Practica en seminaries sportbeleid en sportmanagement m.i.v. werkbezoeken (B-KUL-L07I6B)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- Een strategisch plan voor een sportorganisatie op te stellen
- Academisch verworven kennis en competenties in een professionele werkcontext te kaderen
- Kritisch te reflecteren
Meer specifiek verwachten we dat de student:
- Inzicht verwerft in het professionele veld inzake sportbeleid, sportmanagement en sportmarketing
- Kennis opdoet omtrent de verschillende aspecten van een organisatieanalyse en strategisch plan
- Conceptuele aspecten uit de seminaries uitwerkt in praktische oefeningen
- De positie en de werking van de (virtueel/online) bezochte organisaties in eigen woorden kan verduidelijken
- De eigen interesses, motivatie en visies kan aftoetsen aan de situatie van het werkveld
- Een organisatieanalyse en strategisch plan kan opstellen aan de hand van de kennis opgedaan tijdens de seminaries, practica en werkbezoeken
Begintermen
Begintermen creditcontract
De student is in het bezit van een van volgende diploma's:
- Bachelor in de lichamelijk opvoeding en bewegingswetenschappen
- Bachelor in de politieke en sociale wetenschappen
- Bachelor in de politieke wetenschappen
- Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management
- Bachelor in de rechten
- Bachelor in de economische wetenschappen
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
- Bachelor in de sociologie
- Bachelor in de communicatiewetenschappen
- Bachelor in het communicatiemanagement
- Bachelor in het bedrijfsmanagement
En de student heeft bovendien het volgende opleidingsonderdeel vooraf gevolgd of volgt het gelijktijdig met dit opleidingsonderdeel:
- Sport, politiek en bestuur
EN
De student heeft bovendien het volgende opleidingsonderdeel vooraf gevolgd
- Beleid en management van sport
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(L07I5B) EN SOEPEL(L07D5A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L07D5A : Beleid en management van sport
L07I5B : Sport, politiek en bestuur
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L08I2B : Stage in sportbeleid en sportmanagement m.i.v. practicum en seminarie
L09L3B : Ondernemen en innoveren in sport en fysieke activiteit m.i.v. practicum en seminaries
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
L07I6A : Werkbezoeken in sportbeleid en sportmanagement m.i.v. practicum en seminarie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Sportbeleid en sportmanagement) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
8 sp. Practica en seminaries sportbeleid en sportmanagement m.i.v. werkbezoeken (B-KUL-L07I6a)



Inhoud
Tijdens de seminaries, practica en werkbezoeken ontwikkelen de studenten de nodige kennis en competenties om een organisatieanalyse en strategisch plan op te bouwen. Daarnaast krijgen de studenten inzicht in de professionele werking van organisaties inzake sportbeleid, sportmanagement en sportmarketing.
Studiemateriaal
Scheerder, J., Hugaerts, I., Verschueren, B. (contr.), Thibaut, E. (contr.) (2021). Sport en strategie. Handleiding bij de seminaries en practica sportbeleid en sportmanagement (herziene editie). Leuven: Acco. ISBN: 9789464148152.
Toelichting werkvorm
Bedrijfsbezoek - Individuele opdracht - Presentatie
Bedrijfsbezoek - Individuele opdracht - Presentatie
1. Collectieve seminaries en practica: interactieve seminaries en practica, waarbij de verschillende aspecten van een organisatieanalyse en strategisch plan aan bod komen & door groepjes studenten een studentendebat moet worden georganiseerd. De verschillende thema’s voor het studentendebat worden op Toledo toegekend.
2. Individueel werkbezoek en analyse: de student kiest een organisatie waarvan hij/zij een inhoudelijke analyse maakt op basis van deskresearch, observatie en een interview.
3. Collectieve analyse: de studenten ontwikkelen in groepsverband een strategisch plan.
4. Collectieve werkbezoeken: in groep georganiseerde (virtuele/online) werkbezoeken aan organisaties m.b.t. sportbeleid, sportmanagement en sportmarketing.
5. Collectieve gastseminaries: interactieve gastseminaries waarbij verschillende gastsprekers uit het werkveld aan de hand van hun expertise de studenten laten kennismaken met de professionele werking en praktijkgeoriënteerde vraagstukken binnen een sportorganisatie.
6. Individueel congres/symposium: indien er in het betreffende academiejaar congressen/symposia m.b.t. sportbeleid, sportmanagement en sportmarketing georganiseerd worden dient de student minimum één congres/symposium bij te wonen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Practica en seminaries sportbeleid en sportmanagement m.i.v. werkbezoeken (B-KUL-L27I6b)
Toelichting
1. Collectieve seminaries en practica: de studenten worden beoordeeld op basis van hun actieve aanwezigheid en inhoudelijke inbreng tijdens de seminaries en practica, inclusief de studentendebatten.
2. Individueel werkbezoek en analyse: de student dient via een attest zijn/haar aanwezigheid tijdens het individueel werkbezoek te bevestigen en wordt beoordeeld op basis van een geschreven werkstuk over zijn/haar gekozen organisatie.
3. Collectieve analyse: de studenten worden beoordeeld op basis van een geschreven werkstuk en presentatie.
4. Collectieve werkbezoeken: de studenten worden beoordeeld op basis van hun voorbereiding, actieve aanwezigheid en gepaste attitude tijdens de duur van het (virtueel/online) werkbezoek.
5. Individueel congres/symposium: de student bevestigt via een attest of deelnemerslijst zijn/haar aanwezigheid indien er in het betreffende academiejaar congressen/symposia georganiseerd worden.
Voor de berekening van het eindresultaat op het volledige opleidingsonderdeel zijn er rekenregels van kracht. Deze worden vermeld op Toledo.
Er is aanwezigheidsplicht voor de practica, seminaries en werkbezoeken. Indien de student niet slaagt op of voldoet aande beoordeling van bovenstaande componenten, kan hij/zij niet slagen voor het opleidingsonderdeel.
Dit opleidingsonderdeel is een niet-tolereerbaar opleidingsonderdeel.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.
Er is aanwezigheidsplicht tijdens de practica, seminaries en werkbezoeken.
Indien de student herhaaldelijk of op ernstige wijze de stageverplichtingen niet nakomt, zullen deze feiten en een mogelijke sanctie (bijvoorbeeld de eindbeoordeling 'niet afgelegd' en/of het ontzeggen van een 2e examenkans) besproken worden binnen een beperkte examencommissie in samenspraak met de programmadirecteur en de betrokken docenten.
Toelichting bij herkansen
In overleg met de student wordt een alternatieve individuele opdracht bepaald.