Wetenschapscommunicatie voor biowetenschappen (B-KUL-X0E15A)
Doelstellingen
Opgelet: dit opleidingsonderdeel kan enkel gevolgd worden door studenten van de Faculteit Wetenschappen.
Na dit opleidingsonderdeel zijn de studenten vertrouwd met het gebruik van het Nederlands én Engels als taal in een communicatie over wetenschappen.
De studenten moeten in staat zijn om:
- de criteria te identificeren waaraan technisch-wetenschappelijke vakteksten en populair-wetenschappelijke teksten beantwoorden;
- de criteria voor populair- en/of technisch wetenschappelijke teksten zelf toe te passen bij het uitwerken van dergelijke teksten;
- wetenschappelijke ideeën of concrete resultaten van metingen of berekeningen e.d. duidelijk te kunnen formuleren in een zakelijke tekst met correcte bronvermelding én dit in de taal die gangbaar is binnen het wetenschappelijk domein, en hierover mondeling te communiceren;
- een wetenschappelijke tekst logisch en samenhangend te structureren.
Begintermen
De Nederlandse taal correct kunnen spreken en schrijven.
Engelstalige teksten kunnen lezen en begrijpen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0N15C : Ecologie
X0F75A : Micro-credential in Sustainability - Part 1
X0F77A : Micro-credential in Sustainability - Part 2
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0E25A : Wetenschapscommunicatie: wiskunde
X0E17A : Wetenschapscommunicatie: chemie
X0E19A : Wetenschapscommunicatie: fysica
X0E21A : Wetenschapscommunicatie: informatica
G0M75A : Wetenschapscommunicatie: biologie
G0D81A : Wetenschapscommunicatie: informatica
G0D83A : Wetenschapscommunicatie: wiskunde
G0D85A : Wetenschapscommunicatie: fysica
G0D87A : Wetenschapscommunicatie: geologie
G0D89A : Wetenschapscommunicatie: chemie
G0D91A : Wetenschapscommunicatie: geografie
G0D93A : Wetenschapscommunicatie: biochemie en biotechnologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Optie Biochemie en Biotechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Optie Biologie) 180 sp.
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Optie Biochemie en Biotechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de biologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Optie Biologie) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Kortrijk) (Optie chemie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
0.8 sp. Wetenschapscommunicatie voor biowetenschappen (B-KUL-X0E15a)
Inhoud
1. Schrijven over wetenschappelijk onderzoek:
wetenschappelijk of technisch rapport
populair-wetenschappelijke tekst
2. Mondeling communiceren:
algemene aspecten van mondelinge communicatie
praktische regels
technische en menselijke aspecten
Studiemateriaal
Crauwels M. & West L. 2007.
Wetenschap communiceren. Tips voor het schrijven en presenteren van wetenschappelijk onderzoek.
ACCO, 169p.
2.2 sp. Wetenschapscommunicatie voor biowetenschappen: oefeningen (B-KUL-X0E16a)
Inhoud
Door middel van schrijf- en presentatie-opdrachten leren studenten mondeling en schriftelijk communiceren over de eigen discipline binnen de exacte wetenschappen.
Tijdens de inleidende werkcolleges krijgen de studenten toelichting bij de uit te voeren opdrachten.
Nadien wordt er tijdens de werkcolleges feedback gegeven worden bij de schrijfopdrachten, geven de studenten presentaties voor de groep medestudenten en wordt er uitgebreid aandacht besteed aan feedback bij deze presentaties.
De precieze invulling en organisatie van deze opdrachten kan verschillen naargelang de opleiding waarbinnen de werkcolleges gevolgd worden maar in elk geval zijn deze steeds gericht op het realiseren van de gemeenschappelijke doelstellingen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Wetenschapscommunicatie voor biowetenschappen (B-KUL-X2E15a)
Toelichting
Studenten dienen aan alle leeractiviteiten deel te nemen en alle opdrachten uit te voeren.
Gedetailleerde informatie over de evaluatie wordt gegeven tijdens de werkcolleges die per discipline worden georganiseerd.
Dit opo maakt deel uit van de leerlijn academische taalvaardigheid. Zowel in de schrijf- als in de presentatieopdrachten wordt academische taalvaardigheid geëvalueerd. Studenten maken reflectieopdrachten over taalvaardigheid in een taalportfolio.
Een noodzakelijke voorwaarde om te slagen voor dit opleidingsonderdeel is het opladen in Toledo van een certificaat informatievaardigheden. Dit certificaat kan behaald worden via de facultaire Toledo-community “Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen”. Het behalen en opladen van het certificaat informatievaardigheden wordt via ‘pass/fail’ beoordeeld. Een student die een ‘fail’ krijgt voor het certificaat, krijgt een ‘fail’ voor het volledige opleidingsonderdeel, die wordt omgezet in een niet-tolereerbaar cijfer. Concreet betekent dit dat wie het certificaat niet behaalt en oplaadt, niet kan slagen voor het opleidingsonderdeel en het opleidingsonderdeel ook niet kan tolereren.
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans bestaat uit de herwerking van het ontwerp/product. Deelname en/of presentaties kunnen niet hernomen worden. Voor een student die in de loop van het academiejaar niet voldeed aan de aanwezigheidsplicht of geen presentatie heeft gegeven, blijft de score "niet afgelegd" (NA) behouden.