Methoden van het wetenschappelijk onderzoek deel 2, met inbegrip van medewerking aan onderzoek (B-KUL-P0V79A)

Doelstellingen
Na het voltooien van dit OPO kan de student:
- de fasen in een wetenschappelijke onderzoekscyclus definiëren en herkennen - en daarin bijzondere aandachtspunten in kwalitatief en ‘mixed’ onderzoek onderscheiden en toepassen op voorbeelden
- de algemene methodologische vereisten van wetenschappelijk psychologisch onderzoek definiëren en herkennen - en daarbij specifieke vereisten van kwalitatief en ‘mixed’ psychologisch onderzoek onderscheiden en toepassen op voorbeelden
- de algemene kwaliteitscriteria voor het beoordelen van wetenschappelijk psychologisch onderzoek definiëren en herkennen - en meer specifieke criteria voor het beoordelen van kwalitatief en ‘mixed’ psychologisch onderzoek onderscheiden en toepassen op voorbeelden
- de meest gebruikte niet-experimentele kwantitatieve, kwalitatieve en 'mixed' methoden van dataverzameling in de psychologie definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden (i.e., vragenlijsten, dagboeken, interviews, studies van narratieven, observatiestudies en focusgroepen)
- de meest gebruikte kwalitatieve en ‘mixed’ methoden van data-analyse en –interpretatie definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden (i.e., inhoudsanalyse, observatieanalyse en vertooganalyse)
- de meest gebruikte kwalitatieve en ‘mixed’ onderzoeksdesigns definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden (i.e., enkelvoudige en meervoudige gevalsstudies, kleine-N en grote-N onderzoek)
- de verschillende filosofische benaderingen achter methoden van psychologisch onderzoek (bijv. sociaal constructivisme, realisme) en de rol van de maatschappelijke en cultuurhistorische context van de onderzoeker onderscheiden en toepassen op voorbeelden
- relevante ethische kwesties en afwegingen in psychologisch onderzoek in het algemeen, en in kwalitatief onderzoek in het bijzonder, definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden
kritisch beoordelen van wetenschappelijke informatie
- aangeven hoe kwantitatieve, kwalitatieve of 'mixed' onderzoeksmethoden in functie van een concrete psychologische probleemstelling aangepast kunnen worden, en goede argumenten voor of tegen een bepaalde methode opnoemen en herkennen
- concrete bevindingen uit eenvoudig kwantitatief, kwalitatief of ‘mixed’ psychologisch onderzoek kritisch beoordelen op wetenschappelijke kwaliteit - daarbij specifieke problemen en maten van betrouwbaarheid, geldigheid en onzekerheid onderscheiden en toepassen op voorbeelden
- de rol van de onderzoeker, en diens maatschappelijke positie en culturele context, in psychologisch onderzoek definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden
- de voor- en nadelen van veralgemenen versus contextualiseren toepassen op afwegingen tussen verschillende kwantitatieve, kwalitatieve en ‘mixed’ onderzoeksmethode
wetenschappelijke communicatie
- de leerstof in het Engelstalige handboek begrijpen middels zelfstudie met ondersteuning van extra uitleg en voorbeelden in de hoorcolleges [deelname aan onderzoek]
- de ervaring beschrijven van deel te nemen aan uiteenlopende vormen van empirisch onderzoek in de psychologie
Begintermen
Geen specifieke begintermen
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0W03A : Methoden van het wetenschappelijk onderzoek deel 2
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Kwalitatieve en gemengde methoden (B-KUL-P0M25a)




Inhoud
Tijdens de hoorcolleges worden de volgende thema’s behandeld:
De plaats van kwalitatieve methoden in de empirisch cyclus
Aanvullende vormen van dataverzameling (die nog niet in deel 1 aan de orde zijn gekomen); bijv. interviews, dagboekstudies, observatie, focusgroepen)
Criteria van kwaliteitsvol onderzoek in kwalitatief en gemengde methoden
Data-analyse in kwalitatieve en gemengde methoden
Aanvullende perspectieven op responsible research practices (bijv. positie van de onderzoeker, kwetsbare groepen)
Studiemateriaal
Slides hoorcolleges
Handboek: TBA
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1 sp. Medewerking aan onderzoek (B-KUL-P0M26a)
Inhoud
Studenten nemen verspreid over het academiejaar gedurende minstens 18 uur deel aan wetenschappelijk onderzoek in de psychologie, om zo 18 onderzoekscredits te verzamelen. Studenten kunnen vrij kiezen uit het aanbod aan onderzoek dat beschikbaar wordt gesteld via een webtoepassing, EMS. Wanneer studenten zonder gewettigde reden afwezig blijven op een onderzoek waarvoor ze zich hadden ingeschreven, leidt dit tot een reductie van de verzamelde onderzoekscredits met 0.5 (de student moet dus een half uur extra deelnemen om aan de vereiste 18 onderzoekscredits te komen).
