Medialab 2: media en maatschappelijk debat (B-KUL-S0N93A)

4 studiepuntenNederlands8 urenTweede semester
POC Communicatiewetenschappen

Op het einde van dit opleidingsonderdeel:

  •  Kan de student het debat over actuele media en communicatiewetenschappelijke fenomenen in een brede maatschappelijke en/of socio-historische context plaatsen.
  •  Kan de student de betrokken actoren en de voornaamste argumenten in het maatschappelijke debat over actuele media en communicatiewetenschappelijke fenomenen identificeren.
  •  Kan de student argumenten in het debat over actuele media en communicatiewetenschappelijke fenomenen beoordelen op hun wetenschappelijke en maatschappelijke waarde.
  •  Is de student in staat om beargumenteerd (g)een positie in te nemen in dit maatschappelijk debat vanuit een communicatiewetenschappelijk perspectief.

Deze doelstellingen worden gecommuniceerd naar de studenten bij de start van het academiejaar.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student notie van de basisbegrippen en perspectieven uit het onderzoeksdomein van de communicatiewetenschappen.

Om dit opleidingsonderdeel met succes te voltooien

  •  is het noodzakelijk dat studenten gelijktijdig de opleidingsonderdelen Digitalisering (S0N79A), Samenleving: uitdagingen en oplossingen (B-KUL-S0A67A) en Mediasociologie (B-KUL-S0B05B) volgen of reeds voltooid hebben

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( S0A67A ) EN GELIJKTIJDIG( S0N79A ) EN GELIJKTIJDIG( S0B05B )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
S0A67A : Samenleving: uitdagingen en oplossingen
S0N79A : Digitalization
S0B05B : Mediasociologie

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Medialab 2: media en maatschappelijk debat (B-KUL-S0N93a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum8 urenTweede semester
POC Communicatiewetenschappen

Een voortgaande ‘mediatisering’ van de samenleving maakt thema’s als digitale ongelijkheid, privacy issues, nepnieuws, gameverslaving, ‘cyberbullying’, of ‘sexting’ onderdeel van het maatschappelijk debat. Dergelijke debatten worden onder meer gevoerd door journalisten in kranten, op televisie en online; door politici; bezorgde ouders, maar ook door (communicatie)wetenschappers zelf. In dit opleidingsonderdeel leren studenten het maatschappelijk debat over media gevoerd door verschillende groeperingen (o.a.) onthecht en kritisch te analyseren, te duiden, te contextualiseren, en te reflecteren op de rol van communicatiewetenschappelijke experten in dit debat.

Medialab 2: media en maatschappelijk debat maakt gebruik van een digitaal leerpad. Het benodigde studiemateriaal wordt voorzien in de digitale leeromgeving. 

In dit opleidingsonderdeel leren studenten het maatschappelijk debat over media gevoerd door verschillende groeperingen onthecht en kritisch te analyseren, te duiden, te contextualiseren, en te reflecteren op de rol van communicatiewetenschappelijke experten in dit debat. Zij doorlopen hiervoor in de opdracht verschillende stappen:

Aan het begin van het Medialab kiezen studenten een voorbeeld/casus van een recent media- en/of communicatiewetenschappelijk fenomeen (bv. besproken tijdens Digitalisering) dat in het publieke debat beschouwd wordt als een uitdaging of ‘sociaal probleem’ (Cf. Samenleving: uitdagingen en oplossingen)

Studenten maken vervolgens een portfolio rond deze casus waarbij zij 4 deelopdrachten vervullen:  

  • 1) Design: hier wordt het zelfgekozen onderwerp verantwoord en gekozen voor een weloverwogen selectie van 10 geschreven en/of audiovisuele bronnen;
  • 2) Analyse: hier wordt een inhoudsanalyse verricht waarin een typologie wordt gemaakt van terugkerende ‘keywords’, thema’s en/of argumenten;
  • 3) Interpretatie: hier wordt, op basis van literatuurstudie, aangegeven hoe de bevindingen te begrijpen zijn vanuit een bredere maatschappelijke en/of socio-historische context;
  • 4) Debat: hier debatteren studenten over de rol van de communicatiewetenschapper in het publieke debat over media.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Medialab 2: media en maatschappelijk debat (B-KUL-S2N93a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Portfolio
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en) zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Het algemene doel van dit opleidingsonderdeel is inzicht verkrijgen in het maatschappelijk debat over (nieuwe) media en de vermeende invloed op mens en samenleving. De opdracht die hieraan is gekoppeld bouwt goedddeels voort op de leerstof die de eerste 9 kennisweken werden aangeboden in de parallel lopende opleidingsonderdelen Digitalisering, Samenleving: uitdagingen en oplossingen en Mediasociologie. Studenten maken een portfolio bestaande uit 4 deelopdrachten en worden daarbij ondersteund door een digitale leeromgeving met uitgebreide tutorial, instructies, tips en voorbeelden, Q&A’s voor de opdrachten en de mogelijkheid tot peer-reviews.

De evaluatie richt zich op het individueel portfolio met 4 deelopdrachten/evaluatiecomponenten: design (opdracht 1), analyse (opdracht 2), interpretatie (opdracht 3) en debat (opdracht 4). De eindscore wordt bepaald aan de hand van een weging van de verschillende evaluatiecomponenten. De weging van de verschillende componenten, de inleveringsvoorwaarden en deadlines voor de verschillende evaluatiecomponenten worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien de opdrachten niet, niet tijdig of niet betekenisvol worden volbracht, dan zal dit resulteren in een reductie van de algemene totaalscore.

Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

Toelichting bij herkansen

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn grotendeels identiek aan die van de eerste examenkans. De modaliteiten en deadlines van de septemberzittijd zullen na de junizittijd bekend worden gemaakt via Toledo.