Spaans 1 (B-KUL-HBH66A)

3 studiepuntenSpaans26 urenTweede semester
Snauwaert Erwin (coördinator) |  Snauwaert Erwin |  Hengels Jennifer (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

A. Geconcretiseerde leerresultaten

(10) Kan vlot en helder communiceren en rapporteren in de opleidingstaal. kan tenminste twee andere talen,  zowel mondeling als schriftelijk, gebruiken in een bedrijfscontext en beheerst technieken en vaardigheden voor een efficiënte en effectieve bedrijfscommunicatie.

(10b) Kent met betrekking tot de vreemde talen, de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.

 

B. Leerresultaten per opleidingsonderdeel

1. De studenten moeten de woordenschat die nodig is om te functioneren in de meest gangbare situaties kunnen integreren in een zinsverband
2. De studenten zijn in staat om een beperkte conversatie te voeren over een onderwerp van algemene aard. 

3. De studenten moeten de spraakkunstregels in een tekst kunnen herkennen en correct kunnen gebruiken in (vertaling)oefeningen

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA65A : Spanish 1
HBN38A : Spaans I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00570 : Spaans 1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Spaans 1 (B-KUL-HBH66a)

3 studiepuntenSpaansWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Cuaderno I, unidades 1 t.e.m 10

1 SPRAAKKUNST
1.1 Werkwoordstijden (presente, gerundio, pretérito compuesto, imperativo familiar)
1.2 Verschil ser/estar
1.3 Het zelfstandig naamwoord en zijn complementen
1.4 Voornaamwoorden
1.5 Voorzetsels
2 WOORDENSCHAT
2.1 Voorstellen van zichzelf
2.2 Nationaliteiten
2.3 Beschrijven van personen
2.4 Dagelijkse handelingen
2.5 Televisie en media
2.6 De woonplaats
2.7 Het weer
2.8 Vrije tijd
2.9 Huishoudelijke activiteiten
2.10 Familierelaties
3 INTERCULTURALITEIT3.1 Naamgeving3.2 Taalkundige diversiteit van Spanje en Latijns-Amerika3.3 Staatkundige opdeling van Spanje3.4 Tijdsbesteding en uurregelingen3.5 Voornaamste Spaanse steden3.6 Geografische verscheidenheid van Spanje

Cuaderno 1, Werkgroep Spaans, Mechelen: Plantyn, 2012 (handboek, verplicht)

Spaanse Grammatica. Een overzicht, SNAUWAERT Erwin, Leuven: Alta, 2016 (handboek, verplicht)

Spaans, met beperkte toelichting in het Nederlands

De colleges zijn opgevat als een leergesprek. De docent brengt de grammatica en de woordenschat aan. Daarna brengen de studenten de stof in de praktijk aan de hand van oefeningen en conversaties.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Spaans 1 (B-KUL-H70609)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Schriftelijk (duur: 2u./op 16p.)
Dit examen bevat de volgende elementen: 20 werkwoordsvormen, invuloefeningen (over voornaamwoorden, voorzetsels, ser/estar, getallen, accenten, apócope), woordenschat (synoniemen, tegengestelden, uitleggen in het Spaans, veel gebruikte zinswendingen, specifieke communicatiestrategieën), interculturele thema's, begrijpend lezen van een korte tekst en een kleine steloefening (5-8 regels) en 10 te vertalen zinnen.


Mondeling (duur: 10 min/op 4p.)
Eerst controleert een lectuurproef de uitspraak: de studenten moeten een stuk van de dialogen uit het handboek correct voorlezen. Vertrekkend van deze tekst wordt een vraagje over de spraakkunst gesteld. Verder dienen de studenten drie werkwoorden te vervoegen in verschillende tijden en in alle personen. Tot slot peilt de prof naar de communicatieve vaardigheden van de studenten door hen enkele eenvoudige vraagjes te stellen in verband met de communicatieve patronen van de behandelde eenheden.

De evaluatie bij de tweede examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de eerste examenkans.