Godsdienstpsychologie in de interculturele context (B-KUL-P0M67A)
Doelstellingen
In een eerste deel: De studenten hebben kennis gemaakt met het vakgebied van de godsdienstpsychologie in het algemeen (psychologie; toepassing van psychologie op het religieuze gedrag; onderdelen van het vak; en limieten van de epistemologische competentie van gedragsonderzoek met betrekking tot godsdienstig - of levensbeschouwelijk gedrag) en hebben kennis genomen van de wijze waarop de confrontatie van de persoon met de religieuze traditie ondermeer door psychologische factoren bepaald is.
In een tweede deel: de studenten zijn vertrouwd gemaakt met de invloed van de culturele diversiteit in onze maatschappij op het religieuze gedrage en hebben meer bepaald ook basis verworven over de klinisch-psychologische invalshoek met betrekking tot religieus gedrag (o.m. door studie van psychopathologische vormen van bijzondere vormen van religiebeleving).
For English version see WA07E
Begintermen
Geen specifieke begintermen vereist op het vlak van de wetenschappelijke psychologie. Wel: basiskennis over grote filosofische en wetenschapstheoretische stromingen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de wereldreligies (Leuven) (Optie religiestudie) 60 sp.
- Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master in de psychologie (Leuven) (Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie) 120 sp.
- Master in de psychologie (nieuw programma vanaf 2025-2026) (Leuven) (Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Godsdienstpsychologie in de interculturele context (B-KUL-P0M67a)
Inhoud
Een kort overzicht van de geschiedenis van de godsdienstpsychologie door middel van het situeren van een aantal belangrijke auteurs en onderzoekstopics.
Beschrijving van de religieuze situatie in België en Vlaanderen aan de hand van indices van kerkelijkheid en kerksheid.
Problematiek van de definitie van religie en de invalshoek van de psychologie.
De eerste benaderingen van de religieuze attitude vanuit de religie als antwoord op een noodsituatie.
Nieuwe benadering van de religieuze attitude gecentreerd rond het concept van de tweede naïviteit.
De problematiek van psychologisch 'normaal' vs. 'pathologisch': criteria voor een psychologisch gebaseerd onderscheid.
Diverse vormen van psychopathologie, vooral toegelicht met betrekking tot religieuze verschijningsvormen van de pathologieën.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit hoofdstukken uit handboeken, eigen publicaties en powerpoint presentaties, die geleidelijk worden aangeleverd aan de studenten via Toledo-platform.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands is de voertaal in de colleges. Er worden teksten besproken die gesteld zijn in andere talen : voornamelijk Engelstalige vakliteratuur.
Toelichting werkvorm
Er wordt van de studenten verwacht dat zij in deze hoorcolleges actief interveniëren en participeren. Ondermeer door hun interesse-topics aan te geven en in te brengen in de besprekingen die regelmatig worden ingelast tijdens de colleges.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Godsdienstpsychologie in de interculturele context (B-KUL-P2M67a)
Toelichting
De student krijgt van in het begin de opdracht om zich voor te bereiden op het examenmoment, nl. door een examenpaper voor te bereiden. Voor deze paper moeten zij gebruik maken van 4 werkstukken (hoofdstukken, wetenschappelijke artikels) die werden besproken tijdens de lessen; deze stukken kunnen zij vrij aanvullen met eigen gekozen wetenschappelijke literatuur. Deze moet in een werk van maximaal 10 pagina's besproken worden tijdens het mondeling examen. De paper moet minstens twee dagen voor het voorziene examen per email naar de docent opgestuurd worden. Tijdens het mondeling examen worden hierover open vragen gesteld. Doel is vooral na te gaan of de student 'inzicht' heeft verworven over de door hem/haar besproken materie, en dus in een aantal grondvragen van de psychologische benadering van het godsdienstig gedrag.