Productiemanagement (B-KUL-JPI224)





Doelstellingen
LEERRESULTATEN
MK1 - Wetenschapelijk-disciplinaire basiskennis en inzicht bezitten
MK2 - Diepgang verwerven
MI1 - Problemen analyseren en oplossen
MI3 - Toepassingsgericht onderzoeken
MI5 - Ondernemen
MG1 - Informatie verwerven en verwerken
MG3 - Kritisch reflecteren
MG4 - Samenwerken in team in verschillende rollen
DOELEN
De student kent de begrippen en methodes van het voorraadbeheer (MK1) en kan ze gebruiken om te bepalen wat wanneer en in welke hoeveelheden moet besteld worden bij een leverancier MI1).
De student kent de begrippen en methodes gebruikt bij Materials Requirements Planning (MRP), Just-In-Time (JIT), Quick Response Manufacturing (QRM) en Theory of Constraints (ToC) (MK1) en kan ze toepassen bij het oplossen van problemen (MI1).
De student kent de recente ontwikkelingen in het productiemanagement (MK1 en MK2) m.b.t. Entreprise Resources Planning (ERP), Supply Chain Management (SCM) en toepassingen van Radio Frequency Identification (RFID).
De student kan na het zelfstandig opzoeken en lezen van een recent logistiek artikel (MG1) formuleren wat dat artikel toevoegt aan zijn/haar kennis of kan aangeven van welk aspect van die kennis het artikel een illustratie is (MK2).
De student kan in een productieomgeving de logistieke performantie beoordelen (MG3) en na teamoverleg (MG4 en MI3) gefundeerde voorstellen voor verbetering formuleren (MI5).
Begintermen
- Volgtijdelijkheid
/
- Competenties
Basiskennis van differentialen en integralen alsook van statistiek is vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Productiemanagement (B-KUL-JLI38C)



Inhoud
Deel 1: Methodestudie
5 stappen, methodes voor procesverbetering (layoutverbetering, omsteltijdreductie, mistake-proofing), methodes voor arbeidsorganisatie
Deel 2: Just-In-Time
Analogiemodel, klantenorderontkoppelpunt, achterliggende filosofie, kanban, lijnbalancering, mixed model-productie
Deel 3: Theory of Constraints
Bescherming van de throughput, Drum-Buffer-Rope concept, 10 regels van ToC
Deel 4: Voorraadbeheer
Begrippen: voorraadkosten, herbevoorrading, ABC-analyse. Deterministische statische voorraadmodellen, Deterministische dynamische voorraadmodellen, Probablistische voorraadmodellen, RFID-toepassingen in het voorraadbeheer
Deel 5: Material Requirements Planning
Het MRP-record, de werking van MRP, technische aspecten, het Master Production Schedule, de Bill Of Materials, Capaciteitsplanning, MRPII in de praktijk, ERP, Supply Chain Management
Uitgewerkte voorbeelden en bij alle 5 de delen
Studiemateriaal
- Verplichte leermiddelen
De cursus 'Productiemanagement' van Ignace Martens is te bekomen bij Standaard Boekhandel.
PowerPoint-presentaties die tijdens de les werden getoond, zijn deels een aanvulling op de cursus en worden op Toledo ter beschikking gesteld.
- Aanbevolen leermiddelen
/
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges:
Tijdens de hoorcolleges wordt de theorie uitgelegd, geïllustreerd met cases en met uitgewerkte voorbeelden. Door serious games te spelen wordt dieper inzicht verworven in de leerstof en het implementeren ervan. Verder hebben studenten de kans om onder begeleiding vraagstukken van Productiemanagement op te lossen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Productiemanagement (B-KUL-JVI224)
Toelichting
Het schriftelijk examen staat op 90% van de punten van het opleidingsonderdeel, gaat door op het einde van het 1ste semester en bestaat uit theorievragen (40% van de punten) en oefeningen die schriftelijk mogen voorbereid worden (60% van de punten). Bij meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast die verduidelijkt wordt op het voorblad van het examen of per vraag.
De bespreking van het artikel uit het logistiek tijdschrift (10% van de punten) moeten ingediend worden voor eind december.
De eindscore voor het opleidingsonderdeel is het gewogen gemiddelde van deze 2 delen op voorwaarde dat de student de bespreking van het artikel tijdig heeft ingediend en op elk van deze 2 delen minstens 50% van de punten scoort. Indien een student niet aan deze voorwaarden voldoet, wordt op het gewogen gemiddelde een neerwaartse correctie toegepast.
Toelichting bij herkansen
De student die bij de 1ste examenkans niet deelnam aan het Lean Production Game, doet bij de 2de examenkans een vervangopdracht. De student neemt daarvoor contact op met de docent (ignace.martens@kuleuven.be).