Maatschappelijk verantwoord ondernemen (B-KUL-HBH78E)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
Molderez Ingrid (coördinator) |  Molderez Ingrid
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:

De student:

  • analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in. (1.a.)

           analyseert de economische, ecologische en sociale  aspecten van de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van deze omgevingsfactoren op de duurzame werking   

           van de organisatie in. (1.a.1)

  • begrijpt en onderbouwt voor elk managementdomein het kritisch belang voor een succesvolle organisatie en de samenhang met andere managementdomeinen.  (2. c.)

           begrijpt voor elk relevant managementdomein het kritisch belang ervan voor een organisatie op weg naar een duurzame transitie.  (2. c.1)

  • heeft  een functionele multidisciplinaire kennis om maatschappelijke fenomenen te duiden en erover te reflecteren, ook vanuit wijsgerig-ethisch perspectief, en deze op een onderbouwde manier te verbinden met de bedrijfs- en markteconomische werkelijkheid. (4.a.)

           kan de impact van maatschappelijke fenomenen duiden en erover reflecteren vanuit een duurzaamheidsraamwerk, en deze op een onderbouwde manier verbinden met de bedrijfseconomische

           werkelijkheid. (4.a.1)

  • analyseert het functioneren van organisaties en markten in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren. (4.c.)

           analyseert en geeft verbeteringen aan voor het functioneren van organisaties in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige stakeholders. (4.c.1)

  • toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.  (8. g.)

           toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op die een relatie heeft met duurzaamheid.  (8. g.1)

  • luistert naar de mening van anderen en gaat op een constructieve manier om met diverse meningen en culturen.  (9. b.)

           luistert naar de mening van anderen en gaat op een constructieve manier om met diverse meningen en culturen bij het bestuderen van duurzaamheidskwesties.  (9. b.1)

  • schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in. (12.a.)
  • reflecteert over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen vanuit sociaal en ethisch oogpunt. (12. c.)

           reflecteert over het bedrijfskundig handelen vanuit een duurzaamheidsoogpunt. (12. c.1)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (B-KUL-HBH78e)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

I. Inleiding duurzaamheid-MVO

II. Duurzaamheid in relatie tot specifieke functionele domeinen van een organisatie:

  • Rapportering
  • Economie
  • Ondernemerschap
  • Ethiek en deugdelijk bestuur
  • Marketing
  • Operationeel beheer
  • HR
  • Strategie

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=17691

Naast klassieke hoorcolleges wordt er ook tijd besteed aan de organisatie van een 'sociaal event'. De bedoeling hiervan is om de studenten in contact te brengen met sociaal ondernemerschap.  De concrete details van dit sociaal event worden tijdens de eerste colleges en via Toledo gepreciseerd.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Maatschappelijk verantwoord ondernemen (B-KUL-H73497)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit twee delen: een klassiek examen (12/20) en een groepsproject (8/20). Ieder deel van de evaluatie moet worden afgelegd. In geval van niet-deelname aan één van de onderdelen, wordt een score van nul gegeven voor de gehele evaluatie.

Het examen stelt de kritische analyse centraal van nieuwe cases op basis van geziene CSR-raamwerken.

Het groepsproject bestaat uit een paper, presentatie van een poster en een reflectierapport. De paper wordt gepresenteerd a.d.h.v. een poster tijdens een sociaal event.

Concrete modaliteiten voor het project worden via Toledo gepreciseerd.

 

In overleg met de docent worden enkel die onderdelen opnieuw afgelegd waarvoor een onvoldoende werd bekomen: project en/of klassieke examen.