Analytische wijsbegeerte en taalfilosofie (B-KUL-W0Y36A)

6 studiepuntenNederlands39 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

Student verwerven grondige kennis van sleutelargumenten in de analytische filosofie en de analytische taalfilosofie. De methode is zowel historisch als systematisch, met veel aandacht voor nieuwe ontwikkelingen in het hedendaagse landschap van de analytische filosofie.

Studenten leren complexe argumentaties reconstrueren en die ook verdedigen tegen kritische vragen.

Studenten beheersen kernconcepten uit de analytische wijsbegeerte en de taalfilosofie en kunnen het belang ervan toelichten.

Studenten kunnen ook ‘in depth’ commentaar geven bij teksten die verband houden met de gelezen thema’s, maar niet expliciet behandeld werden tijdens de colleges.

Studenten beschikken over basiskennis van de propositie- en predicatenlogica of van de taalkunde en over een gedegen filosofische achtergrond in epistemologie en wetenschapsfilosofie.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
W0AK2A : Anglo-Amerikaanse wijsbegeerte: werkcollege (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Analytische wijsbegeerte en taalfilosofie (B-KUL-W0Y36a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

De inhoud bestaat uit een selectie uit de volgende vier modules:

Module 1 – Waarheidstheorieën in de analytische filosofie: Wittgenstein, Frege, Ramsey, Tarski en Carnap. We onderzoeken de kenmerkende beweging in de richting van minimalistische waarheidstheorieën en tegen substantiële waarheidstheorieën bij deze auteurs. We bekijken ook de relatie tussen waarheid en betekenis in het werk van Frege en de hedendaagse analytische taalfilosofie.

Module 2 – Hedendaagse theorieën over de waarde van waarheid. Bouwend op inzichten uit module 1 onderzoeken we hoe hedendaagse auteurs de waarde van waarheid inschatten, ten dele in reactie op postmoderne en ‘relativistische’ waarheidsopvattingen. Auteurs: Richard Rorty, Ernest Sosa en een selectie hedendaagse auteurs.

Module 3 – Betekenis, communicatie en coöperatie. Vertrekkend van de filosofie van de late Wittgenstein kijken we naar communicatie vanuit naturalistisch perspectief, de structuur van taalhandelingen en de rol van taal in coördinatie. Auteurs: Wittgenstein, Peter Godfrey-Smith, Bryan Skyrms, Dan Sperber.

Module 4 – Sociale Ontologie. Hoe kan taal de wereld veranderen? In deze module (een case study in hedendaagse analytische filosofie) verkennen we sociale ontologie en de creatieve rol van taal in het vormgeven van de sociale werkelijkheid. Auteurs: John Searle, Edna Ullman-Margalit, Ian Hacking, Francesco Guala.

Teksten en artikels van auteurs

De contactmomenten bestaan uit een combinatie van hoorcolleges en werkcolleges.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Analytische wijsbegeerte en taalfilosofie (B-KUL-W2Y36a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Take-home
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Het take home examen wordt vooraf gemaakt, en gevolgd door een mondelinge toelichting door de student. Zowel het schriftelijke examen als de mondelinge toelichting bepalen het eindcijfer.

In het take home examen moeten studenten aan de hand van open vragen en enkele nieuwe tekstfragmenten verbanden kunnen leggen met de leerstof en laten zien dat ze in staat zijn zelfstandig over een filosofisch probleem na te denken. De voorziene tijd voor het take home examen bedraagt twee dagen.