Wetenschapscommunicatie: chemie (B-KUL-G0D89A)
Doelstellingen
Na dit opleidingsonderdeel zijn de studenten vertrouwd met het gebruik van het Nederlands én Engels als taal in een communicatie over wetenschappen.
De studenten moeten in staat zijn om:
- de criteria te identificeren waaraan technisch-wetenschappelijke vakteksten en populair-wetenschappelijke teksten beantwoorden;
- de criteria voor populair- en/of technisch wetenschappelijke teksten zelf toe te passen bij het uitwerken van dergelijke teksten;
- de wetenschappelijke schrijfstijl te hanteren bij het schriftelijk rapporteren van wetenschappelijk onderzoek en kan een wetenschappelijke tekst logisch en samenhangend structureren, dit in de taal die gangbaar is binnen het wetenschappelijk domein
- mondeling te communiceren over wetenschappelijke ideeën of concrete resultaten van metingen of berekeningen
Begintermen
Studenten kunnen dit opo enkel opnemen nadat ze min. 51 stp behaald of getolereerd hebben van de 1ste bachelorfase.
De Nederlandse taal correct kunnen spreken en schrijven.
Engelstalige teksten kunnen lezen en begrijpen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 129 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
G0M75A : Wetenschapscommunicatie: biologie
G0D81A : Wetenschapscommunicatie: informatica
G0D83A : Wetenschapscommunicatie: wiskunde
G0D85A : Wetenschapscommunicatie: fysica
G0D87A : Wetenschapscommunicatie: geologie
X0E15A : Wetenschapscommunicatie voor biowetenschappen
X0E17A : Wetenschapscommunicatie: chemie
X0E19A : Wetenschapscommunicatie: fysica
X0E21A : Wetenschapscommunicatie: informatica
X0E25A : Wetenschapscommunicatie: wiskunde
G0D91A : Wetenschapscommunicatie: geografie
G0D93A : Wetenschapscommunicatie: biochemie en biotechnologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de chemie (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
0.8 sp. Wetenschapscommunicatie: chemie: hoorcollege (B-KUL-G0D89a)
Inhoud
1. Schrijven over wetenschappelijk onderzoek:
- wetenschappelijk of technisch rapport
- populair-wetenschappelijke tekst
2. Mondeling communiceren:
- algemene aspecten van mondelinge communicatie
- praktische regels
- technische en menselijke aspecten
Studiemateriaal
Crauwels, M.; Gérard, M.; De Bruin. J. Wetenschap communiceren; Acco: Leuven, België, 2015.
Dumont, J.L. Trees, maps and theorems; Principiae: Kraainem, België, 2012.
2.2 sp. Wetenschapscommunicatie: chemie: oefeningen (B-KUL-G0D90a)
Inhoud
Door middel van schrijf- en presentatie-opdrachten leren studenten mondeling en schriftelijk communiceren over onderwerpen uit de chemie. De student doorloopt de tutorial ‘Informatievaardigheden’ en voert de aansluitende test uit op de Toledo-community 'Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen'. Tijdens de inleidende werkcolleges krijgen de studenten toelichting bij de uit te voeren opdrachten.
Het onderdeel ‘schrijfopdracht’ bestaat uit het schrijven van een Nederlandstalige populair-wetenschappelijke tekst gericht naar een ruimer publiek èn het schrijven van een Engelstalig technisch-wetenschappelijk rapport van een experiment. Het onderdeel ‘presenteeropdracht’ bestaat uit het mondeling toelichten van een wetenschappelijke tekst aan de hand van een presentatie tijdens een contactsessie. De presentaties worden ook gefilmd.
De student levert eveneens feedback op de populair-wetenschappelijke tekst van een medestudent. Nadien zal er tijdens de werkcolleges èn een individueel contactmoment uitgebreide feedback gegeven worden bij de schrijfopdrachten, de kwaliteit van de peerfeedback en de presenteeropdracht.
Tenslotte herwerken de studenten de ingediende teksten rekening houdend met de ontvangen feedback en geven ze een presentatie over de inhoud van hun Nederlandse populair-wetenschappelijke tekst.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Wetenschapscommunicatie: chemie (B-KUL-G2D89a)
Toelichting
Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van de leerlijn academische taalvaardigheid. Zowel in de schrijf- als in de presentatieopdrachten wordt academische taalvaardigheid geëvalueerd. Studenten maken reflectieopdrachten over taalvaardigheid in een taalportfolio.
De studenten dienen aan alle leeractiviteiten deel te nemen, alle opdrachten uit te voeren en via de Toledo-tool assignments van het opleidingsonderdeel Wetenschapscommunicatie hun certificaat ‘Informatievaardigheden’ op te laden. Het behalen en opladen van het certificaat informatievaardigheden wordt via ‘pass/fail’ beoordeeld. Een student die een ‘fail’ krijgt voor het certificaat, krijgt een ‘fail’ voor het volledige opleidingsonderdeel, die wordt omgezet in een niet-tolereerbaar cijfer. Concreet betekent dit dat wie het certificaat niet behaalt en oplaadt, niet kan slagen voor het opleidingsonderdeel en het opleidingsonderdeel ook niet kan tolereren.
Meer gedetailleerde informatie over de evaluatie wordt gegeven tijdens de werkcolleges.
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans bestaat uit de herwerking van het ontwerp/product. Deelnames kunnen niet hernomen worden. Voor een student die in de loop van het academiejaar niet voldeed aan de aanwezigheidsplicht, blijft de score "niet afgelegd" (NA) behouden.