Studenten kunnen er ook voor kiezen om deelname aan onderzoek geheel of gedeeltelijk te vervangen door een vervangopdracht, in de vorm van een reeks papers; elke paper telt voor 2 onderzoekscredits en vervangt dus 2u aan onderzoeksdeelname.
Studenten zijn volledig vrij om te bepalen op welke manier (door deelname aan onderzoek en/of indienen van vervangpapers) ze de vereiste 18 onderzoekscredits verzamelen.
Verdere informatie over deelname aan onderzoek en de vorm en praktische modaliteiten van de vervangopdracht staan beschreven op de specifieke Toledo pagina voor P0M26a.
Studiemateriaal
Studenten dienen geen specifiek studiemateriaal aan te schaffen.
Toelichting onderwijstaal
Het merendeel van het onderzoek wordt in het Nederlands aangeboden. Sommige onderzoeken gebeuren in het Engels. Studenten kiezen vrij aan welke onderzoeken ze deelnemen.
Toelichting werkvorm
Medewerking aan onderzoek en/of schrijven van papers over wetenschappelijke literatuur.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Methoden van het wetenschappelijk onderzoek deel 2, met inbegrip van medewerking aan onderzoek (B-KUL-P2V79a)
Toelichting
Examen tijdens examenperiode
Schriftelijk examen met meerkeuzevragen met correctie voor raden.
Medewerking aan onderzoek
Studenten nemen gedurende minstens 18 uur deel aan wetenschappelijk onderzoek in de psychologie, en/of schrijven papers over bestaande wetenschappelijke literatuur. Het aantal op die manier verzamelde onderzoekscredits, verminderd voor eventuele ongewettigde afwezigheden, wordt bijgehouden via een webapplicatie (EMS). Verdere praktische informatie is beschikbaar via Toledo.
Studenten die voldoen aan de voorwaarden voor medewerking aan onderzoek (18 onderzoekscredits verzamelen vóór 1 juni van het betreffende academiejaar) zijn geslaagd voor dit onderdeel. Slagen op het onderdeel is noodzakelijk om te kunnen slagen voor het vak. Studenten die niet slagen op dit onderdeel krijgen NA voor het gehele vak.
Totaalscore
De eindscore (op 20) op dit opo wordt bepaald door het resultaat op het examen, op voorwaarde van slagen op het onderdeel medewerking aan onderzoek.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- P0M25a - Kwalitatieve en gemengde methoden (binnen academiejaar)
- P0M26a - Medewerking aan onderzoek (binnen academiejaar)
Bij niet slagen op het onderdeel medewerking aan onderzoek kunnen studenten herkansen door de ontbrekende onderzoekscredits te behalen, via deelname aan onderzoek en/of het indienen van vervangpapers, vóór 1 augustus van het betreffende academiejaar. Het examenresultaat zal, indien de student geslaagd is hiervoor, overgedragen kunnen worden naar de derde examenperiode. Studenten die niet slagen voor het examen, maar wel geslaagd zijn voor het onderdeel deelname aan onderzoek, dienen enkel het examen te herkansen. Let op: dit geldt niet bij herinschrijving, deelpunten kunnen niet overgedragen worden over academiejaren heen.