Bedrijfsmanagement (B-KUL-HBH55E)

6 studiepuntenNederlands52 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Elke organisatie, groot of klein, profit of non-profit, heeft nood aan een doordacht management. Deze cursus geeft studenten inzicht in de structuur en het functioneren van organisaties en biedt een overzicht van de verschillende basisfuncties die door managers worden uitgeoefend. Studenten worden vertrouwd gemaakt met modellen en benaderingen waarmee de manager van vandaag aan de slag kan in het organiseren, plannen, leiden, en het nemen van beslissingen binnen een organisatie.  Tevens wordt aandacht besteed aan de verschillende functies in het bedrijf.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat :

1          Beschikt over grondige kennis van en inzicht in het domein van bedrijfsmanagement  en kan deze gericht gebruiken bij de analyse en oplossing van bedrijfsproblemen.

1.a       Analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.

- Analyseert de externe en interne omgeving waarin een organisatie actief is aan de hand van de aangereikte theorieën en kaders en hanteert deze als basis om een managementaanpak en strategie te ontwikkelen en te implemeneteren.

- Schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in.

1.b       Begrijpt basistheorieën, -begrippen en -concepten van bedrijfsmanagement en gebruikt deze om de organisatiestrategie kritisch te evalueren en voorstellen te formuleren om het management en de strategie van het bedrijf  bij te sturen.

- Heeft inzicht in het management van ondernemingen en kan in die context ook klassieke en actuele managementtheorieën plaatsen.

- Analyseert en vergelijkt de verschillende stromingen, denkrichtingen, zienswijzen, concepten en trends in de theorie en praktijk van management van ondernemingen.

- Brengt theorie en praktijk rond bedrijfsmanagement met mekaar in verband.

- Past relevante modellen en benaderingen in het domein van bedrijfsmanagement toe in de praktijk.

2          Beschikt over kennis van en inzicht in de verschillende domeinen van het bedrijfsmanagement en de samenhang ertussen.

2.a       Begrijpt basistheorieën, -begrippen, en- concepten  van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

-   Reflecteert kritisch over de verworvenheden en de beperkingen van de eigen discipline.

2.b       Onderscheidt en verduidelijkt de verschillende manieren waarop activiteiten en processen in organisaties worden georganiseerd, gestructureerd en beheerd.

- Kan een afgebakend praktijkthema of- vraagstuk analyseren vanuit opgegeven theoretische kaders.

2.c       Begrijpt en onderbouwt voor elk managementdomein het kritisch belang voor een succesvolle organisatie en de samenhang met andere managementdomeinen.

- Heeft inzicht in de diverse managementaspecten van het bedrijfsgebeuren en in hun onderlinge relatie.

- Verbindt de psycho-sociale en ethische inzichten op een onderbouwde manier met de (bedrijfs)economische werkelijkheid.

12.a    Schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in.

12.b     Verbindt de psycho-sociale en ethische inzichten op een onderbouwde manier met de bedrijfseconomische werkelijkheid. 

 

De plaats van het opleidingsonderdeel in het leerresultatenkader van de opleiding kan worden geraadpleegd onder de rubriek “Doelstellingen” van de opleiding “Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel)”.

 

Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00910 : Bedrijfsmanagement
HBA03C : Management
HLH12B : Bedrijfsmanagement (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Bedrijfsmanagement (B-KUL-HBH55e)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

De inhoud van deze cursus:

1. Inleiding tot management en organisaties - (Wat is management?  Is management nodig?)

2. De veranderende wereld van management (Historie en Moderne trends in management)

3. De speelruimte van de manager (Organisatie cultuur en Basis International Business Management)

4. Maatschappelijke verantwoordelijkheid en ethisch handelen (link met beslissing - moral seduction theorie)

5. Innovatie en verandering (kort)

6. Besluitvorming

7. Basis van strategie (Duurzaam competitief voordeel  - Externe analyse (Proter's vijfkrachtenmodel) - Interne analyse (VRIN/O analyse)  - Basis strategieën (volgens Porter) 

9. Organisatiestructuur (Structurele dimensies, Basis structuren, Mintzberg's typologie)

10. Gedrag in organisaties (Basis - zit verweven in de voorgaande thema's)

11. (Werknemers motiveren  -  onder voorbehoud)

12. (Leiderschap - onder voorbehoud)

Robbins, S., P., & Coulter, M. (2015). Management (12 ed.). Amsterdam: Pearson Benelux.

Dit is de Nederlandstalige versie.

https:/webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=18703

De colleges worden in het Nederlands gedoceerd.  Evenwel wordt het typisch Engelstalig vakjargon uitgelegd en gebruikt.

De gebruikte (mini)cases zijn vaak in het Engels.

Er wordt gedoceerd in de vorm van hoorcolleges, waarbij er wordt gestreefd naar een actieve inbreng van de studenten. Er zal worden gebruik gemaakt van opdrachten en mini cases (om theoretische inzichten te kunnen toepassen, voor verdieping en voor activering van studenten). Voor de evaluatie zijn er ook leeropdrachten in groep voorzien. Er is ruimte tijdens de colleges om aan deze opdrachten te werken en leerervaringen op te doen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Bedrijfsmanagement (B-KUL-H73474)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Portfolio
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


De student wordt geëvalueerd op basis van een:

  • Schriftelijk examen tijdens de reguliere zittijd (15 van de 20 punten). Dit gesloten boek examen bestaat uit multiple choice vragen. Om de score op het examen te bepalen, wordt het systeem van standard setting (hogere cesuur) toegepast.
  • Opdrachten (5 van de 20 punten) bestaat uit: Groepsopdrachten en individuele leeropdrachten waaraan tijdens het semester wordt gewerkt. Studenten krijgen hiervoor de tijd (mindere contacturen) met de  opportuniteit tot online vraagstelling, aan te vragen en dit op eigen initiatief.

 

Wanneer een student niet deelneemt aan één of meerdere onderdelen van de evaluatie, krijgt hij of zij een "NA-score" voor het gehele opleidingsonderdeel (NA = niet deelgenomen).

Alle instructies en informatie over de opdrachten worden medegedeeld tijdens de colleges en/of via Toledo. De evaluatie gebeurt volledig door de professor(en).

Voor de groepsopdrachten en de individuele opdrachten worden de punten van de eerste zittijd behouden.   Voor het schriftelijk examen is er een tweede opportuniteit, onder dezelfde voorwaarden van de eerste examen opportuniteit.

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals onder de desbetreffende rubriek beschreven. Alle instructies en informatie over de opdrachten en de deadline voor de tweede examenkans worden meegedeeld via Toledo.