Analytische wijsbegeerte en taalfilosofie (B-KUL-W0Y36A)
Doelstellingen
Student verwerven grondige kennis van sleutelargumenten in de analytische filosofie en de analytische taalfilosofie. De methode is zowel historisch als systematisch, met veel aandacht voor nieuwe ontwikkelingen in het hedendaagse landschap van de analytische filosofie.
Studenten leren complexe argumentaties reconstrueren en die ook verdedigen tegen kritische vragen.
Studenten beheersen kernconcepten uit de analytische wijsbegeerte en de taalfilosofie en kunnen het belang ervan toelichten.
Studenten kunnen ook ‘in depth’ commentaar geven bij teksten die verband houden met de gelezen thema’s, maar niet expliciet behandeld werden tijdens de colleges.
Begintermen
Studenten beschikken over basiskennis van de propositie- en predicatenlogica of van de taalkunde en over een gedegen filosofische achtergrond in epistemologie en wetenschapsfilosofie.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
W0AK2A : Anglo-Amerikaanse wijsbegeerte: werkcollege (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de wijsbegeerte (verkort programma van 102 sp.) (Leuven) 102 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte: ethiek (verkort programma van 62 sp.) (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024) (Leuven) 62 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte: algemene oriëntatie (verkort programma van 63 sp.) (Leuven) 63 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Microcredential filosofische academie (Leuven) 30 sp.
- Microcredential filosofische propedeuse (Leuven) 50 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor taal en communicatie) 180 sp.
- Courses for Exchange Students Institute of Philosophy (Leuven)
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Analytische wijsbegeerte en taalfilosofie (B-KUL-W0Y36a)
Inhoud
De inhoud bestaat uit een selectie uit de volgende vier modules:
Module 1 – Waarheidstheorieën in de analytische filosofie: Wittgenstein, Frege, Ramsey, Tarski en Carnap. We onderzoeken de kenmerkende beweging in de richting van minimalistische waarheidstheorieën en tegen substantiële waarheidstheorieën bij deze auteurs. We bekijken ook de relatie tussen waarheid en betekenis in het werk van Frege en de hedendaagse analytische taalfilosofie.
Module 2 – Hedendaagse theorieën over de waarde van waarheid. Bouwend op inzichten uit module 1 onderzoeken we hoe hedendaagse auteurs de waarde van waarheid inschatten, ten dele in reactie op postmoderne en ‘relativistische’ waarheidsopvattingen. Auteurs: Richard Rorty, Ernest Sosa en een selectie hedendaagse auteurs.
Module 3 – Betekenis, communicatie en coöperatie. Vertrekkend van de filosofie van de late Wittgenstein kijken we naar communicatie vanuit naturalistisch perspectief, de structuur van taalhandelingen en de rol van taal in coördinatie. Auteurs: Wittgenstein, Peter Godfrey-Smith, Bryan Skyrms, Dan Sperber.
Module 4 – Sociale Ontologie. Hoe kan taal de wereld veranderen? In deze module (een case study in hedendaagse analytische filosofie) verkennen we sociale ontologie en de creatieve rol van taal in het vormgeven van de sociale werkelijkheid. Auteurs: John Searle, Edna Ullman-Margalit, Ian Hacking, Francesco Guala.
Studiemateriaal
Teksten en artikels van auteurs
Toelichting werkvorm
De contactmomenten bestaan uit een combinatie van hoorcolleges en werkcolleges.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Analytische wijsbegeerte en taalfilosofie (B-KUL-W2Y36a)
Toelichting
Het take home examen wordt vooraf gemaakt, en gevolgd door een mondelinge toelichting door de student. Zowel het schriftelijke examen als de mondelinge toelichting bepalen het eindcijfer.
In het take home examen moeten studenten aan de hand van open vragen en enkele nieuwe tekstfragmenten verbanden kunnen leggen met de leerstof en laten zien dat ze in staat zijn zelfstandig over een filosofisch probleem na te denken. De voorziene tijd voor het take home examen bedraagt twee dagen.