Recht (B-KUL-S0A15A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
POC Sociale wetenschappen

Dit opleidingsonderdeel vormt de eerste kennismaking met het recht. Het vak maakt de student vertrouwd met de basisbegrippen van het recht en biedt een inleiding op het publiekrecht. In mindere mate komt ook het privaatrecht aan bod. De student krijgt daarbij niet enkel een theoretische inleiding in het recht, maar leert ook om het recht toe te passen in concrete casussen en om daarbij een wetboek te gebruiken. Als dusdanig vormt het vak de inhoudelijke en praktische basis waar latere juridische opleidingsonderdelen op voortbouwen.

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • de beginselen van het recht, inclusief de bronnen ervan, omschrijven en definiëren, in hun juridische context plaatsen en aanduiden in welke wetsbepalingen ze terug te vinden zijn;
  • het belang van recht binnen de bredere sociale wetenschappen kaderen;
  • het juridische begrippenapparaat en de juridische redeneerwijze toepassen in concrete casussen.
  • aan de hand van het wetboek kleine, eenvoudige juridische praktijkproblemen oplossen;
  • de structuren en processen waarbinnen beleid op de verschillende rechtsniveaus tot stand komt begrijpen en in casussen toepassen.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Er zijn geen bijzondere aanvangscompetenties vereist.

Aangezien recht en maatschappij hand in hand gaan, is het echter onontbeerlijk dat de student een zekere interesse heeft in alles wat met die maatschappij te maken heeft – met inbegrip van haar historische ontwikkeling en de politieke actualiteit.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Recht (B-KUL-S0A15a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Sociale wetenschappen

Het vak recht bestaat uit drie delen.

  • Het eerste deel gaat in op de basisbegrippen van het recht. Daarbij komen onder meer het doel van het recht, het onderscheid tussen objectief en subjectief recht en de bronnen van het recht aan bod.
  • Het tweede deel vormt een inleiding op het publiekrecht. Daarin wordt de student vertrouwd gemaakt met het fenomeen van wetgeving als de belangrijkste formele bron van recht. De cursus gaat meer bepaald in op de diverse soorten wetgeving binnen het Belgische staatsbestel: de grondwet, de bijzondere meerderheidswet, de formele wet, het decreet, de ordonnantie, het koninklijk besluit, het regeringsbesluit, het ministerieel besluit, de gemeentelijke en provinciale besluiten en verordeningen, de internationale verdragen en de Europeesrechtelijke regelgeving. Van de voormelde normen wordt de totstandkoming geduid, alsook hun onderlinge verhouding en de hiërarchie van de normen (primaat van de bijzondere wet, primaat van de hogere norm, werking van de wet in tijd en ruimte). Daarnaast komt ook de organisatie van de rechterlijke macht aan bod.
  • Het derde deel vormt een beknopte kennismaking met het privaatrecht. Hierbij komen de beginselen van het privaatrecht aan bod en maakt de student kennis met het verbintenissenrecht. Specifieke aandacht wordt daarbij besteed aan de privaatrechtelijke positie van de overheid.

Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Handboek: Stevens, Y., Voet, S., Van de Velde, E., Appermont, N., De Boeck, A. (2024) Recht 2024-2025. Een verkennende inleiding voor niet-juristen, S Law Publishing.
  • VRG-codex 2024-2025 die verkrijgbaar is bij Politika cursusdienst: VRG (2024). VRG-codex 2024-2025. Mechelen: Kluwer.
  • Digitaal studiemateriaal op Toledo.

De Belgische kwaliteitspers is aanbevolen literatuur voor elke student sociale wetenschappen.

De onderwijstaal is Nederlands. Een belangstelling voor en zekere kennis van andere talen, inzonderheid het Frans, kan evenwel tot voordeel strekken.

In het opleidingsonderdeel recht wordt een variatie aan werkvormen gehanteerd. Klassieke on campus hoorcolleges worden aangevuld met online leerpaden op Toledo. Ook een flipped classroom waarbij de student de theorie eerst thuis zelfstandig instudeert en vervolgens tijdens de les inoefent, kan gebruikt worden.

Binnen het kader van de hoorcolleges worden interactie en participatie maximaal nagestreefd.

Dit opleidingsonderdeel wordt in blokonderwijs gegeven gedurende de eerste 9 weken van het semester.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Recht (B-KUL-S2A15a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Wetboek/codex


Evaluatiekenmerken

Het schriftelijk, gesloten boek examen betreft een beperkt aantal eerder theoretische vragen alsook een meerderheid van juridische casussen die naar kennis en inzicht peilen. De studenten mogen gebruik maken van een Nederlandstalig, niet-geannoteerd wetboek. Een bondig, helder, precies, pertinent en concreet antwoord wordt vereist. Wat daaraan niet voldoet wordt negatief gesanctioneerd.

 

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals bepaald in de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Zie toelichting bij 'herkansen'