Celbiologie (B-KUL-X0E40A)
Doelstellingen
De studenten geraken goed vertrouwd met de samenstelling en structurele opbouw van levende cellen. Belangrijk hierbij is het kunnen aantonen van de nauwe relatie tussen (sub)cellulaire structuren en hun functies. Bovendien leren de studenten de processen kennen die leiden tot groei, deling en differentiatie van cellen.
De studenten kunnen de celcyclus beschrijven en kunnen hieruit begrijpen en verwoorden hoe fouten kunnen leiden tot kanker, hoe geprogrammeerde celdood werkt, ...
De studenten kunnen de fundamentele transportmechanismen die zich afspelen in levende cellen omschrijven en hebben inzicht in de communicatiemechanismen met de omgeving. Er wordt aandacht besteed aan de integratie van cellen in weefsels.
De student maakt kennis met een aantal methoden die gebruikt worden in celbiologisch onderzoek.
Begintermen
De student heeft een basiskennis en begrip van chemie en biologie.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0N16C : Microbiologie
X0F06A : Farmaceutische biotechnologie
X0F11A : Biotechnologische producten
X0F25A : Cellulaire regulatiemechanismen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X9X08B : Celbiologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de chemie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Doorstroomoptie bio-ingenieurswetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (programma voor studenten gestart in 2023-2024) (Kortrijk) (Doorstroomoptie bio-ingenieurswetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Kortrijk) (Doorstroomoptie bio-ingenieurswetenschappen) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2.4 sp. Celbiologie: hoorcollege (B-KUL-X0B64a)
Inhoud
1.Beknopt overzicht van eigenschappen van biomoleculen (Koolhydraten. Lipiden. Proteïnen. Nucleïnezuren).
2. Bouw en functie van de cel en de celorganellen.. Prokaryote versus eukaryote cellen.. Overzicht van de celorganellen en subcellulaire structuren en hun functies. De secretieweg van de cel.
3. Celgroei en celdeling. Celdeling. Mitose en de celcyclus bij eukaryoten. Vergelijking mitose en meiose (reductiedeling). Methoden voor het kweken en tellen van cellen.
4. Celdifferentiatie.. Structuur en eigenschappen van differentiërende cellen. Structurele interacties en verbanden tussen cellen.
5. Transmembranair transport. Permeabiliteit. Passief transport : diffusie en osmose ; gefaciliteerde diffusie. Actief transport. Exocytose en endocytose.
6. Regulatie van cellulaire activiteit. Communicatie cel-milieu en cel-cel. Membranaire en intracellulaire receptoren. Intracellulaire signaaltransductie en responsen. Regulatiemechanismen van de genexpressie en van de celcyclus. Apoptose.
7. Inleiding tot weefselleer: soorten weefsels, extracellulaire matrix, juncties). Voorbeelden van weefsels en cellulaire samenstelling (huid, skelet)
Studiemateriaal
Cursustekst en lespresentaties.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
0.6 sp. Celbiologie: oefeningen (B-KUL-X0B65a)
Inhoud
- Herkennen van celstructuren aan de hand van elektronenmicroscopische opnamen;
Studiemateriaal
Opgavenbundel
Toelichting werkvorm
Oefensessie
Oefeningen die voorbereid moeten worden en in de lessen geïntegreerd worden
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Celbiologie (B-KUL-X2E40a)
Toelichting
Meerkeuzevragen met giscorrectie