Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende kennis en vaardigheden ontwikkeld:
- De student heeft het vermogen om de respectievelijke rol van belangen, personen en instellingen in de hedendaagse en historische internationale gebeurtenissen sinds 1945 van elkaar te onderscheiden en in te schatten;
- De student heeft het vermogen om internationale gebeurtenissen uit het heden te koppelen aan ontwikkelingen uit het verleden;
- De student heeft een verscherpt inzicht in de invloed van geopolitieke factoren op de evolutie doorheen de tijd in de internationale betrekkingen.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student eveneens de volgende attitudes ontwikkeld:
- De student heeft een interesse voor verklaringen en feiten in verband met de internationale betrekkingen sinds 1945;
- De student heeft een verscherpte aandacht voor de verbanden die er kunnen opduiken tussen heden en verleden;
- De student is zich bewust van de veelheid van factoren die gebeurtenissen in de internationale betrekkingen veelal beïnvloeden en teweegbrengen;
- De student heeft een verscherpte aandacht voor bedoelde, maar vooral ook onbedoelde consequenties die beleidsbeslissingen voor de internationale betrekkingen kunnen teweegbrengen en hebben teweeggebracht.
Deze doelstellingen worden bij aanvang van het opleidingsonderdeel aan de student gecommuniceerd.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel beschikt de student over de volgende kennis, inzichten en attitudes:
- Een basiskennis van de staatkundige aspecten van geografie;
- Een basiskennis van de internationale politieke actualiteit. De student verwerft deze o.a. door het volgen van de actualiteit via respectabele bronnen uit de internationale media.
- Een grote interesse voor de internationale politiek en dus een bereidheid om inzicht in deze materie uit te bouwen.
- Een bereidheid om een grote parate kennis in de internationale betrekkingen te ontwikkelen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven) 61 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) (Optie criminologie) 180 sp.
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Module verbreding uit sociale en economische wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de rechten (Leuven) (Optie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma Master in de vergelijkende en internationale politiek (voor masters) (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 27 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek (voor bachelors) (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 39 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 65 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie politieke wetenschappen en sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor politiek en bestuur) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor politieke wetenschappen) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Internationale politiek sinds 1945 (B-KUL-S0A19a)
Inhoud
Omdat het onmogelijk is om alle internationale gebeurtenissen sinds 1945 te behandelen binnen het tijdsbestek van één semester, wordt er gewerkt met een selectie aan thema’s.
Enerzijds wordt overkoepelend een chronologische volgorde aangehouden bij het behandelen van de thema’s beginnend met het einde van het broze bondgenootschap tussen ‘de Grote Drie’ tijdens de Tweede Wereldoorlog, vervolgens overstappend naar het ontstaan en verloop van de Koude Oorlog en eindigend met een blik op hoe de machtsverhoudingen tussen grootmachten zich ontwikkelden na het einde van de Koude Oorlog in een multipolaire context.
Anderzijds wordt dieper ingegaan op een selectie van conflicten of crisissen, zoals de Koreaanse Oorlog, de Vietnamoorlog, het Israëlisch-Palestijns conflict en de aanhoudende spanningen in het Midden-Oosten.
Er wordt tevens naar gestreefd een aantal hedendaagse gebeurtenissen historisch te kaderen. Studenten zullen zelf inspraak hebben in de keuze van het laatste thema dat aan bod komt.
Studiemateriaal
Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- PowerPointpresentaties van de hoorcolleges die telkens na afloop van het hoorcollege ter beschikking worden gesteld via Toledo;
- Lesopnames van de hoorcolleges die ter beschikking worden gesteld via Toledo;
- Eventueel bijkomend studiemateriaal dat ter beschikking wordt gesteld via Toledo;
- Eigen notities.
Toelichting werkvorm
Deze onderwijsleeractiviteit wordt ingericht volgens de principes van blended learning, waarbij online onderwijs en contactonderwijs worden gecombineerd. Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar via Toledo.
Met het oog op de realisatie van de doelstellingen van dit opleidingsonderdeel wordt van de studenten verwacht dat zij de colleges daadwerkelijk bijwonen en van de lesopnames alleen gebruik maken indien zij bv. omwille van ziekte niet in staat zijn om in de aula aanwezig te zijn.
Dit opleidingsonderdeel wordt in blokonderwijs gegeven gedurende de eerste 9 weken van het semester.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Internationale politiek sinds 1945 (B-KUL-S2A52d)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het schriftelijk, gesloten boek examen bestaat uit twee types vragen:
- Feitelijke kennisvragen over bepaalde gebeurtenissen, personen, plaatsen (een reeks van korte vragen);
- Enkele open vragen waarin studenten de opgebouwde inzichten aantonen door enkele specifieke begrippen/ontwikkelingen die aan bod kwamen juist te situeren en toe te lichten en/of verbanden te leggen tussen gebeurtenissen die zich op uiteenlopende momenten van de bestudeerde periode hebben voorgedaan, maar die elkaar duidelijk beïnvloed hebben;
- Studenten hebben de mogelijkheid om één open vraag op het schriftelijk eindexamen te vervangen door het insturen van een film- en documentairebespreking. Meer gedetailleerde informatie daarover is beschikbaar op Toledo.
Bepaling van het eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn gelijk aan deze van de eerste examenkans, zoals hierboven omschreven.
Toelichting bij herkansen
Zie toelichting bij 'herkansen'.