Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen (B-KUL-P0X67A)
Doelstellingen
1) De studenten hebben inzicht verworven in de voornaamste psychologische theorieën over (onderwijs)loopbaankeuzes;
2) De studenten kunnen wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de onderwijsloopbaan en keuzeprocessen en implicaties voor de begeleidingspraktijk begrijpen en kritisch evalueren;
3) Studenten kennen de structuur van het Vlaamse onderwijslandschap en kunnen belangrijke databanken efficiënt gebruiken om vragen over opleidingsmogelijkheden en onderwijsregelgeving in Vlaanderen te beantwoorden.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0W65A : Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting media, cultuur en beleid) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting mediapsychologie) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting strategie en organisatie) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 15 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen: hoorcollege (B-KUL-P0W65a)
Inhoud
In een eerste deel worden belangrijke psychologische theorieën m.b.t. keuzeprocessen in de (onderwijs)loopbaan besproken. Ook wordt wetenschappelijk onderzoek besproken betreffende thema’s die relevant zijn voor de onderwijsloopbaan en de begeleiding daarvan (bijv. ontwikkeling van interesses, aanpassing aan transities). De implicaties voor de onderwijs- en begeleidingspraktijk worden telkens belicht.
Studiemateriaal
Reader met wetenschappelijke artikelen en slides Toledo
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. Praktijkopdracht Onderwijsloopbaanbegeleiding (B-KUL-P0X68a)
Inhoud
In een tweede deel verkennen de studenten hoe (beleid over) onderwijsloopbaanbegeleiding concreet vorm kan krijgen in het basis-, secundair of hoger onderwijs (aan de hand van een schoolbezoek en/of interview). Zij beschrijven en evalueren dit op grond van de inzichten verworven in het opleidingsonderdeel. Zij schrijven hun bevindingen neer in een paper (5 pagina’s).
Studiemateriaal
Cursustekst en slides Toledo
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen (B-KUL-P2X67a)
Toelichting
Schriftelijk examen over Deel I (OLA 1) (12 punten).
Over deel II (OLA2), schrijven studenten ook een paper (8 punten). De paper wordt ingediend ten laatste 3 weken voor het begin van de examenperiode.
Indien één deelexamen als NA wordt beoordeeld leidt dit tot een evaluatie NA voor het gehele opleidingsonderdeel.