Duits 3 (B-KUL-HBH82E)

3 studiepuntenDuits26 urenTweede semester
Claes Karoline (coördinator) |  Claes Karoline
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
A. Geconcretiseerde leerresultaten
(8.g) Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.
(10) Kan vlot en helder communiceren en rapporteren in de opleidingstaal. Kan tenminste twee andere talen, zowel mondeling als schriftelijk, gebruiken in een bedrijfscontext en beheerst technieken en vaardigheden voor een efficiënte en effectieve bedrijfscommunicatie.
(10b) Kent met betrekking tot de vreemde talen de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.(11.f) Verklaart en verdedigt in een discussie of gesprek een standpunt omtrent (bedrijfs)economische problemen.

B. Leerresultaten per opleidingsonderdeel.
1. De studenten moeten de woordenschat uit het in de colleges bestudeerde tekst- en videomateriaal kunnen gebruiken in specifieke invuloefeningen, schrijf- en vertaaloefeningen en in gesprekken.
2. De studenten zijn in staat om algemene inhoudelijke vragen over dit studiemateriaal schriftelijk te beantwoorden.
3. De studenten moeten zelfstandig, maar met gebruik van woordenboeken, de krachtlijnen en logische verbanden van economische teksten die niet behandeld werden in de colleges, kunnen onderkennen en hierover rapporteren.
4. De studenten kunnen de informatie die zij uit bovengenoemde teksten in verband brengen met relevante maatschappelijke of economische gegevens uit Duitstalige landen.
5. De studenten zijn in staat om een zakelijke communicatie via mail te voeren.
6. De studenten zijn in staat om bij een bezoek aan een Duitstalig bedrijf een zakelijke conversatie te voeren en hierover te rapporteren.

7. De studenten kunnen een inhoud of informatie over een bedrijf of onderwerp samenvatten, creatief presenteren en aan de hand van discussievragen een conversatie hierover modereren. (cf. geconcretiseerde OLR 10 c 5)
8. De studenten kunnen een beknopt schriftelijk verslag opstellen over presentaties, gesprekken en discussierondes. (cf. geconcretiseerde OLR 10 c 7)

Voor dit onderdeel is het aangewezen dat het volgende opleidingsonderdeel is afgewerkt: Duits 2

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA33A : German 3

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Duits 3 (B-KUL-HBH82e)

3 studiepuntenDuitsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

1. Woordenschat.

Thematische woordenschat rond specifieke economische en algemene topics,

zoals: Duitse ondernemingen (organisatie, producten, techniek, personeel, verkoop…) werk en gezondheid, zakelijke reizen en contact met bedrijven (afspraken maken, wijzigen, e-mails…)

Tekst- en videomateriaal dat aansluit bij bovenstaande woordenschat en bij de economische actualiteit (digitaal aangereikt leermateriaal, internet)

2. Grammatica.
Naast een herhaling van de belangrijkste topics ligt de focus op zinsbouw en met betrekking tot rapportering ook op de Konjunktiv der indirekten Rede.
 

3. Interculturele competentie.
Focus op Duitstalige zakenpartners., met het oog op het studiebezoek in Berlijn.

4. Bedrijfscommunicatie.
Mailverkeer en eventueel telefonisch contact met de te bezoeken bedrijven in Berlijn, beschrijving grafiek in dat verband.
Schriftelijke / mondelinge rapportering over deze activiteiten.
 

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=22222

OPO heeft vreemde taal als onderwerp en wordt in het Duits gedoceerd.

Discussie - Presentatie - Vaardigheidstraining - Verslag

Interactief college met opdrachten en presentatie.
De aanwezigheid en medewerking van de studenten is vereist tijdens de colleges en tijdens het studiebezoek in Berlijn.

In geval van laattijdige annulering dient de student de kosten die gemaakt werden voor de start van het studiebezoek te betalen. Deze kosten worden niet vergoed.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Duits 3 (B-KUL-H74912)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Het examen in zijn geheel peilt naar de kennis en beheersing door de studenten van de in het vak “inhoud” beschreven onderdelen 1,2,3 en van de supra beschreven doelstellingen en leerresultaten.
De evaluatie is gebaseerd op de volgende elementen. 
Het schriftelijke examen tijdens de examenreeks bestaat uit (toepassing van) woordenschat, (toepassing van) grammatica en schrijfvaardigheidsopdrachten. Hieronder valt ook het verslag van de studiereis dat de studenten in het Duits schrijven.
De permanente evaluatie en de presentatie vertrekken vanuit de studiereis naar Berlijn. De studenten schrijven een rapport in het Duits dat zowel een verslag bevat van de bedrijfsbezoeken als de beschrijving van een sociaal, historisch, ecologisch of cultureel aspect van de stad. Zij gebruiken bij het opstellen van dit rapport en bij de contacten met de Duitse bedrijven de economische woordenschat en formuleringstechnieken die zij via het studiemateriaal hebben geleerd. Ze bereiden eveneens een mondelinge presentatie voor (met beschrijving van een grafiek) die zij geven tijdens de colleges. De docent beoordeelt de kwaliteit van de presentaties en van het rapport, maar ook de medewerking van de studenten tijdens de colleges en de discussies aansluitend op de presentaties (en gemodereerd door de presenterende groep).

Bepaling eindresultaat:

Schriftelijk examen: 10/20 - permanente evaluatie: 10/20 (bevat de evaluatie van het schriftelijke rapport, presentatie en medewerking)

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Bepaalde elementen kunnen verder uitgelegd worden in de mededelingen via Toledo.

Idem EP 1. Indien de presentatie moet hernomen worden, gebeurt dat uiteraard uitsluitend bij de docent.