Fotogrammetrie 2 (B-KUL-JPI10L)

3 studiepuntenNederlandsEerste semesterUitgesloten voor examencontract
OC Bouwkunde - Campus Gent

K1: Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis en inzicht bezitten
G1: Informatie verwerven en verwerken.
G2: Communiceren met vakgenoten en niet-vakgenoten
MK1: Wetenschappelijk-disciplinaire kennis en inzicht bezitten
MI1: Problemen analyseren en oplossen
MI2: Ontwerpen en/of ontwikkelen
MI3: Toepassingsgericht onderzoeken
MG1: Informatie verwerven en verwerken

MK2: diepgang verwerven
 

Een verder doorgedreven kennismaking met fotogrammetrie en laserscanning vanuit een onderzoekersstandpunt.


 
 


Het volgtijdelijkheidsoverzicht van de opleiding is te vinden via http://iiw.kuleuven.be/gent/Bouwkunde/volgtijdelijkheid

Afwijkingen zijn mogelijk na bespreking met/en goedkeuring door de opleidingscoördinator

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Fotogrammetrie 2: hoorcollege (B-KUL-JLI13W)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtEerste semester
OC Bouwkunde - Campus Gent

Een selectie uit volgende onderwerpen komt aan bod:

- Introductie op : Fotogrammetrie, Introductie op Computer Vision, Itroductie op Laser Scanning
- Introductie matlab, Intro op programmeren
- Image processing toolkit; Beelden in matlab, Beeldopslag, Beeldverwerking (arithmic, histograms, Scaling, interpolation), Rotation, transformations, Image neighbourhood processesses, Segmentatie
- Detecteren van belangrijke punten in beelden (Feature detection), Image matching, Correlation/SAD/SSD/ZMNCC, SIFT, SURF, scale space 
- Homogene Coordinaten, Homographiën, Panorama foto’s, Gerectifieerde foto’s 
- RANSAC, Pinhole Camera model, Camera calibratie, Absolute orientatie, Collineariteitsvergelijkingen, Coplanariteitsvergelijkingen
- Epipolaire geometrie, Relatieve Orientatie 
- Delaunay triangulatie, 3D reconstructie
- Automatisatie fotogrammetrie: Stereo rectification, Dense matching, Bundle adjustment  

A. Type      
Powerpoints op online leerplatform 
internet 
 
B. Verplichte leermiddelen       
Powerpoints op online leerplatform
  
C. Aanbevolen leermiddelen      
-          Boek : ‘Multiple View Geometry’, Hartley & Zisserman 
-          Boeken Karl Krauss 
-          Matlab help 
  
 

Zelfstudie

1 sp. Fotogrammetrie 2: oefeningen (B-KUL-JLI13X)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtEerste semester
OC Bouwkunde - Campus Gent

Zie  JLI13W Fotogrammetrie 2: hoorcollege  

Zie  JLI13W Fotogrammetrie 2: hoorcollege  

Zelfstudie

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Fotogrammetrie 2 (B-KUL-JVI10L)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Verslag
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer


Er zijn geen aparte deelscores te behalen. Het totale cijfer is een combinatie van de twee evaluatieactiviteiten.

(1) examen voor hoorcollege (2SP)

(2) 1 paper + 1 verslag voor permanente evaluatie voor labo (1 SP)

Hoorcollege : Schriftelijk open boek examen (2SP)
- enkele vragen ivm het inzicht van de theorische basiskennis
- praktisch probleem (oefening) waarbij inzicht en samenhang in de verschillende theoretische delen getest wordt, samen met de mogelijkheid tot het analyseren van een probleem 

Labo: Scriptie + Verslag(1SP)
- Analyse van een welbepaald topic in het domein. Koppelen van de leerstof aan informatie van het net of boeken, artikels, …. De onderwerpen voor deze scriptie worden verdeeld onder de studenten en handelen steeds over een probleem of evolutie in de sector waarbij het belangrijk is de logische vooruitgang/evolutie in te zien.
- Een verslag een labo-opdracht 

Deelname aan de permanent geëvalueerde activiteiten is verplicht. Studenten die wegens overmacht (bv. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen (bij ziekte door een ziekteattest) bij de verantwoordelijke lesgever. Zij kunnen met de verantwoordelijke lesgever(s) afspreken met het oog op het eventueel inhalen van de gemiste activiteiten.

Een examen in de derde examenperiode over opleidingsonderdelen/onderwijsleeractiviteiten die permanent geëvalueerd worden kan enkel een quotering verbeteren, maar komt niet in de plaats van de permanente evaluatie voor wie zich onttrokken heeft aan de permanente evaluatie door bijvoorbeeld niet deel te nemen aan de labo-activiteiten.