Inleiding tot bedrijfsbeheer (B-KUL-I0V52A)
Doelstellingen
Het doel van de cursus is om een inleiding te geven over de fundamentele concepten en technieken gebruikt in bedrijfsbeheer.
Begintermen
Basiskennis economie
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL (I9X36A) OF SOEPEL( D0W12B ) OF SOEPEL( X0E50A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
I9X36A : Bio-Economics
D0W12B : Inleiding tot de economie (TEW)
X0E50A : Inleiding tot de economie (TEW)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: biosysteemtechniek (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: landbouwkunde (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: milieutechnologie (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: landbeheer (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master of Bioscience Engineering: Human Health Engineering (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: levensmiddelenwetenschappen en voeding (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: katalytische technologie (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master of Bioscience Engineering: Agro- and Ecosystems Engineering (Leuven) (Thematic Minor Milieucoördinator) 120 sp.
- Master of Bioscience Engineering: Cellular and Genetic Engineering (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inleiding tot bedrijfsbeheer: hoorcollege (B-KUL-I0V52a)
Inhoud
De cursus volgt een systeemaanpak door bedrijven te analyseren als systemen die opereren in en interageren met hun omgeving:
- Het doel, de start en hernieuwing van een bedrijf: ondernemingsplan, ondernemerschap, innovatie, duurzaamheid
- De structuur van een bedrijf vanuit organisatorisch perspectief: organisatievormen, vennootschapsvormen en bijhorende rechtsvormen
- De structuur van een bedrijf vanuit financieel perspectief: algemene boekhouding, financiële analyse en financiering
- Optimalisatie van het bedrijfssysteem: kostprijssystemen, investeringsanalyse, strategie, marketing
- Optimalisatie van de waardeketen: supply chain management
- Analyse van de omgeving van het bedrijfssysteem: competitieve en externe omgeving
Studiemateriaal
- videoclips beschikbaar via Toledo
- cursustekst
Toelichting werkvorm
De werkvorm is een op elkaar afgestemd geheel van videoclips en interactiecolleges:
- voorafgaand aan elk interactiecollege moet elke student één of meerdere videoclips bestuderen; in elke videoclip brengt de docent een basisbegrip of een methode aan (de theorie);
- de interactiecolleges vinden plaats in groep en bestaan uit twee delen: eerst werkt de docent een representatief probleem uit, volgens de principes en de methodiek die in de voorafgaande videoclips is aangebracht, en nadien werken de studenten onder begeleiding van de docent één of meerdere gelijkaardige problemen uit (toepassing van de theorie).
In de interactiecolleges wordt de theorie niet meer herhaald. Het is dus noodzakelijk dat de student voorafgaandelijk de videoclips heeft bestudeerd.