Mediasociologie (B-KUL-S0B05B)
Doelstellingen
Op het einde van dit opleidingsonderdeel:
-Heeft de student een diepgaande kennis van en inzicht in de relatie tussen media en samenleving, gevat vanuit traditionele sociologische perspectieven, alsook meer mediaspecifieke perspectieven (i.e. mediatisering)
- Verweft de student inzichtelijke kennis om verbanden te leggen en mediasociologische processen te begrijpen en verklaren
- Kan de student op een kritisch beargumenteerde wijze een standpunt innemen in actuele mediasociologische debatten
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0N93A : Medialab 2: media en maatschappelijk debat
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) 59 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) (Optie criminologie) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 54 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (voor bachelors en masters in de biomedische en exacte wetenschappen) (Leuven) 47 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor communicatiewetenschappen) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de journalistiek (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Brussel) 45 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Mediasociologie (B-KUL-S0B05a)
Inhoud
Uitgangspunt in het opleidingsonderdeel is een sociologisch proces van ‘mediatisering” waarbij media raakt aan steeds meer domeinen in onze samenleving en mens, media en maatschappij elkaar wederzijds beïnvloeden. In het bijzonder focussen wij daarbij op vier aspecten van media: media als (digitale) technologie; media als (cultuur)industrie; media als inhoud of tekst; media en de relatie met publiek of gebruikers. Wij behandelen daarbij toonaangevende theorieën, concepten en empirische gegevens die op verschillende manieren inzicht bieden in de evolutie, aard en bredere, maatschappelijke betekenis van media.
Studiemateriaal
- Overzicht van de verplichte literatuur wordt voor aanvang van de colleges bekend gemaakt via Toledo
- Powerpoint presentaties en opname van colleges worden na het college op Toledo gezet
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
Het hoorcollege wordt aangevuld met concrete voorbeelden uit de actualiteit en opdrachten om interactiviteit te bevorderen. Met het oog op het succesvol realiseren van de onderwijsdoelstellingen wordt van de studenten verwacht dat zij aanwezig zijn in de hoorcolleges, zelfstandig notities nemen, en deelnemen aan opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Mediasociologie (B-KUL-S2B05b)
Toelichting
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Schriftelijk gesloten-boek examen met open vragen, gericht op de kennis en het kritische inzicht in de in de colleges besproken studies en onderzoeksdomeinen. Er wordt gepeild naar het vermogen om verbanden te leggen en mediasociologische processen te begrijpen en te verklaren. Het examen duurt maximum drie uur.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.