsels en zenuwweefsels
Hoofdstuk 3. Spijsvertering: voedingsstoffen, principes van spijsvertering en absorptie, functie van maag, darm, pancreas en lever, afwijkingen
Hoofdstuk 4. Musco-skeletaal systeem: beenderstelsel en ontwikkeling; structuur en werking van verschillende typen spieren: skeletspier, hartspier en gladde spier, afwijkingen
Hoofdstuk 5. Osmostase & Excretie: bouw en werking van de nieren
Hoofdstuk 6. Endocrien systeem: hormonen van hypothalamus, hypofyse, schildklier, bijschildklieren, pancreas, bijnieren, gonaden, afwijkingen
Hoofdstuk 7. Bloedsomloop (Cardiovasculair stelsel): circulatiesysteem, hart, bloedvaten, capillairen, lymfevaten, samenstelling en functie van het bloed
Hoofdstuk 8. Ademhaling (respiratorisch stelsel): transport van gassen, longfunctie
Hoofdstuk 9. Zenuwstelsel: werking van het zenuwstelsel: actiepotentiaal, impulsgeleiding, synaptische transmissie, receptoren, organisatie en functie van de hersenen, willekeurig en vegetatief zenuwstelsel
Hoofdstuk 10. Immuniteit: niet-specifieke en specifieke afweer, cellen en organen van het lymfatisch stelsel, verloop van de specifieke afweerrespons

Er wordt in bepaalde hoofdstukken dieper ingegaan op kanalen en carriers: Membraanpotentiaal, gekatalyseerd transport, co- en countertransport. Actief transport: overzicht en eigenschappen van de verschillende actieve transportsystemen
Signaaltransductie: verschillende soorten receptoren en intracellulaire boodschappers

 

Online cursustekst per hoofdstuk op Toledo. Boek 'Biology' MCGrawHill (auteurs: P Raven, GB Johnson, KA Mason, JB Losos, SS Singer)

Gastcollege - Presentatie

Naast hoorcollege 3u presentatie discussietopic gelinkt met een hoofdstuk van de cursus

1 sp. Levensboom en diversiteit van dieren (B-KUL-X0E95a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College8 urenTweede semester
POC BioChem KULAK

In dit deel van de cursus wordt een overzicht van alle organismen en hun voornaamste kenmerken gegeven, vertrekkende van virussen en ééncelligen tot hogere diersoorten. Er wordt een overzicht gegeven van de evolutie van dieren op basis van morfologische kenmerken, ontwikkelingskenmerken en hoe recente, moleculaire systematiek deze indeling heeft gewijzigd. Er komt een inleiding in de Virussen, Prokaryoten, Archaea, Protozoa, Porifera, Cnidaria, Platyhelminthes, Nematoda, Mollusca, Annelida, Arthropoda, Echinodermata en Chordata. Telkens worden typevoorbeelden gegeven van organismen die een belangrijke rol spelen in ziekteprocessen bij de mens of die gebruikt worden in medische toepassingen en/of behandelingen.

Online cursustekst per hoofdstuk op Toledo. Boek 'Biology' MCGrawHill (auteurs: P Raven, GB Johnson, KA Mason, JB Losos, SS Singer)

1 sp. Practicum algemene anatomie en histologie van de vertebrate stelsels inclusief muscoskeletaal systeem (B-KUL-X0E96a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum14 urenTweede semester
POC BioChem KULAK

 

Embryogenese

Dissectie muis
Bloedsomloop & werking Hart

+ 3 sessies e-practica

  • Spijsvertering
  • Reproductie
  • Bloedsomloop

Excursie GUM (Evolutie van de Chordata)

Labohandleiding

Laboratoriumsessie - Museumbezoek - Online asynchroon leren

Labosessies – e-practica en excursie GUM

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Dierkundige biologie (B-KUL-X2E43b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Het examen tijdens de examenperiode is schriftelijk en telt mee voor 70%. De vragen zijn een combinatie van meerkeuze vragen (geen giscorrectie), open en gesloten vragen. Het  examen is gesloten boek. 
De practica worden permanent geëvalueerd op basis van medewerking tijdens contactmomenten, vaardigheidstoetsen en een verslag. De practica tellen mee voor 30%.   Wie minder dan de helft behaalt op één van de onderdelen (eindexamen, practica, discussie) kan maximaal een eindscore van 9/20 behalen voor het opleidingsonderdeel.

Bij (i) niet-deelname, (ii) onwettige afwezigheid of (iii) wettige afwezigheid zonder naar behoren uitvoeren van een vervangende opdracht aan een OPO onderdeel met permanente evaluatie (practicum/presentatie/opdracht/excursie), kan er niet deelgenomen worden aan het examen en leidt dit bijgevolg tot een NA (“niet afgelegd”) als examenresultaat (conform het examenreglement). Studenten kunnen een wettige afwezigheid onder andere staven met een medisch attest, op voorwaarde dat het attest niet later dan de dag van de te staven afwezigheid door een arts is uitgeschreven, en op voorwaarde dat de student het zo snel mogelijk en zonder overmacht zeker binnen de drie werkdagen aan de ombuds bezorgt. Het attest specificeert dat de betrokkene niet in staat was deel te nemen aan het OPO onderdeel met permanente evaluatie.

De volgende medische attesten worden niet aanvaard:

·        een onvolledig ingevuld attest of een attest dat tegenstrijdigheden bevat;

·        een dixitattest (attest dat enkel gebaseerd is op de verklaring van de patiënt);

·        een post factum attest (attest dat wordt uitgeschreven na afloop van de ziekte of nadat de medische gevolgen van een ongeluk niet meer vastgesteld kunnen worden).​

Naast het bezorgen van de wettiging dient de student zelf te informeren naar een inhaalmoment of vervangende opdracht bij de professor en/of assistent van het desbetreffende OLA.

Indien de practica door alternatieve opdrachten vervangen zouden worden, dan zijn deze laatste ook verplicht. 

Bij een eventuele herkansing in het volgende academiejaar kan de practicumscore overgedragen worden, na expliciete vraag (per email) van de student aan de docent en indien de reeds behaalde score minstens 50% was. Een student kan de practica ook herhalen. Dan dienen alle practica herhaald te worden en gelden enkel de laatst verworven punten. Ook hiertoe verwachten wij een expliciete vraag (per email) aan de docent.

 

 

 

Voor de practica/presentatie/excursie (of eventuele vervangende opdrachten) is er geen tweede zittijd mogelijk. Het resultaat behaald in eerste zittijd voor dit onderdeel wordt behouden.